Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی:

صادرات مرغ از ایران به روسیه امکان‌پذیر نیست/ قیمت مرغ در برزیل، دوبرابر نوع صادراتی

در تمامی کشورهایی که صادرکننده عمده مرغ هستند، قیمت این محصول در داخل کشورها دوبرابر رقمی است که برای صادرات در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین به‌دلیل بالا بودن قیمت تمام‌شده، هرگز نمی‌توانیم به کشور روسیه صادرات مرغ داشته باشیم.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با وجود آنکه هیأت‌های مختلفی به ایران آمده‌اند و قرار است محصولات ایرانی به کشورهای دیگر صادر شود، اما مرغ ایرانی هرگز نمی‌تواند در سایر بازارها مشتری داشته باشد.

محمد یوسفی افزود: بالا بودن قیمت تمام‌شده مرغ در کشور باعث شده است که نتوانیم در صحنه رقابت حاضر شویم.

وی خاطرنشان کرد: مرغ ایرانی به لحاظ کیفیت کمبودی ندارد، اما به‌دلیل آنکه قیمت تمام‌شده آن بالا است و دولت نیز مشوقی برای صادرات آن پرداخت نمی‌کند، بنابراین تنها می‌توانیم در کشورهای اطراف همچون عراق، افغانستان و پاکستان محصول خود را عرضه کنیم.

یوسفی ادامه داد: با وجود آنکه کشور روسیه در حال رایزنی برای حضور مرغ ایرانی از کشتارگاه‌هایی که دارای کد IR هستند، بود، اما پیش‌بینی نمی‌شود که بتوانیم محصول خود را راهی بازار روسیه کنیم.

کشوری که صادرکننده مرغ است، مواد اولیه را خود تولید می‌کند، نه وارد!

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: بیش از 65 تا 70 درصد دان مرغ وارداتی است، در حالی که کشورهایی که اقدام به صادرات مرغ خود می‌کنند، مواد اولیه را خودشان تولید می‌کنند و ناگزیر نیستند که هزینه حمل بالایی بپردازند؛ به‌گونه‌ای که کشور برزیل یکی از عمده‌ترین تولیدکنندگان دنیا است، بنابراین قیمت تمام‌شده آنها پایین می‌آید و امکان رقابت و صادرات به سایر کشورها فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: برزیل مرغ را با قیمت 1.4 دلار تحویل مسکو می‌دهد، در حالی که هزینه حمل ما حداقل 50 سنت است.

یوسفی تأکید کرد: در کشور برزیل قیمت مرغ دوبرابر 1.4 دلار است، زیرا دولت برای صادرات محصول مشوق پرداخت می‌کند.

وی اظهار داشت: در تمامی کشورهای تولیدکننده مرغ، دولت برای صادرات این محصول دو برابر قیمتی که در داخل عرضه می‌شود، مشوق پرداخت می‌کند؛ بنابراین امکان رقابت وجود خواهد داشت و هیچ‌گاه مازاد تولید در داخل کشورها وجود نخواهد داشت، اما در کشور ما به‌دلیل آنکه دولت هیچ حمایتی از تولید مرغ داخلی نمی‌کند، برای کاهش سود تسهیلات بانکی و سایر هزینه‌های بانکی نیز هیچ مساعدتی نمی‌کند.

یوسفی همچنین گفت: برای آنکه بتوانیم رقابت‌پذیری محصول خود را حفظ کنیم، لازم است که دولت هرچه سریع‌تر وارد عمل شود.

قیمت مرغ در میدان بهمن به 5100 تومان رسید

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره قیمت مرغ در بازار افزود: قیمت مرغ زنده مدت‌دار درب کشتارگاه سه‌هزار و 700 تا سه‌هزار و 800 تومان است و قیمت مرغ کشته‌شده در غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار پنج‌هزار و 200 تا پنج‌هزار و 300 تومان برآورد شده است.

وی قیمت مرغ در میدان بهمن تهران را پنج‌هزار و 100 تا پنج‌هزار و 200 تومان برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورتی که برف و بارندگی و هوای سرد مانع از آن شود که مرغ مصرفی تهران به بازار برسد، قیمت مرغ افزایش پیدا می‌کند و دوباره با باز شدن راه‌ها، به وضعیت سابق برمی‌گردد.

یوسفی در پایان تصریح کرد: بارها اعلام شده است که مرغداران وضعیت مناسبی ندارد، اما گوش شنوایی برای حل مشکل آنها وجود ندارد./

L-941121-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید