Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد:

واگذاری بررسی تمام پروژه‌های شاخص کشاورزی در قالب دانش‌بنیان به سازمان تحقیقات

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عنوان کرد: از این به بعد تمامی پروژه‌های شاخص بخش کشاورزی باید در قالب دانش‌بنیان ارائه شود و بررسی این امر بر عهده سازمان تحقیقات کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در جلسه مشترک که با حضور اسکندر زند، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونان سازمان، مدیران و رؤسای مؤسسه‌های تحقیقاتی و پورمحمدی، معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و هیأت همراه در تاریخ یکم اسفندماه 94 در سالن اندیشه سازمان برگزار شد، آخرین دستاوردهای تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی سازمان ارائه شد.

اسکندر زند در ابتدای این نشست با تشکر از همکاری و مساعدت دکتر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، جهت‌گیری درست و منطقی برای آشنایی هرچه بیشتر با وظایف و دستاوردهای سازمان را از نتایج مثبت همکاری دو سازمان دانست و یادآور شد: طی سال‌های گذشته تمام مسئولیت ترویج و آموزش کشاورزی به سازمان محول شد و با وجود شش‌هزار و 500 نفر اعضای هیأت علمی که در دانشگاه‌ها مشغول هستند، زیرا ساخت‌های لازم برای به‌کارگیری آنها در بخش کشاورزی مهیا نیست.

با وجود اینکه سازمان یادشده تاکنون در زمینه‌های حاکمیتی خوب حرکت کرده، اما در عرصه‌های غیرحاکمیتی از سرعت لازم برخوردار نیست، اما خوشبختانه در هر قسمتی که سازمان تحقیقات کشاورزی ورود پیدا کرده، بخش کشاورزی از پیشرفت بیشتری برخوردار شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ساختار تحقیقات، آموزش و ترویج در نهادهای بین‌المللی، دانشگاه‌ها و وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون در ایران با 19 موسسه و مرکز تحقیقات ملی، 34 مرکز تحقیقات و آموزش استانی، 314 ایستگاه، پایگاه و مزرعه تحقیقاتی، 32 مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و یک‌هزار و 213 مرکز ترویج، هدایت و حمایت از بیش از دوهزار و 600 شرکت خدمات فنی و مشاوره‌ای و هشت مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی با 103 شرکت دانش‌بنیان، کلیه مسئولیت تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور را عهده‌دار بوده و با شعار چابک‌سازی و اثربخشی هدایت می‌کنیم.

زند اهم وظایف سازمان را تولید محصولات فناورانه، نظارت بر امور حاکمیتی، مدیریت ذخایر ژنتیکی، آموزش و ترویج کشاورزی نام برد و به توضیح درباره هرکدام از این وظایف پرداخت.

وی همچنین افزود: مؤسسه‌های تحقیقات کشاورزی کشور بر مبنای تمرکز فعالیت تحقیقاتی بنا شده‌اند و فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای با دارا بودن دوهزار و 139 عضو هیأت علمی با سابقه خدمتی متوسط بالای 23 سال دارند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سخنان خود کل ارقام موجود در کشور را 611 رقم باغی و زراعی عنوان کرد که از این ارقام 394 رقم متعلق به سازمان تحقیقات، 207 رقم خارجی و 10 رقم را تولیدشده توسط دانشگاه‌ها بیان داشت که سهم سازمان 65 درصد، سهم ارقام خارجی 34 درصد و سهم دانشگاه‌ها یک درصد است.

زند تولید رقم توسط سازمان را سالانه 25 تا 30 رقم عنوان کرد و با بیان توانمندی‌های مؤسسه‌ها در سال‌های گذشته برخی از مهم‌ترین توانمندی مؤسسه جنگل‌ها و مراتع کشور در سال 94 را، تهیه اطلس جامع آویشن ایران، تهیه نقشه قلمرو بیابان‌های ایران (35 میلیون هکتار به 85 میلیون هکتار) دانست.

به گفته وی، در مۀسسه گیاه‌پزشکی دستاوردهایی چون کاهش آفلاتوکسین در پسته با استفاده از گاز ازن، استفاده از نانو ذرات جاذب آهن برای تشخیص توکسین‌های گندم (هزینه کمتر زمان کوتاه‌تر)، سنتز فرمون جنس مگس میوه زیتون (مهم‌ترین آفت در سه استان) دانست. همچنین تولید کیت‌های تشخیصی بیمارگرهای ویروسی، تریستزای مرکبات و میوه سبز مرکبات (گرینینگ) که قبلاً وارد می‌شد و اکنون تولید می‌شود و ثبت 15 آفت‌کش جدید از دستاوردهای مؤسسه است.

زند دستاوردهای مؤسسه رازی را شامل واکسن دوگانه نیوکاسل و برونشیت عفونی، واکسن دوگانه نیوکاسل و آنفلوآنزای طیور، ساخت کیت الایزای تشخیصی دام، واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما دانست. همچنین در مؤسسه خاک و آب کشور تشکیل ژتوپورتال (بانک اطلاعات خاک کشور) که حدود چهار ملیون هکتار را تاکنون پوشش می‌دهد و بررسی حدود سه‌هزار برند فرمول و ثبت یک‌هزار و 600 برند فرمول و رد 100 برند فرمول (بقیه تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شوند) برشمرد.

وی به مهم‌ترین توانمندی‌های مؤسسه شیلات در سال جاری تحت عنوان معرفی نسل F3 ماهی آزاد خزر برای پروش در قفس (100 هزار بچه‌ماهی در سال)، به آب انداختن شناور تحقیقاتی پژوهش، انجام مطالعات جامع مکان‌یابی و ظرفیت‌سنجی پروش ماهی در قفس در دریای خزر، انتقال ژن هورمون فیل‌ماهی به باکتری اکولای و مخمر، تولید 20 هزار بچه‌ماهی صوبیتی برای پرورش در قفس اشاره کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به بیان آمار تعداد قراردادهای انتقال فناوری‌ها و دانش‌های فنی پرداخت و همکاری با مراکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی وابسته به CGIAR را از افتخارات برون‌مرزی سازمان برای استفاده از فناوری‌های جدید برشمرد.

زند توزیع شش‌هزار و 188 طرح تحقیقاتی در دست اجرای سال 1394 را به تفکیک زمینه فعالیت، زراعی، باغی، دام و طیور دامپزشکی، خاک و آب، آبخیزداری و منابع طبیعی، شیلات، فنی و مهندسی، شوری، بسیار با اهمیت برای پیشرفت کشور قلمداد کرد و به تولید برخی محصولات فناورانه توسط مؤسسه‌ها و مراکز تحقیقات تابعه و وابسته سازمان پرداخت.

وی انواع برنامه‌های آموزشی برای مخاطبان مختلف را از دیگر وظایف سازمان برشمرد و به برنامه‌های نظام نوین ترویج با ساماندهی مراکز جهاد کشاورز، پهنه‌بندی عرصه‌ای تولید، ایجاد نظام دانش و اطلاعات کشاورزی اشاره کرد.

زند با اشاره به آمار نرخ برگشت سرمایه در ایران به ازای هر یک ریال، 25 ریال پرداخت و نرخ سرمایه‌گذاری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را قابل قبول دانست.

وی با اشاره به نیاز روزافزون تحقیقات کشاورزی در ایران، کمک برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در سازمان، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نقش‌آفرینی بیشتر بخش خصوصی، بهره‌برداری از ظرفیت دانشگاه‌ها و ارتباط با مؤسسه‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌های قوی دنیا را خواستار شد.

رئیس سامان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ساختار ترویج کشاورزی نیاز به نوسازی دارد و لازم است کمک کنیم نظام نوین ترویج که در 12 استان شروع شده در کل کشور فراگیر شود و در برنامه ششم توسعه کشور، ارتقاء آموزش بهره‌برداران کشاورزی به رقم قابل قبولی برسد.

پس از آن، پورمحمدی، معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار داشت: بسیار خوشوقتم که با مسئولان سازمانی ملاقات می‌کنم که نه‌تنها دارای قدمت یک قرن تلاش و کوشش است، بلکه گنجینه‌ای از ذخائر مؤثر علمی و بیش از دوهزار اعضاء هیأت علمی را در خود جای داده است. مسلماً شأن این سازمان نسبت به سایر دستگاه‌های دولتی (که دچار یک نوع خلاء و سستی شده‌اند) ممتاز است.

وی ادامه داد: ما بر اساس سند چشم‌انداز باید رشد مستمر و شتابان داشته باشیم و در افق 20 ساله مقرر بود که بر قله نخست اقتصادی منطقه قرار بگیریم و محاسبات نشان می‌داد که برای رسیدن به چنین جایگاهی باید سالانه رشد هشت درصد را تجربه کنیم، اما متأسفانه متوسط رشد طی سال‌های اخیر 2.4 درصد بوده است؛ لذا ما برای جبران این عقب‌ماندگی باید طی سال‌های آینده بالای 12 درصد رشد داشته باشیم و این مهم مسئولیت سنگینی را بر دوش ما می‌گذارد و وظیفه ما است که با تلاش بیشتر، این عقب‌ماندگی و کندی حرکت رو به جلو را جبران کنیم.

پورمحمدی تصریح کرد: برای رسیدن به این نقطه دو راهکار در پیش روی ما است، نخست اینکه میزان سرمایه‌گذاری ناخالص را تقویت کنیم و دوم بهره‌وری را بالا ببریم. اگر بهره‌وری در یک حوزه تقویت شود، مسلماً جلب سرمایه هم امکان‌پذیر است. بنابراین مهم‌ترین مأموریت این سازمان باید ارتقاء بهره‌وری در بخش باشد.

وی یادآور شد: متولیان این سازمان بهترین حوزه برای ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی هستند و نقشی ممتاز در این عرصه دارند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأکید کرد: با این رویکرد باید آسیب‌های جدی که در این حوزه متصور است را مورد بررسی قرار دهیم.

پورمحمدی همچنین گفت: چالاک‌سازی و چابک‌سازی راهکار مناسبی برای ارتقای جایگاه سازمان تحقیقات کشاورزی در بخش کشاورزی است.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود افزود: از این به بعد تمامی پروژه‌های شاخص بخش کشاورزی باید در قالب دانش‌بنیان ارائه شود و بررسی این امر بر عهده سازمان تحقیقات کشاورزی است. بدین مفهوم که قبل از اجرای هر پروژه، مهر تأیید سازمان تحقیقات کشاورزی روی تمام پروژه‌های بخش کشاورزی لحاظ شود و از این به بعد دانش‌بنیان بودن تمام پروژه‌های بخش کشاورزی باید به تأیید سازمان تحقیقات برسد و پس از این مرحله است که پروژه‌های بخش کشاورزی قابلیت اجرا پیدا می‌کند و این مهم اهمیت و جایگاه سازمان تحقیقات کشاورزی را بیش از پیش ارتقاء می‌دهد./

N-941202-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید