Iranian Agriculture News Agency

امضای تفاهم‌نامه مشترک برای حفاظت از توسعه پایدار کوهستان زاگرس

ایران برنامه حفاظت زاگرس را از سازمان ملل تحویل گرفت/ منطقه زاگرس 50 درصد آب کشور را تولید می‌کند

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: از سازمان ملل انتظار داریم از ما حمایت کند، چون سال‌ها به‌دلیل تحریم غیرعادلانه از حمایت‌های بین‌المللی و صندوق جهانی محیط زیست (جف) محروم بودیم. از این رو انتظار داریم این مدت را جبران کنند تا ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

ایران برنامه حفاظت زاگرس را از سازمان ملل تحویل گرفت/ منطقه زاگرس 50 درصد آب کشور را تولید می‌کند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معصومه ابتکار در آیین امضای تفاهم‌نامه مشترک برای حفاظت از توسعه پایدار کوهستان زاگرس افزود: محیط زیست ایران به حدی شکننده شده است که دیگر توان ناملایمات را ندارد. ما با توسعه صنعت مخالف نیستیم، اما محیط زیست هم باید در کنار آن حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: وسعت اجرای پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی 32 میلیون هکتار است که در ابتدا سه میلیون هکتار از آن در چهار استان اصفهان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری آغاز می‌شود.

ابتکار ادامه داد: اگر نتوانیم توسعه و محیط زیست را در کنار هم داشته باشیم، به اعتقاد اندیشمندان هر دوی آنها از بین می‌روند؛ یعنی اگر توسعه با حفظ محیط زیست همراه نباشد، توسعه هم از بین خواهد رفت.


.


وی با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه تصریح کرد: خشک شدن این حوضه آبی زنگ خطری بر این موضوع است و بیشترین آسیب به قشر کشاورز و باغدار وارد خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: زاگرس منطقه کوهستانی ارزشمندی است که زیست‌بوم‌های حساس گیاهی و جانواری قابل ملاحظه‌ای دارد که متأسفانه تهدیدات در این منطقه آسیب‌پذیری آن را بسیار بالا برده است.

ابتکار تأکید کرد: عملکرد انسانی از یک‌سو و عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم و گرم شدن زمین از سوی دیگر مشکلاتی را برای محیط زیست ایجاد کرده است؛ دنیا افزایش دما تا مرز یک درجه را تجربه می‌کند، در حالی که در کشور ما در 30 سال گذشته برخی نقاط افزایش دمای یک تا 1.5 درجه را تجربه کرده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته همگام با توافق پاریس مشارکت ایران در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را مطرح کردیم و در حال انجام اقدامات این تعهد هستیم.

ابتکار همچنین گفت: زیست‌بوم‌های حساس کشور ما تحت تأثیر تغییر اقلیم در حال از بین رفتن هستند، آب شدن یخچال‌ها، کاهش وسعت جنگل‌های بلوط، از بین رفتن مراتع و خشک شدن تالاب‌ها برخی از نتایج تغییر اقلیم است که اگر نتوانیم کشاورزی و دامداری خود را با این شرایط جدید تطبیق دهیم در آینده معیشت این قشر با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

وی در ادامه افزود: اکنون در مقطع مهمی از حفظ محیط زیست قرار داریم و این موضوع در سیاست‌های کلی محیط زیست کشور که توسط رهبری ابلاغ شد و هم برنامه ششم دیده شده است، به گفته وی اقدامات اولیه طرح حفاظت از زاگرس مرکزی در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: این پروژه که تاکنون با همکاری سازمان ملل انجام می‌شد تا پایان 2016 به اتمام می‌رسد و بعد از آن در قالب یک پروژه ملی ادامه می‌یابد.

ابتکار ادامه داد: البته باید تلاش کنیم تا در سطح بین‌المللی راهکارهایی برای حمایت‌های جهانی از این پروژه پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: این طرح برای 10 درصد کار تهیه شده که باید توسعه یابد.

ابتکار یادآور شد: از سازمان ملل انتظار داریم از ما حمایت کند، چون سال‌ها به‌دلیل تحریم غیرعادلانه از حمایت‌های بین‌المللی و صندوق جهانی محیط زیست (جف) محروم بودیم. از این رو انتظار داریم این مدت را جبران کنند تا ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: در تمام مراحل پروژه مشارکت و معیشت مردم در نظر گرفته شده و هیچ مغایرتی با شرایط اقلیمی منطقه و معیشت مردم ندارد.

معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: در چهار استان حوزه این پروژه ظرفیت‌های دانشگاهی خوبی وجود دارد که باید از آنها برای علمی‌تر کردن این پروژه استفاده کنیم.

گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران در این مراسم گفت: از دید سازمان ملل این سابقه 10 ساله در اجرای این پروژه موفقیت‌های بالایی داشته است.



وی همچنین افزود: نقش سازمان ملل برای اعضا و کشورهای عضو این است که راه‌حل‌هایی برای چالش‌های توسعه‌ای آنها پیدا کند.

لوئیس خاطرنشان کرد: سازمان ملل در حالی از این برنامه جدا می‌شود که نشانه‌های موفقیت از جانب دولت ایران در آن مشاهده می‌شود و از این رو دیگر نیازی به حضور سازمان ملل در این پروژه نیست.

وی ادامه داد: امروزه با چالش‌های جدی محیط زیستی در دنیا روبه‌رو هستیم از این رو حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است.

نماینده سازمان ملل در ایران با بیان اینکه آب مرکز هر فعالیتی است، تصریح کرد: منطقه زاگرس 50 درصد آب کشور را تولید می‌کند و برج آب ایران نامیده می‌شود از این رو حفاظت از آن اهمیت زیادی دارد.

لوئیس یادآور شد: تجربه همکاری سازمان ملل در کنار ایران در این برنامه به اجرای پروژه‌های پایلوتی و تدوین برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی منتهی شد که به حفاظت از این عرصه‌ها منتج می‌شود. بنابراین از دید سازمان ملل این فرایند در اینجا به پایان می‌رسد و به چهار استاندار و سه بدنه دولتی تحویل می‌شود که بعد از این مسئولیت آن را بر عهده خواهند داشت.

وی تأکید کرد: استانداری‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس این پروژه را تحویل گرفته‌اند و ما مشتاق هستیم نتایج این فرایند بومی‌شده را در برنامه‌های این استان‌ها ببینیم. البته هرجا لازم باشد آماده همکاری هستیم.

لوئیس خطاب به ابتکار اظهار داشت: به‌رغم اینکه پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی تا پایان سال 2016 به اتمام می‌رسد و تحویل دولت ایران می‌شود، اما ما همیشه در کنار شما خواهیم بود./

N-941127-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید