Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

عبور از کشاورزی سنتی نیازمند افزایش 10 درصدی سرمایه‌گذاری است

دولت کارگروه ویژه کشاورزی در سطح ملی و استان‌ها را برای بررسی بودجه 91 بخش کشاورزی تشکیل داده است

عبور از کشاورزی سنتی نیازمند افزایش 10 درصدی سرمایه‌گذاری است
عبور از کشاورزی سنتی نیازمند افزایش 10 درصدی سرمایه‌گذاری است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: اگر قرار باشد اتفاق جدی و تأثیرگذاری در بخش کشاورزی کشور بیفتد، باید نرخ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به بالای 10 درصد برسد.

عباس رجایی افزود: هرچند دولت کارگروه ویژه کشاورزی در سطح ملی و استان‌ها را برای بررسی بودجه 91 فعال کرده است، اما هنوز از برنامه و سیاست‌های ریشه‌ای این کارگروه‌ها به اطلاع مجلس نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، ضرورت دارد هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح زیرساخت‌ها و توسعه زیرساخت‌ها اقدام شود تا از کشورهای همسایه و رقبای خود عقب نیفتیم.

رجایی ادامه داد: در مقایسه کشاورزی ایران با ترکیه شاهد آن هستیم که کشاورزی کشورهای منطقه با سرعت از دور گذار خود خارج شده و وارد مرحله صنعتی شدن شده است. این در حالی است که کشاورزی ایران همچنان کشاورزی سنتی به‌شمار می‌رود.

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی همچنان چهار درصد است

نماینده اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای عبور از کشاورزی سنتی و رسیدن به کشاورزی صنعتی باید عزم ملی از داخل کشور و مجلس به‌گونه‌ای دنبال شود که با یک جهش بودجه‌ای بتوان به افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی رسید.

وی یادآور شد: تمرکز بر بخشی از زیرساخت‌های بخش کشاورزی نظیر آب و خاک که در بودجه سال 90 به آن توجه ویژه شد، هرچند نقطه عطفی در بودجه‌ریزی بخش کشاورزی محسوب می‌شود، اما نمی‌تواند جوابگوی زیرساخت‌های بخش باشد.

رجایی تأکید کرد: رسیدن به سرمایه‌گذاری 10 درصد، نیازمند جهش بودجه‌ای قابل توجه در بخش کشاورزی و بکارگیری همه ابزارهای حمایتی دولت از بخش تولید است.

وی اظهار داشت: در شرایط بحران مالی کشورهای اروپایی، تنها بخشی که می‌تواند اقتصاد کشورها را از نوسانات ناشی از بحران‌های مالی کشورهای اتحادیه اروپا برهاند، تقویت بخش کشاورزی و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش است.

رجایی افزایش 10 تا 12 درصدی ردیف‌های بودجه طبق سال‌های گذشته را برای رسیدن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی ناکارآمد خواند و گفت: رئیس‌جمهور به‌خوبی می‌داند بخش کشاورزی محور توسعه اقتصادی کشورها است و باید تلاش شود تا بودجه‌ریزی به‌گونه‌ای هدایت شود که بخش کشاورزی هم‌تراز سهم خود از تولید ناخالص ملی از بودجه سهم‌بری داشته باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید