Iranian Agriculture News Agency

معاون مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در گفتگو با ایانا:

1261 هکتار مجتمع گلخانه‌ای به بخش خصوصی واگذار می‌شود/ اجازه به سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در شهرک‌های کشاورزی

شرکت شهرک‌های کشاورزی، یک‌هزار و 261 هکتار مجتمع گلخانه‌ای به‌صورت اجاره به شرط تملیک پس از تأیید کارشناسان دادگستری و ارائه طرح توجیه اقتصادی، فنی و مالی به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

1261 هکتار مجتمع گلخانه‌ای به بخش خصوصی واگذار می‌شود/ اجازه به سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در شهرک‌های کشاورزی
1261 هکتار مجتمع گلخانه‌ای به بخش خصوصی واگذار می‌شود/ اجازه به سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در شهرک‌های کشاورزی

معاون مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: فراخوان شناسایی و جذب سرمایه‌گذار برای یک‌هزار و 261 هکتار شهرک صنعتی آماده‌شده منتشر شده و از عموم سرمایه‌گذاران توانمند حقیقی و حقوقی به‌منظور ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی در سطح کشور با همکاری مؤسسه‌های مالی، اعتباری و بانک‌ها دعوت به همکاری کرده است.

رحمت‌الله پریچهر افزود: یک‌هزار و 261 هکتار پروژه‌هایی است که زیرساخت‌های آنها آماده‌سازی شده و برای واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، آماده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان، اردبیل، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، جنوب کرمان، سمنان، قزوین و هرمزگان دارای دو یا چند پروژه قابل واگذاری به بخش خصوصی هستند.

پریچهر ادامه داد: کار مطالعاتی این پروژه‌ها آماده شده و به‌صورت اجاره به شرط تملیک، پس از تأیید کارشناسان رسمی دادگستری و ارائه طرح توجیه اقتصادی، فنی و مالی بر اساس وضعیت موجود، نهایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران پس از درخواست رسمی، باید شرایط لازم که شامل حداقل سرمایه جهت پرداخت هزینه‌های زیرساخت اولیه و وثایق لازم مورد نیاز برای گرفتن تسهیلات بانکی را دارا باشند.

سرمایه‌گذاران خارجی نیز اجازه سرمایه‌گذاری دارند

معاون مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی یادآور شد: سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای توسعه و ایجاد شهرک‌های کشاورزی می‌توانند در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند و به لحاظ قانونی، منعی برای جذب سرمایه‌های خارجی وجود ندارد.

پریچهر تأکید کرد: فراخوان منتشرشده برای مجتمع‌های گلخانه‌ای در 23 پروژه در 13 استان کشور تعریف شده است که می‌تواند به‌عنوان محکم‌ترین قدم دولت برای توسعه کشاورزی قلمداد شود.

عبور کشاورزی از مرحله سنتی به صنعتی کلید خورد

وی با اشاره به ضرورت توسعه کشاورزی مدرن و استفاده حداکثری از منابع آب و خاک و نیروی انسانی اظهار داشت: کشاورزی برای رسیدن به توسعه، نیازمند عبور از مرحله سنتی و مصرف مدیریت‌شده و بهینه منابع آب و خاک و نیروی انسانی است؛ لذا شرکت شهرک‌های کشاورزی بنا دارد با توسعه کشت گلخانه در سراسر کشور به‌ویژه در استان‌های جنوبی، جدی‌ترین قدم دولت برای عبور از کشاورزی سنتی و معیشتی را بردارد.

پریچهر همچنین گفت: مبنای تشکیل شهرک‌های کشاورزی توجه به اقتصاد مقاومتی و میل به خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی است؛ لذا این شهرک تلاش کرد طی دو سال گذشته با جمع قابل توجهی از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان فنی زبده به جانمایی ایجاد شهرک‌های کشاورزی بپردازد و پس از ایجاد زیربناها و زیرساخت‌های لازم جهت ایجاد شهرک‌های کشاورزی صنعتی، آنها را برای واگذاری به بخش خصوصی آماده‌سازی کند.

جذب سرمایه‌های سرگردان در بخش کشاورزی عملیاتی می‌شود

معاون مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی افزود: بخش قابل توجهی از سرمایه‌هایی که در ایران وجود دارد، نتوانسته به شکل هدف‌دار در حوزه تولید تمرکز پیدا کند. فراخوان یک‌هزار و 261 هکتار شهرک صنعتی قابل واگذاری در واقع می‌تواند عملیاتی شدن جذب سرمایه‌های سرگردان در حوزه تولید باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهرک‌های صنعتی قابل واگذاری در قالب پروژه‌هایی دارای توجیه فنی و اقتصادی و با در نظر گرفتن قابلیت‌های اقتصادی هر منطقه تدوین شده‌اند و به‌عنوان نقاط شفاف سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی قلمداد می‌شود که فرآیند واگذاری آنها به افراد حقیقی و حقوقی تثبیت شده است.

پریچهر ادامه داد: کنترل مصرف آب و تمرکز بر بسته‌بندی، کاهش ضایعات و هزینه‌های حمل و نقل و استفاده کنترل‌شده از کود و سم از دیگر مزایای ایجاد شهرک‌های صنعتی است که در طرح‌های توجیهی و در زمان واگذاری به افراد حقیقی و حقوقی مورد تصریح قرار می‌گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که طی دو ماه آینده، عملیات واگذاری با موفقیت سپری شده و 23 شهرک و مجتمع گلخانه‌ای برای آغاز به‌کار آماده شود./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

A-941022-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید