Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران: بازار سیب‌زمینی تکان نخورد/ انفعال صداوسیما در کمک به حل مشکل سیب‌زمینی

در حالی که دولت با مصوبه پرداخت 150 تومانی سیب‌زمینی موافقت کرد، به‌علت عدم استفاده از ظرفیت صداوسیما، بازار سیب‌زمینی همچنان راکد است و تجربه نشان داده سال پس از مازاد تولید، کمبود محصول در حافظه ملت، حک خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران: بازار سیب‌زمینی تکان نخورد/ انفعال صداوسیما در کمک به حل مشکل سیب‌زمینی
مدیرعامل اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران: بازار سیب‌زمینی تکان نخورد/ انفعال صداوسیما در کمک به حل مشکل سیب‌زمینی

مدیرعامل اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند دولت با پرداخت 150 تومان یارانه صادراتی سیب‌زمینی موافقت کرد، اما به‌علت رسانه‌ای نشدن این موضوع، بازار سیب‌زمینی همچنان راکد مانده است.

رحیم نیازی افزود: صادرکنندگان برای صادرات سیب‌زمینی به کشورهای منطقه تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند، اما از آنجا که اطلاعات پرداخت مشوق یارانه صادراتی تنها در سطح مطبوعات تخصصی منتشر شد و در صداوسیما به آن پرداخته نشد، عملاً تأثیری بر بازار سیب‌زمینی نداشت.

صداوسیما به کمک سیب‌زمینی نیامد

وی خاطرنشان کرد: صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی تنها با چند تیزر تلویزیونی می‌توانست از ورشکسته شدن تولیدکنندگان بزرگ و ضرر و زیان بالا به کشاورزان جلوگیری کند، اما انفعال این رسانه ملی باعث شد بازار یب‌زمینی آنقدر راکد بماند تا برداشت این محصول در همه کشور به خاتمه برسد.

نیازی ادامه داد: برداشت سیب‌زمینی در همدان، اردبیل و استان‌های سردسیر نیز تا اوایل آبان‌ماه ادامه داشت و اکنون برداشتی وجود ندارد و آنچه در بازار مشاهده می‌کنید، سیب‌زمینی‌های خریداری‌شده توسط سلف‌خرها، دلال‌ها یا سیب‌زمینی‌های خریداری‌شده توسط سازمان تعاون روستایی است.

وی تصریح کرد: هماهنگی سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی با صداوسیما در مقاطع مختلفی می‌تواند از بروز بحران در کشور جلوگیری کند، اما چرا این تدبیر و کیاست وجود ندارد که از ظرفیت صداوسیما استفاده شود، مسئله‌ای است که برای فعالان حوزه کشاورزی در ابهام باقی مانده است.

نیازی یادآور شد: اینکه وزارت جهاد کشاورزی قدرت چانه‌زنی لازم را برای استفاده از ظرفیت این رسانه را ندارد یا صداوسیما تن به همکاری با این وزارتخانه نمی‌دهد، به هر دلیل باعث شده است بحران سیب‌زمینی با رکود سال جاری و به‌طور قطع با کمبود محصول در سال آینده در حافظه تاریخی بخش کشاورزی حک خواهد شد.

چهار میلیون و 700 هزار تن سیب‌زمینی در ذائقه کشاورزان تلخ شد

مدیرعامل اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران کشور تأکید کرد: در همه کشورها تولیدکنندگانی که بتوانند حجم تولید محصول خود را به قدری افزایش دهند که با مازاد تولید روبه‌رو باشند، از حاشیه سود مناسبی برخوردار می‌شوند، اما برعکس الگوی اقتصادی همه دنیا، کشاورزانی که در ایران محصولی بیشتر از مقدار نیاز تولید کنند، محکوم به ضرر و زیان قابل توجه هستند.

وی اظهار داشت: امسال حدود چهار میلیون و 700 هزار تن سیب‌زمینی در بخش کشاورزی تولید شد که نتوانست حاشیه سود متعارفی نصیب کشاورزان کند و حتی باعث ضرر و زیان آنها شد و تعدادی از کشاورزان که اقدام به کشت این محصول در حجم بالا کرده بودند، تا مرز ورشکستگی پیش رفتند؛ این در حالی است که دولت می‌توانست از ابزارهای مختلفی برای جلوگیری از ضرر و زیان سیب‌زمینی‌کاران استفاده کند که الزام صنایع تبدیلی برای جذب سیب‌زمینی یا خریداری سیب‌زمینی و نگهداری آن و خارج کردن مازاد تولید از چرخه مصرف، یکی از این راهکارها بود.

نیازی همچنین گفت: هرچند کشاورزان متهم شدند که به‌علت رعایت نکردن الگوی کشت دچار چنین پیش‌آمد اقتصادی هولناکی در سال 94 شدند، اما تجربه نشان داده است سال بعد از مازاد تولید با کمبود روبه‌رو خواهیم شد و اکنون وظیفه وزارت جهاد کشاورزی در استان‌ها است تا کشاورزان را برای کشت سیب‌زمینی در سال آینده انگیزه‌دار کند.

صادرات سیب‌زمینی به روسیه و بازارهای جدید توسط اتاق دنبال می‌شود

مدیرعامل اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران کشور افزود: با وجود آنکه صادرات سیب‌زمینی به‌عنوان یکی از ابزارهای تنظیم بازار پس از تصویب مشوق صادراتی مورد توجه صادرکنندگان قرار گرفت، اما برای اثرگذاری این مصوبه باید بازارهای جدیدی تعریف شود که جدا از بازارهای سنتی گذشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: صادرات سیب‌زمینی به اقلیم کردستان عراق، افغانستان و کشورهای جنوب خلیج فارس، بازارهای سنتی ایران محسوب می‌شوند که هرساله مقدار مشخصی را جذب می‌کنند، اما برای تغییر جدی در بازار داخلی، باید به بازار روسیه و کشورهای جدید اندیشید.

نیازی ادامه داد: تمرکز بر کشور روسیه نباید اتاق بازرگانی را از بازار سایر کشورها غافل کند، چرا که سیب‌زمینی به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین محصولات استراتژیک به‌شمار می‌رود که می‌تواند فضای قابل توجهی برای بسیاری از کشورهای کمتر توسعه‌یافته به‌ویژه کشورهای آفریقایی باشد؛ لذا به‌نظر می‌رسد تشکیل سامانه‌ای برای سیاست‌گذاری صادرات سیب‌زمینی در اتاق بازرگانی ضروری است.

جلوگیری از تکرار اتفاق‌هایی مانند امحاء نیازمند فضاسازی رسانه‌ای

مدیرعامل اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران کشور تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی بر اساس وظیفه قانونی خود و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان در بیشتر استان‌های سیب‌زمینی‌کار وارد گود خرید شد و توانست حجم قابل توجهی از سیب‌زمینی تولیدشده را از کشاورزان به قیمت خرید تضمینی خریداری کند.

وی یادآور شد: انبارهای سازمان تعاون روستایی برای نگهداری سیب‌زمینی محدود است و این سازمان جز سیب‌زمینی، سایر محصولات را نیز خریداری می‌کند؛ لذا به‌منظور جلوگیری از پرونده امحاء که ظاهراً ترسناک‌ترین بخش پرونده سیب‌زمینی‌های روی زمین مانده بود، باید از ظرفیت رسانه‌ای کشور به‌ویژه صداوسیما استفاده کرد.

نیازی تأکید کرد: در جلسه‌ای که تشکل‌های سیب‌زمینی‌کار با معاون وزیر جهاد کشاورزی داشتند، این نکته تأکید شد که تا زمانی که تغییر شرایط صادرات سیب‌زمینی از طریق صداوسیما و جراید به اطلاع عموم به‌ویژه بازار اصلی و میادین میوه و تره‌بار نرسد، تغییری در روند بازار پیش نخواهد آمد و سیب‌زمینی همچنان به‌عنوان نازل‌ترین محصول کشاورزی روی زمین خاک خواهد خورد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

A-941023-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید