Iranian Agriculture News Agency

بررسی نقش برنامه‌ریزی آبیاری در افزایش اثر آبیاری

برنامه‌ریزی آبیاری یک عملیات مدیریتی برای تعیین زمان آبیاری و میزان آب استفاده شده است. برنامه‌ریزی آبیاری بهینه بر اساس اندازه‌گیری یا تخمین نگهداشت رطوبت خاک و نیاز آبی گیاه، یکی از بهترین عملیات‌های مدیریتی برای مدیریت آبیاری است.

بررسی نقش برنامه‌ریزی آبیاری در افزایش اثر آبیاری

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - امیرمسعود طایفه‌سلطانخانی:


برنامه‌ریزی آبیاری یک عملیات مدیریتی برای تعیین زمان آبیاری و میزان آب استفاده شده است. برنامه‌ریزی آبیاری بهینه بر اساس اندازه‌گیری یا تخمین نگهداشت رطوبت خاک و نیاز آبی گیاه، یکی از بهترین عملیات‌های مدیریتی برای مدیریت آبیاری است.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در این باره در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: برنامه‌­ریزی آبیاری به معنی آبیاری کردن گیاه در زمان مورد نیاز و به مقدار لازم است.

ابوالفضل ناصری افزود: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریتی در بحث استفاده از آب برای بخش کشاورزی، برنامه‌ریزی در زمینه آبیاری است.

وی محدودیت منابع آب را از عوامل اصلی محدودکننده توسعه کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: محدودیت منابع آب، عدم برنامه‌ریزی آبیاری و استفاده نامطلوب و غیراقتصادی از آب عامل اصلی محدودکننده توسعه کشاورزی و افزایش تولیدات غذایی در ایران است.

ناصری ادامه داد: بدیهی است برنامه­‌ریزی مناسب آبیاری می­تواند باعث افزایش عملکرد شده و از هدررفت آب به‌دلیل آبیاری اضافه در برخی مزارع یا مناطق جلوگیری کند.

وی با اشاره به یکی از مزایای برنامه‌ریزی آبیاری تصریح کرد: ازجمله مزایای برنامه‌ریزی آبیاری این است که کشاورز را قادر می‌کند، ضمن داشتن برنامه تناوب آبیاری در میان مزارع مختلف تنش آبی گیاه را به حداقل رسانده و عملکرد را حداکثر کند.

محقق صاحب‌نظر و فعال در حوزه آبیاری یادآور شد: در صورت ادامه روش‌های آبیاری سنتی در بخش کشاورزی و هدررفت آب، بخش کشاورزی نه‌تنها نیاز کشور را تأمین نکرده، بلکه منابع محدود آب شیرین در کشور را نیز با مصرف بی‌رویه به نابودی خواهد کشاند.

نصاری تأکید کرد: پرواضح است از نقطه نظر اقتصادی، آبیاران باید با افزایش راندمان آبیاری اقتصادی‌ترین برداشت محصول به ازای هر واحد آب مصرفی داشته باشند.

وی اظهار داشت: اهمیت برنامه‌ریزی آبیاری در این است که آبیار را قادر می‌کند تا مقدار دقیق آب را برای تأمین هدف خویش به‌کار گیرد که این سبب افزایش راندمان آبیاری می‌شود.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی به خبرنگار ایانا گفت: مقدار و میزان آبیاری با برنامه‌ریزی آبیاری مشخص می‌شود.

رضا عادل‌زاده با اشاره به نقش برنامه‌ریزی آبیاری در حذف غرقاب شدن زمین افزود: کاهش نیاز خاک به زهکشی و حذف مشکل غرقاب شدن زمین با برنامه‌ریزی آبیاری امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: روش سنتی و قدیمی برنامه‌ریزی به این شکل بود که رطوبت خاک اندازه‌گیری می‌شد و برنامه‌ریزی به نحوی انجام می‌شد که آب کافی به خاک برسد ‌و در نتیجه رطوبت کافی در دسترس گیاه قرار می‌گرفت.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ادامه داد: اطلاعات کافی در مورد برنامه‌ریزی آبیاری برای رسیدن به این هدف بسیار ضروری است.

عادل‌زاده تصریح کرد: تولید حداکثر محصول با برنامه‌ریزی آبیاری به اثبات رسیده است.

وی یادآور شد: تعیین مقدار آب مورد نیاز محصول و مشخص کردن زمان آبیاری در کاهش مصرف آب بسیار مؤثر است.

عادل‌زاده برنامه‌ریزی آبیاری را در به حداکثر رسیدن اثر آبیاری تأثیرگذار دانست و تأکید کرد: هدف از برنامه‌ریزی آبیاری این است که اثر آبیاری به حداکثر برسد، زیرا دفعات آبیاری کمتر ‌یا زیادتر از حد لازم، سودآوری را کم می‌کند.

بر اساس این گزارش، با کاهش آبیاری از هزینه‌های آب و نیروی انسانی کاسته شده و در نتیجه آن، حداکثر استفاده از ذخیره رطوبت خاک به عمل می‌آید، ضمن آنکه از آب ذخیره‌شده در نتیجه برنامه‌ریزی آبیاری،
می‌توان در آبیاری گیاهان کم‌ارزش که در طول مدت کم‌آبی نمی‌توان آبیاری کرد، استفاده نمود که باعث افزایش درآمدهای جانبی می‌شود./

T-941212-03


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید