Iranian Agriculture News Agency

با حضور ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و کارشناسان؛

اردبیلی ها روز ملی آب را جشن گرفتند/ پتانسیل بالقوه منابع آبی استان اردبیل 3300 میلیون متر مکعب

پیامد های ناشی از بحران آب که سبب آلودگی، بیماری ها، کاهش محصولات کشاورزی، کاهش درآمد کشاورزان و نهایتا ً کاهش تولید در واحد سطح را به همراه خواهد داشت، با استفاده صحیح و مطلوب ازآب و صرفه جویی در مصرف آن و با مدیریت منطقی و قابل قبول می توان از بحران آب رهایی یافت .

با توجه به مجموع پتانسیل بالقوه منابع آبی استان که 3300 میلیون متر مکعب است که با راندمان 42 درصد مقدار آب قابل استفاده از کل پتانسیل بالقوه به میزان 1386 میلیون متر مکعب است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، عدیل سروی در دیدار با کارشناسان مدیریت فنی و مهندسی آب و خاک سازمان که به مناسبت گرامیداشت روز ملی آب در جمع کارشناسان سخن می گفت، افزود: پیامد های ناشی از بحران آب که سبب آلودگی، بیماری ها، کاهش محصولات کشاورزی، کاهش درآمد کشاورزان و نهایتا ً کاهش تولید در واحد سطح را به همراه خواهد داشت با عنایت به اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده ایم پراکنده بودن بارش ها و خشکسالی های پیاپی سبب کمبود شدید آب کشاورزی گردیده است. با استفاده صحیح و مطلوب ازآب و صرفه جویی در مصرف آن و با مدیریت منطقی و قابل قبول می توان از بحران آب رهایی یافت .

سروی افزود: با توجه به مجموع پتانسیل بالقوه منابع آبی استان که 3300 میلیون متر مکعب می باشد که با راندمان 42 درصد مقدار آب قابل استفاده از کل پتانسیل بالقوه به میزان 1386 میلیون متر مکعب است . در این راستا محور فعالیت های سازمان در جهت احداث شبکه های آبیاری و زه کشی ، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی ، احداث استخر های ذخیره آب، انتقال آب با لوله، بهسازی کانال های آبیاری عمومی ، اجرای زه کش زیر زمینی احداث سد های خاکی و بند انحرافی ، مرمت و و بازسازی قنوات و اجرای کانالت می باشد با توجه به کمبود آب و خشکسالی ها هدف از اجرای این طرحها استفاده بهینه و صرفه جویی در آب و افزایش راندمان آبیاری، جلوگیری از پرت آب و افزایش تولید در واحد سطح است.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای رسیدن به راندمان های بالای 50 درصد ، 75 درصد و 90 درصد که با اجرای پروژه های آب وخاک خصوصا ً اجرای آبیاری مدرن تحت فشار و قطره ای از ضروریات است.

سروی افزود: در حال حاضر شبکه بزرگ خدا آفرین به مساحت 62 هزار هکتار در 4 واحد عمرلانی در حال مطالعه و اجراست . جهت تحقق اهداف به منظور رسیدن به راندمان مناسب و با برنامه ریزی منطقی و با تامین اعتبار مورد نیاز جهت مطالعه و اجرای بموقع طرحهای آب و خاک و اولویت اجرای آبیاری تحت فشار که با مدیریت آب در مزرعه می توان در جهت تامین غذای روز افزون جمعت گام موثری برداشت .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که تاکید دارند، اگر 10 درصد راندمان آب کشاورزی را افزایش دهیم با موفقیت ازت بحران خشکسالی عبور خواهیم کرد، خطاب به کشاورزان منطقه توصیه کرد: با توجه به کمبود آب به راهنمایی های فنی و کارشناسی متخصصین امر در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی و صرفه جویی و استفاده بهینه از آن جدی باشند و نسبت به اجرای سیستم های نوین آبیاری در مزارع خود طبق نظر کارشناسان اقدام نمایند تا بستر رسیدن راندمان بالا و توسعه پایدار کشاورزی فراهم گردد./


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید