Iranian Agriculture News Agency

انتشار کتاب مهندسی ژنتیک گیاهی و نشانگرهای انتخابی

محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران کتاب جدیدی تحت عنوان "مهندسی ژنتیک گیاهی و نشانگرهای انتخابی" تألیف و منتشر کردند.

به گزارش ایانا، این کتاب که توسط دکتر حسن رهنما و دکتر غلامرضا صالحی جوزانی از محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و دکتر رضا معالی امیری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تألیف شده، شامل پنج فصل به نام‌های گیاهان تراریخته و اهمیت آنها، مبانی مهندسی ژنتیک گیاهی، انواع نشانگرهای انتخابی، مخاطرات احتمالی نشانگرهای انتخابی و روش‌های کاهش مخاطرات نشانگرهای انتخابی است.

دکتر حسن رهنما یکی از نویسندگان این کتاب ضمن اشاره به اهمیت روز افزون توجه به مهندسی ژنتیک گیاهی گفت: در کنار روش‌های سنتی اصلاح نباتات، مهندسی ژنتیک این امکان را فراهم کرده است که بدون محدودیت، هر صفتی را از هر منبع ژنتیکی به گیاهان منتقل کنیم.

وی افزود: استفاده از مهندسی ژنتیک برای تولید گیاهان مقاوم به آفات و بیماری‌ها، گیاهان مقاوم به علف‌کش، گیاهان مقاوم به تنش‌های غیرزیستی، افزایش کیفیت فراورده‌های غذایی، تولید انواع پروتئین‌های نوترکیب، واکسن‌ها و همچنین افزایش تولید متابولیت‌های دارویی کاربرد دارد و در واقع مهندسی ژنتیک گیاهی، به جای تغییر محیط برای رشد مناسب گیاه، تغییر گیاه جهت سازگاری با محیط زیست صورت می‌گیرد.

گفتنی است, این کتاب برای کلیه علاقمندان زیست فناوری، اساتید، محققان و متخصصان مهندسی ژنتیک گیاهی و همچنین کلیه دانشجویان رشته‌های زیست‌شناسی و زیست‌فناوری کاربرد دارد./

R-901101-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید