Iranian Agriculture News Agency

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) در گفتگو با ایانا:

پروانه پرواربندی گاوهای گوشتی صادر نمی‌شود/ بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات با سود 18 درصد را متوقف کرد

دامپزشکی در استان‌ها از صدور پروانه پرواربندی گاوهای گوشتی به بهانه صدور حواله بیش از نیاز خودداری کرده و تنها پروانه بهره‌برداری گاوهای شیری صادر می‌کند که طی سه سال ثابت مانده و علوفه نیز مورد حمایت نیست.

پروانه پرواربندی گاوهای گوشتی صادر نمی‌شود/ بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات با سود 18 درصد را متوقف کرد
پروانه پرواربندی گاوهای گوشتی صادر نمی‌شود/ بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات با سود 18 درصد را متوقف کرد

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در حالی که مقرر بود تا پایان برنامه پنجم توسعه 12 میلیون تن شیر تولید شود، بر اساس آمار رسمی به تولید هشت میلیون و 600 هزار تن بسنده شده است.

محمدجواد وکیل‌گیلانی افزود: با وجود ابلاغ سازمان حمایت برای افزایش قیمت محصولات لبنی، صنعت حاضر به پذیرفتن افزایش قیمت نشد و اعلام کرد طی شش ماه آینده به‌علت بالا بودن بیماری‌های تنفسی و قدرت پایین مردم از افزایش قیمت خودداری خواهد کرد. این بهانه‌ای است که باعث شده طی سه سال گذشته قیمت شیر بین یک‌هزار و 100 تا یک‌هزار و 220 تومان ثابت بماند و ابلاغیه‌های رسمی و قانونی اعمال نشود.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان به‌علت فسادپذیر بودن شیر ناگزیرند به هر قیمتی که صنعت لبنی اراده می‌کند، شیر تولیدی خود را بفروشند و قدرت چانه‌زنی ندارند؛ این در حالی است که صنایع لبنی به‌موقع می‌توانند مانورهای تبلیغاتی ایجاد کنند و در خفا و بارها با کوچک و بزرگ کردن بسته‌بندی، به افزایش قیمت محصولات لبنی اقدام کنند.

پروانه پرواربندی گاو گوشتی صادر نمی‌شود

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) ادامه داد: در حالی وزیر جهاد کشاورزی از واردات گوشت از کشور مغولستان سخن می‌گوید که بر اساس آمارهای منتشرشده این وزارتخانه حدود 970 هزار تن گوشت در کشور تولید می‌شود که با در نظر گرفتن سرانه 12 کیلوگرمی گوشت، خوداتکایی گوشت در کشور محقق شده و نیازی به واردات نیست.

وکیل‌گیلانی تصریح کرد: در زمان حاضر سازمان دامپزشکی در استان‌ها از صدور پروانه پرواربندی گاوهای گوشتی خودداری می‌کند و معتقد است که حواله پرواربندی گاوهای گوشتی بیش از نیاز صادر شده و باید گاوداری‌های صنعتی تمایل به پرورش گاوهای شیری داشته باشند.

وی یادآور شد: حمایت غیرمستقیم از پرورش گاوهای شیری در حالی است که دامداران از محل پرورش گوشت، سود ناچیزی نصیبشان می‌شود و عملاً از پرورش گاوهای شیری با توجه به هزینه بالای علوفه و قیمت پایین شیر سودی نصیب دامدار نخواهد شد.

بانک کشاورزی از پرداخت تسهیلات با سود 18 درصد خودداری می‌کند

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) تأکید کرد: در حالی که وزارت جهاد کشاورزی از تصویب تسهیلات بانکی مختص کشاورزان با سود 18 درصد سخن می‌گوید، امروز بانک کشاورزی رسماً به اینجانب ابلاغ کرد که برای تمدید قرارداد پرداخت وام به دفترخانه مراجعه کرده و نسبت به افزایش سود تسهیلات تا 21 درصد اقدام کنند.

وکیل‌گیلانی اظهار داشت: تسهیلات گران‌قیمت 21 درصدی برای بخش کشاورزی که تأمین‌کننده امنیت غذایی مردم با نرخ‌های تمام‌شده بسیار گران‌قیمت نهاده‌های کشاورزی است، به معنای خارج شدن تولید از صرفه اقتصادی است که برای هیچ مسئولی در این کشور مهم نیست.

توسعه آبیاری تحت فشار کند شد

وی همچنین گفت: سال‌های پیش دولت برای توسعه آبیاری تحت فشار از تسهیلات 81 درصدی سخن می‌گفت که می توانست با مشارکت مردمی تحقق 100 درصد پیدا کند، اما امروز تجهیزاتی که قرار بود 81 درصد آن با تسهیلات دولتی فراهم شود، به کمتر از 50 درصد تقلیل یافته است و با توجه به به‌صرفه نبودن کشاورزی و پایین بودن سود در حوزه تولید، عملاً می‌توان گفت توسعه آبیاری تحت فشار به‌کندی پیش می‌رود.

وکیل‌گیلانی در ادامه افزود: تولید علوفه در کشور با تدوین برنامه‌های مدونی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در برخی استان‌ها می‌توانست حمایت قابلی از کشاورزان باشد، اما معلوم نیست چرا برای تأمین نهاده‌ها همواره باید چشم به بازارهای جهانی دوخت و خبری از توسعه تولید علوفه در کشور نیست.

قیمت گوشت ثبات یافت

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) خاطرنشان کرد: با وجود اتمام ایام عزاداری، قیمت گوشت در بازارهای داخلی از ثبات نسبی برخوردار است و خبری از افزایش قیمت نیست.

وی ادامه داد: در زمان حاضر هر کیلوگرم گاو نر پرواری به قیمت 9 هزار تومان و گوسفند به نرخ 11 هزار تومان درب دامداری از دامداران خریداری می‌شود.

وکیل‌گیلانی تصریح کرد: واردات گوشت از مغولستان به بهانه تأمین گوشت استراتژیک کشور هرچند نمی‌تواند علت مناسبی برای به فراموشی سپردن اقتصاد مقاومتی باشد، اما نشان می‌دهد سازوکار دولت برای سال‌های آینده، خوداتکایی و حمایت از دامداران نیست.

وی یادآور شد: با وجود آنکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم که باید بر اساس اقتصاد مقاومتی تدوین شود، تلاشی از سوی مسئولان برای خوداتکایی در بازارهای داخلی مشاهده نمی‌شود، این در حالی است که با امکانات موجود و بدون صرف ریالی، تنها با مدیریت صحیح می‌توان کشور را از واردات گوشت بی‌نیاز کرد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

L-941009-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید