Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی واردات محصولات تراریخته نیست/ تدوین اطلس جامع آویشن ایران

آنچه که به‌عنوان غذا و یا خوراک تراریخته وارد می‌شود، مسئولیتش بر عهده وزارت بهداشت است و وزارت جهاد کشاورزی در این مورد مسئولیتی بر عهده ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال 1394 تاکنون 26 دستاورد بخش تحقیقات کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شده که مهم‌ترین آن انتقال دانش فنی واکسن تب برفکی به یک شرکت بخش خصوصی در مهاباد کردستان است.

اسکندر زند با بیان اینکه با این واگذاری قرار است تا پایان سال جاری 2.5 میلیون دز واکسن تب برفکی را بخش خصوصی تولید و به بازار عرضه کند، افزود: مقرر شده است از سال آینده بخش عمده تولید واکسن تب برفکی را این شرکت تأمین کند.

وی ضمن اشاره به اینکه تاکنون دانش فنی تولید بذر به بخش خصوصی واگذار می‌شد، اظهار امیدواری کرد که از این پس دانش فنی واکسن‌های مؤسسه سرم‌سازی رازی به بخش خصوصی انتقال یابد.

زند خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار منتشره مؤسسه تحقیقات جنگل و مرتع ایران، سطح بیابان‌های کشور به 85 میلیون هکتار رسیده، در حالی که در آمارهای گذشته این رقم 35 میلیون هکتار بوده است.

وی از تهیه اطلس جامع آویشن ایران در مؤسسه جنگل‌ها و مراتع کشور خبر داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس قانون، هیچ مانعی برای تولید محصولات تراریخته (تغییر شکل یافته ژنتیکی) در کشور به‌صورت آزمایشی وجود ندارد، اما اگر این محصولات بخواهد به شکل انبوه تولید شود، باید از کمیته صدور مجوز محصولات تراریخته مجوز دریافت کنند.

زند تصریح کرد: تاکنون هیچ مجوزی برای تولید انبوه محصولات تراریخته ازجمله برنج و کلزا صادر نشده است.

وی درباره تولید بذر یادآور شد: به‌طور میانگین تولید بذر و بذرهای گواهی‌شده در کل کشور بین 17 تا 37 درصد رشد داشته است.

زند با بیان این که در تولید بذر هسته اولیه در کشور خودکفا هستیم، تأکید کرد: هم‌اکنون تولید بذر گواهی‌شده در کشور حدود 30 درصد کل تولید است که در نظر داریم در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور آن را به 60 درصد برسانیم.

وی اظهار داشت: البته ما از واردات بذرهای خارجی استقبال می‌کنیم، به‌طوری که سالانه 52 رقم گندم در کشور کشت می‌شود که 48 رقم آن داخلی و چهار رقم خارجی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره تولید گندم کشور گفت: مجموع گندم مصرفی کشور 14 میلیون تن است که حدود 11 میلیون تن آن برای مصرف خوراکی، 1.5 تا 2 میلیون تن برای مصرف صنعتی و حدود یک میلیون تن آن برای تأمین بذر مصرف می‌شود.

زند همچنین افزود: امسال 11.5 میلیون تن گندم مورد نیاز مصرف خوراکی کشور تأمین شده است و تنها سه میلیون تن گندم برای مصارف صنعتی و بذر از خارج تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی‌های به‌عمل‌آمده در این سازمان درباره آبزی‌پروری این نتیجه حاصل شد که در مناطقی از کشور که امکان تأمین آب شیرین وجود ندارد، می‌توان به پرورش ماهی قزل‌آلا پرداخت و می‌توان با استفاده بهینه از اراضی شور در امر آبزی‌پروری همگام با توسعه این صنعت در مناطق مستعد کشور راهکاری مناسب برای تولید غذا و بستری مناسب برای اشتغال ایجاد کرد.

زند یادآور شد: نسل سوم ماهی آزاد دریای خزر با عنوان F3 برای پرورش ماهی در قفس معرفی شد که 100 هزار بچه‌ماهی در سال تولید می‌شود.

وی درباره فیل‌ماهیان نیز تأکید کرد: ژن مخمر برای رشد سریع فیل ماهیان نیز معرفی شده است که این تکنولوژی افزایش تولید را در واحد سطح به همراه خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در سال‌های گذشته بیمارگرهای گیاهی از قبیل جاروک لیموترش، میوه سبز مرکبات و بیماری ویروسی تریستزای مرکبات به عوامل اصلی خسارت و کاهش میزان محصول در باغ‌های کشور تبدیل شده است، بنابراین تشخیص و شناسایی دقیق نهال‌های آلوده در کنترل آلودگی و جلوگیری از انتشار آلودگی به سایر مناطق کشور بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

زند همچنین گفت : با استفاده از زیست‌فناوری و تولید پروتئین نوترکیب کیت‌شناسایی برخی از عوامل فوق تهیه و تولید شده که کاهش وابستگی کشور به منابع خارجی و جلوگیری از خروج ارز را برای تهیه کیت‌های شناسایی دنبال داشته است.

وی از انتشار آمار راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی توسط مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشور خبر داد و افزود: بر اساس این گزارش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی 41 درصد است.

زند درباره وضیت تولید برنج خاطرنشان کرد: در حال حاضر 90 درصد برنج تولیدی استان گیلان بومی و دارای عملکرد پایین است که با کمک محققان این سازمان توانسته‌ایم با تلفیق برنج‌های بومی و پرمحصول به دانش فنی دو رقم جدید کیفی و پرمحصول گیلانه (تلفیق برنج آبجی بوجی و شیرودی) و برنج هاشمی و صالحی دست پیدا کنیم.

وی بودجه پژوهشی کشور را 48 صدم درصد تولید ناخالص ملی برشمرد و ادامه داد: این رقم به هیچ عنوان مناسب بخش پژوهش کشور نیست و به همین دلیل پس از ابلاغیه معاون رئیس جمهوری برای رساندن این اعتبار به یک درصد امیدواریم این موضوع هرچه سریع‌تر محقق شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: برای مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز جدید 15 آفت‌کش جدید کم‌خطر به بخش کشاورزی معرفی شده است.

زند یادآور شد: سه‌هزار برند فرمول کود با هدف ساماندهی و استانداردسازی کود کشاورزی مورد آزمایش قرار گرفته که از این تعداد یک‌هزار و 600 برند ثبت و 100 برند رد شده است./

A-941121-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید