Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد:

آغازبه کار ستاد گرده افشانی زنبور عسل در استان اردبیل/ الزام مرتع داران بهره بردار به همکاری با زنبورداران

به کلیه زنبور داران پروانه بهره برداری و استقرار در غالب طرح مرتع داری صادر خواهد شد که به موجب آن، مرتع داران بهره بردار ملزم خواهند شد تا نهایت همکاری را با زنبورداران مستقر در مراتع انجام دهند.

آغازبه کار ستاد گرده افشانی زنبور عسل در استان اردبیل/ الزام مرتع داران بهره بردار به همکاری با زنبورداران
آغازبه کار ستاد گرده افشانی زنبور عسل در استان اردبیل/ الزام مرتع داران بهره بردار به همکاری با زنبورداران

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، بهلول تکلوی که در جلسه ستاد گرده افشانی زنبورعسل سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: بر اساس هماهنگی های به عمل آمده با مدیریت باغبانی و حفظ نباتات استان و همکاری ناظرین کشاورزی، کندوهای زنبور عسل به منظور انجام عمل تلقیح در باغات میوه بکارگرفته خواهند شد.

وی افزود: براساس هماهنگی های صورت گرفته با اداره کل منابع طبیعی استان، به کلیه زنبور داران پروانه بهره برداری و استقرار در غالب طرح مرتع داری صادر خواهد شد که به موجب آن، مرتع داران بهره بردار ملزم خواهند شد تا نهایت همکاری را با زنبورداران مستقر در مراتع انجام دهند.

این مقام مسئول اضافه کرد: به منظور بالا بردن سطح اطلاعات علمی و فنی زنبورداران مدیریت ترویج کشاورزی استان از طریق رسانه ها و صدا و سیما نسبت به تهیه و اجرای برنامه های ترویجی چهره به چهره توسعه زنبور داری و تبیین نقش زنبور عسل در گرده افشانی اقدام خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت کشت و صنعت مغان در راستای تشویق و ترغیب باغداران به منظور استقرار رایگان زنبورستان های استان در باغات صورت گرفته و مسئولین این کشت و صنعت متعهد شده اند که در زمان سم پاشی 15 روز قبل مراتب را به زنبورداران اطلاع دهند تا اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از خسارت به کندوها صورت پذیرد.

وی افزود: با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز هماهنگی های لازم در خصوص اسکان زنبورستان ها در مزارع اقدام نمایند و اطلاعات تخصصی و فنی لازم در خصوص گیاهان شهدزا و گرد زای حوزه بالقلو را در اختیار دست اندرکاران این حرفه قرار دهند.

لازم به توضیح است بر اساس نتایج به دست آمده از آمارگیری زنبورستان های استان که به طورهمزمان در سراسر کشور انجام گرفته، در این استان تعداد 304.393 کندو زنبورعسل شمارش شده است که از آن تعداد 302.719 کندوی مدرن و تعداد 1674 کندوی بومی بوده باشد. به عبارتی حدود 0.5 درصد از کندوهای استان سنتی و99.5 درصد آن مدرن است.

میزان تولید عسل زنبورستان های استان اردبیل در سال جاری 6134 تن بوده که بیش از 99.5 درصد آن از کندوهای مدرن تولید شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید