Iranian Agriculture News Agency

با هدف تولید محصولات سالم و تسهیل عرضه به بازار برای کشاورزان خرده پا

ایران، ترکیه و آذربایجان طرح بین المللی CFP را برای نخستین بار کلید زدند

با همکاری مشترک دفتر امور اقتصادی معاونت برنامه ریزی Focal point) برنامه COMCEC ) در وزارت متبوع طرح پیشنهادیCFP دفتر امور زنان روستایی و عشایری با عنوان «توانمندسازی خانوار روستایی در خصوص مدیریت تولید، عرضه و دستیابی به بازار»با کد IRANAGRIC-116 - 2015 کومسک ، با اعتباری معادل 133 هزار دلار از سوی کمیته COMCEC سازمان همکاری های اسلامی در مرحله دوم مورد پذیرش قطعی قرار گرفت .

ایران، ترکیه و آذربایجان طرح بین المللی CFP را برای نخستین بار کلید زدند

با همکاری مشترک دفتر امور اقتصادی معاونت برنامه ریزی Focal point) برنامه COMCEC ) در وزارت متبوع طرح پیشنهادی CFP دفتر امور زنان روستایی و عشایری با عنوان «توانمندسازی خانوار روستایی در خصوص مدیریت تولید، عرضه و دستیابی به بازار»با کد IRANAGRIC-116 - 2015 کومسک ، با اعتباری معادل 133 هزار دلار از سوی کمیته COMCEC سازمان همکاری های اسلامی در مرحله دوم مورد پذیرش قطعی قرار گرفت .

تبادل تجربیات بین سه کشور ایران-ترکیه - آذربایجان در زمینه آموزش روش های تولید محصولات سالم و تسهیل دسترسی و عرضه به بازار برای کشاورزان خرده پا در قالب اجرای طرح بین المللی CFP برای نخستین بار توسط دفتر امور زنان روستایی و عشایری در وزارت جهاد کشاورزی رقم خورد .

به گزارش ایانا، کشور ایران و 56 کشور مسلمان دیگر عضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC ) هستند. این سازمان دارای کمیته های تخصصی در زمینه های مختلف می باشد که یکی از آنها کمیته دائمی اقتصادی-بازرگانی موسوم به کومسک ( COMCEC) است که در کشور ترکیه مستقر و ایران نیز عضو آن است .

بر مبنای استراتژی کمیته یاد شده، کارگروه های تخصصی و صندوق پروژه های کومسک (COMCEC Funded Projects ) بنا شده است که صندوق مذکور به اجرای پروژه های (Soft Action ) معرفی شده از جانب کشورهای عضو، کمک بلاعوض بین مبلغی معادل 100 هزار تا 250 هزار دلار اعطا می نماید. پروژه های (Soft Action ) به معنای پروژه انتقال دانش و اطلاعات است که فعالیت های آن به صورت سمینار، کارگاه آموزشی، بازدید علمی، مطالعات تحلیلی، تهیه و چاپ نشریات، Pilot Plant ، ایجاد سایت اینترنتی و غیره ... در زمینه موضوعات مهم کارگاه ها از جمله کشاورزی که حداقل برای 2 کشور عضو دیگر کومسک مفید باشد .

خوشبختانه با همکاری مشترک دفتر امور اقتصادی معاونت برنامه ریزی Focal point) برنامه COMCEC ) در وزارت متبوع طرح پیشنهادی CFP دفتر امور زنان روستایی و عشایری با عنوان «توانمندسازی خانوار روستایی در خصوص مدیریت تولید، عرضه و دستیابی به بازار»با کد IRANAGRIC-116 - 2015 کومسک ، با اعتباری معادل 133 هزار دلار از سوی کمیته COMCEC سازمان همکاری های اسلامی در مرحله دوم مورد پذیرش قطعی قرار گرفت . این طرح بین المللی قرار است پس از طی تشریفات قانونی و عقد قرارداد رسمی در کشور ترکیه از اوایل سال آینده با حضور کشورهای ترکیه و آذربایجان که به دلیل همجواری و مشترکات اقلیمی-فرهنگی و زبانی با استان اردبیل(محل اجرای طرح) انتخاب شده اند، به صورت پروژه آموزشی-ترویجی-الگویی ( Soft-Action ) در مدت 6 ماه از طریق بخش غیردولتی با هماهنگی و نظارت دفتر امور زنان روستایی و عشایری به عنوان کارفرمای پروژه در ایران اجرا شود. شایان ذکر است این طرح بین المللی که ویژه کشورهای عضو همکاری های اسلامی است برای اولین بار در سطح وزارت متبوع مورد تصویب قرار گرفته است .

اهم فعالیت های طرح شامل : تبادل تجربیات بین سه کشور ایران-ترکیه-آذربایجان در زمینه آموزش روش های تولید و عرضه محصولات سالم به ویژه روش های دسترسی به بازار - مطالعه بر روی "تسهیل ظرفیت افزایش دسترسی کشاورزان خرده پا به بازار در تولید محصولات با استاندارد GAP ( عملیات بهینه کشاورزی) در ترکیه، آذربایجان و ایران» - تقویت دانش، ارتباط، و مهارت دسترسی عادلانه کشاورزان خرده پا به بازار - راه های توسعه ظرفیت همه جانبه از این کشاورزان، به ویژه کسانی که مایل به کاربرد GAP درکشاورزی هستند و بررسی همچنین تنگناها و محدودیت های کشاورزان در دسترسی عادلانه به بازار است .

از ویژگی های خاص این طرح می توان به مواردی شامل: تکمیل زنجیره تولید - پرداختن به بحث بازار و بازاریابی - تقویت فعالیت های مربوط به کسب و کارهای خرد - نگاه پایلوت و الگویی به طرح - تجربه ساختارسازی جدید با همکاری بین بخشی سه جانبه با مشارکت بخش دولتی-بخش غیردولتی-بخش منطقه ای و بین المللی اشاره کرد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید