Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم:

هشدار امحاء ده‌ها تن سیب‌زمینی در همدان نواخته شد

در حالی که بخش کشاورزی در گذشته 37 درصد سهم اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد، در روندی نزولی در پایان سال 93 به رقم 19.6 درصد رسید که نشان‌دهنده مغفول ماندن حوزه کشاورزی از چشم مسئولان است. بخشی که اگر امروز به داد آن نرسیم، تا سه ماه آینده ناگزیر به امحاء ده‌ها تن سیب‌زمینی کیفی تولید این مرز و بوم است.

هشدار امحاء ده‌ها تن سیب‌زمینی در همدان نواخته شد
هشدار امحاء ده‌ها تن سیب‌زمینی در همدان نواخته شد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هشتم شورای اسلامی (دوره گذشته مجلس) با اعلام این مطلب به خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: نگاهی کوتاه به آمارها نشان می‌دهد که سهم بخش کشاورزی در اشتغال طی سال‌های گذشته، سال‌هایی که چندان فاصله‌ای ندارد، عدد 37 درصد را تجربه کرده است، اما با قرار گرفتن در روندی نزولی در پایان سال 93 به رقم 19.16 درصد افول کرده است.

عیسی جعفری افزود: چنین سقوط آزادی حاکی از بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسئولان است و جای این پرسش باقی است که چرا برای بازارهای صادراتی برنامه‌ای وجود نداشته و چرا برنامه کشت مدون نشده و کشاورزان در زمان تولید از نرخ خرید تضمینی آگاه نیستند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه از ابتدای تاریخ، کشاورزی به‌عنوان عمده‌ترین تأمین‌کننده نیازهای اولیه بشر مورد توجه بوده و با وجود صنعتی شدن جهان هیچ‌گاه مورد بی‌توجهی قرار نگرفته و هنوز هم در رشد و توسعه اقتصادی کشورها حرف نخست را می‌زند.

جعفری ادامه داد: بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی از کاربری بالا و توان اشتغال‌زایی مناسبی برخوردار است و به واسطه تنوع محصولات، امکان ارزآوری آن از طریق صادرات و صرفه‌جویی ارزی در کاهش واردات به‌عنوان یک شاخصه مهم قابل ارزیابی است.

وی تصریح کرد: استراتژیک بودن تولید برخی محصولات کشاورزی نظیر گندم، با توجه به استقلال سیاسی و اقتصادی کشور حاکی از اهمیت کشاورزی است؛ ضمن اینکه سایر بخش‌های اقتصادی نیز به‌نوعی به بخش کشاورزی متکی بوده‌اند که در این میان می‌توان به تولیدات بخش صنعت در تولید ماشین‌آلات کشاورزی اشاره کرد که توانسته سودآوری صنایع را نیز دربر داشته باشد.

سقوط آزاد بخش کشاورزی در جدول اشتغال

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار همدان در مجلس هشتم شورای اسلامی یادآور شد: اگر تنوع آب و هوایی در کشور و وجود اقلیم‌های متفاوت و زمین‌های حاصلخیز را به‌عنوان مؤلفه‌های مثبت بخش کشاورزی ایران بدانیم، باید پرسید چرا با پتانسیل فراوان علاوه بر خودکفایی در بخش کشاورزی، زمینه برای ارزآوری و همچنین توسعه اقتصاد ملی به‌کار گرفته نمی‌شود.

جعفری تأکید کرد: نگاهی به آمارها نشان می‌دهد سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور در روند نزولی قرار گرفته و از 37 درصد سال‌های گذشته به کمتر از 19.6 درصد در پایان سال 93 رسیده است.

وی اظهار داشت: نگاهی به وضعیت کشاورزی استان‌هایی نظیر همدان و شهرستان‌هایی مثل کبودرآهنگ و بهار نشان می‌دهد که کشاورزان بیش از ده‌ها میلیارد تومان خسارت دیدند و بیشتر آنها به خاک سیاه نشستند، در حالی که مسئولان کشاورزی کشور چه در دولت و چه در مجلس در بی‌خبری ماندند.

زنگ هشدار فساد سیب‌زمینی در همدان نواخته شد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هشتم شورای اسلامی گفت: آیا مسئولان حوزه کشاورزی در دولت و مجلس می‌دانند محصولات جالیزی مثل خیار و هندوانه چه خسارتی برای کشاورزان به‌وجود آورده و بهترین محصولات به‌خاطر نداشتن بازار صادراتی یا بهتر عدم برنامه‌ریزی مسئولان در زمین‌ها رها شده‌اند.

جعفری در ادامه افزود: مسئولان در دولت و مجلس می‌دانند امسال چه میزان سیب‌زمینی معدوم یا خوراک دام شده و هنوز هم خیلی از انبارها پر سیب‌زمینی است که در صورت نداشتن بازار صادراتی، تا سه ماه آینده آنها نیز فاسد خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار از مسئولان بخش کشاورزی در دولت و مجلس این است تا با استفاده از تجارب گذشته و بهره‌مندی از پتانسیل‌های موجود در بخش‌های مختلف مدیریتی و اقتصادی کشور، دست کشاورزان را هم‌اکنون بگیرند، چرا که فردا خیلی دیر است./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-940916-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید