Iranian Agriculture News Agency

کارشناس اقتصادی برنج:

واردات غیرمجاز برنج در آمار رسمی در نظر گرفته شود/ اعزام ناظران فنی ایران به مزارع برنج هند

با وجود آنکه امسال بازار برنج به‌سامان بود،‌اما بازار سنتی این محصول استراتژیک باعث شده است که برای سال‌های آینده و قابلیت رقابت‌پذیری برنج ایرانی در بازار جهانی، احساس خطر وجود داشته باشد.

واردات غیرمجاز برنج در آمار رسمی در نظر گرفته شود/ اعزام ناظران فنی ایران به مزارع برنج هند
واردات غیرمجاز برنج در آمار رسمی در نظر گرفته شود/ اعزام ناظران فنی ایران به مزارع برنج هند

کارشناس اقتصادی برنج امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: از آنجا که تولید داخلی برنج تکافوی نیاز کشور را نمی‌دهد، واردات به‌هنگام و به اندازه نیاز این محصول استراتژیک قطعی است.

غلامرضا خانکشی‌پور افزود: انتظار می‌رود با گذشت سال‌ها از وارداتی که گاهی به ضرر تولیدکنندگان تمام شده است، سرانه مصرف این محصول استراتژیک مشخص شود و سرانجام اختلاف نظرها روزی پایان یابد.

وی خاطرنشان کرد: بازار پرآشوب برنج، ضرر قطعی به کشاورزان وارد می‌کند و دولت نیز در این بین متضرر خواهد شد، زیرا باید هزینه بیشتری برای واردات برنج و تأمین نیازهای مردم متقبل شود.

خانکشی‌پور ادامه داد: لازم است واردات غیرمجاز در آمار رسمی کشور در نظر گرفته شود، زیرا این مقوله نیز باعث وارد آمدن تنش به بازار برنج می‌شود.

وی تصریح کرد: لازم است نظارت دقیقی بر میزان واردات اعمال شود و مبادی غیرمجاز نیز در محاسبات لحاظ شود تا بدین‌ترتیب از آشفتگی بازار برنج جلوگیری کنیم.

کارشناسان، سلامت برنج تولیدی در هند را پایش کنند

استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره واردات برنج از کشورهای دائمی همچون هندوستان طی سال‌های متوالی یادآور شد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر مسئله آلودگی برنج‌های هندی مباحثی مطرح کردند که متأسفانه بعد از مدتی رها شد، اما از آنجا که مردم ایران برنج دانه‌بلند هندی را می‌پسندند، لازم است که علاوه بر لحاظ یک سری استانداردهای اجباری، تنها به صدور گواهی سلامت اکتفا نشود و همچون واردات سایر مواد غذایی، با اعزام کارشناسان و ناظران فنی، از مزارعی که قرار است برنج آن به کشور ما صادر شود، بازدید و نمونه‌برداری انجام شود.

خانکشی‌پور تأکید کرد: اگر سلامت برنج وارداتی هندی در مراحل مختلف تولید تحت پایش قرار گیرد، دیگر نگرانی وجود نخواهد داشت و مردم با آسودگی خاطر نسبت به مصرف آن اقدام می‌کنند.

وی اظهار داشت: گاهی صدور گواهی‌های جعلی که نشان‌گر سلامت محصول است، مردم را به شبهه می‌اندازد که در این راستا باید نظارت‌های بیشتری انجام شود و علاوه بر آزمایشگاه‌های لب مرز و قرنطینه‌هایی که انجام می‌شود، کارشناسان نیز در محل حاضر شده و خود نسبت به سلامت برنج‌ها اقدام کنند.

خانکشی‌پور درباره اینکه واردات برنج از سایر کشورها نیز زمینه‌چینی شده است یا خیر، گفت: در گذشته از کشورهایی چون آمریکای لاتین و مرکزی، برنج به کشور وارد می‌شد و علاوه بر آن برنج ویتنامی، چینی، هندی، پاکستانی و اروگوئه نیز در ایران بازار داشته است، اما باید تلاش کنیم که مسئله سلامت را در درجه نخست اهمیت قرار دهیم.

برنامه‌های خودکفایی و خوداتکایی برنج در دستور کار قرار گیرد

کارشناس اقتصادی برنج درباره بازار برنج در سال جاری افزود: امسال وضعیت تولید و صادرات به‌سامان بود، اما باید به سمت بهبود شرایط حرکت کنیم، زیرا کشوری که به‌دنبال اهداف چشم‌انداز بوده و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را اجرایی می‌کند، در دوران پساتحریم باید بتواند قدرت رقابت‌پذیری بیشتری با بازار جهانی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بازار برنج کشور همچنان سنتی است که در سال‌های آینده ممکن است کشور را دچار نقصان کند و در این راستا باید تلاش کنیم عرضه محصول را مدرن‌تر کنیم تا مشتریان بیشتری در بازار داشته باشیم.

خانکشی‌پور ادامه داد: برای اینکه جدی‌تر تولید را دنبال کنیم، باید خودکفایی و خوداتکایی محصول برنج در سال‌های آینده را در دستور کار قرار دهیم و این موضوع را رهاشده تلقی نکنیم.

وی در پایان تصریح کرد: برای آنکه به‌سامان بودن بازار برنج در سال‌های آینده نیز وجود داشته باشد، لازم است تا برنامه‌های جدی فوق را دنبال کنیم./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940916-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید