Iranian Agriculture News Agency

محقق و استاد دانشگاه در گفتگو با ایانا:

ظرفیت‌های ویژه اقتصادی بزهای سانن در راه است/ سازگاری شیر بزهای سانن با ذائقه انسانی

ورود بزهای سانن درسال‌های اخیر و تمرکز بر تلقیح و دورگ‌گیری بزهای سوئیسی‌الاصل، یک ظرفیت ویژه دامپروری برای تعریف فرصت اقتصادی ویژه در بخش کشاورزی است که باید پس از برجام، با ظرفیت‌شناسی، مدیریت و به‌روزرسانی، در دستور کار فعالان بخش دامپروری در حوزه دولتی و خصوصی قرار گیرد.

ظرفیت‌های ویژه اقتصادی بزهای سانن در راه است/ سازگاری شیر بزهای سانن با ذائقه انسانی
ظرفیت‌های ویژه اقتصادی بزهای سانن در راه است/ سازگاری شیر بزهای سانن با ذائقه انسانی

محقق و استاد دانشگاه به مناسبت ابتکار عمل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در ناگذاری روزی به نام "روز ملی بز" که صبح امروز نیز همایشی نیز به همین مناسبت در کرج برپاست؛ طی گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: ظرفیت‌شناسی برای بخش کشاورزی به‌ویژه پس از برجام یکی از ضرورت‌های امکان‌ناپذیر است و در صورتی که با مدیریت و آموزش همراه شود، می‌تواند زمینه ورود کشاورزی کشور را به کشاورزی توسعه‌یافته و مدرن فراهم کند.

پیمان شیرازی‌پور افزود: پس از برجام، باید مطالعه همه‌جانبه‌ای به‌عمل آورد که چرا کشورهای اروپایی که دارای زمین‌های گران‌تر، نیروی کارگری بیشتر و مالیات سنگین‌تر هستند، توانسته‌اند هزینه تولید خود را تا بدین‌حد پایین بیاورند، اما در ایران چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: پاسخ این پرسش تنها در مدیریت کارآمد و استفاده از مکانیزاسیون خلاصه می‌شود.

شیرازی‌پور ادامه داد: به‌طور قطع، پس از برجام، سواد و شعوری تزریق بخشی نمی‌شود، اما می‌توان با به‌روزسازی، کارآمدی و استفاده از دانش روز دنیا و همچنین ظرفیت‌شناسی برای اشتغال پایدار و اقتصادی کردن تولید در بخش کشاورزی برنامه‌ریزی کرد.

وی تصریح کرد: آموزش و مدیریت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیازمند شرایط پیچیده و بستر دور از دسترسی نیست و می‌توان از ظرفیت‌های کنونی برای عبور از دوره گذار استفاده کرد و شرایط کنونی که بخش کشاورزی در آن قرار دارد، یکی از آنها است.

شیرازی‌پور یادآور شد: بخش کشاورزی مملو از ظرفیت‌های اقتصادی است که به‌علت آنکه شناخته نشده و برای معرفی آن به بازار برنامه‌ای وجود ندارد، مغفول مانده است.

وی گاوداری‌های کوچک بزی را از این دست عنوان کرد.

غوغای اقتصادی بزهای سانن در راه است

این محقق اظهار داشت: بزهای سانن که نژادهای سوئیسی داشته و به‌طور متوسط 60 کیلوگرم وزن دارند و در هر روز پنج درصد وزن خود را غذا خورده و نیازمند سه کیلوگرم خوراک و 10 لیتر آب هستند، دارای قابلیت بچه‌زایی بالایی هستند و هرساله سه بزغاله به‌دنیا می‌آورند.

شیرازی‌پور همچنین گفت: بزهای سانن از دوقلوزاترین موجودات روی زمین هستند و از هر دو بار آبستنی یک بز سانن، عموماً یک دوقلوزایی به‌وجود می‌آید که با توجه به قابلیت سازگاری این نژاد، ظرفیت ویژه اقتصادی برای دامپروران ایرانی محسوب می‌شوند.

سازگاری شیر بزهای سانن با ذائقه انسانی

وی در ادامه افزود: شیر بز فواید متعددی برای سلامتی دارد و از مزه و طعم بی‌نظیر شناخته‌شده‌ای برخوردار است. ترکیبات این شیر بسیار نزدیک به شیر انسانی بوده و از لاکتوز با حساسیت پایینی برخوردار است.

شیرازی‌پور خاطرنشان کرد: گویجه‌های چربی شیر بز به مدت طولانی به‌صورت همگن و یکنواخت در شیر باقی می‌مانند و هموژن طبیعی به آن اتلاق می‌شود؛ لذا بزهای سانن و آلپاین در دنیا جزو نژادهایی هستند که با وجود فرآورده‌های ژنتیکی به سمت پرورش صنعتی رفته و یک فرصت اقتصادی برای دامپروران به‌شمار می‌روند.

وی با اشاره به قیمت بزهای سانن ادامه داد: در زمان حاضر هر بز ماده سانن با قیمت هشت میلیون تومان و بزهای نر با قیمت 12 میلیون تومان وارد کشور می‌شوند.

تمرکز وزارت جهاد کشاورزی بر تلقیح گاوهای سانن

استاد دانشگاه تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر به‌ویژه در سال 94 تمرکز بالایی بر بزهای سانن و آلپاین از کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه کرده است و به‌تازگی 650 رأس بز توسط سازمان اقتصادی کوثر وارد کشور شده است.

شیرازی‌پور یادآور شد: در حیدرآباد کرج، واحد تحقیقاتی متمرکز بر بزهای سانن تشکیل شده و در استان کرمان نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی بیش از 300 رأس بز سانن اصیل با تولید سالانه 150 تن شیر در دستور کار قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: امکان تکثیر و دورگ‌گیری از این نوع دام در برخی استان‌ها آغاز شده و شیر تهیه‌شده از این نوع بز که از طعم و مزه متفاوتی برخوردار است و از حساسیت پایین‌تری نسبت به شیر گاوی در مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند، دارای مشتری‌پسندی ویژه‌ای است که صنایع لبنی از آن استفاده می‌کنند.

شیرازی‌پور اظهار داشت: یک‌هزار و 200 رأس از این نژاد در حال تلقیح در استان مازندران است و به‌نظر می‌رسد غوغای بزهای سانن با توجه به قابلیت‌های آنان در دهه بعد، ظرفیت جدید اقتصادی در حوزه دامپروری شمرده شود.

وی همچنین گفت: بزهای سانن امکان نگهداری در گاوداری‌های کوچک داشته و از این منظر، نیازی به چرا و تهدید مراتع ندارند و به‌صورت دستی می‌توان آنها را تغذیه کرد. از سوی دیگر، سازگاری آنها با محیط به‌ویژه در نقاط سردسیر می‌تواند در مقایسه با گاو که هزینه‌های نگهداری آن بالاتر است، به‌عنوان مؤلفه‌های جایگزینی به‌شمار آید که در روستاها با سرمایه‌های بخش خصوصی به‌عنوان کانون‌های تولید، اقتصاد و شغل پایدار جدیدی را معرفی کند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

L-941107-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید