Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور:

آماده شدن نقشه جامع حاصلخیزی خاک‌های کشور

پتانسیل‌های لازم برای تولید محصولات سالم و ارگانیک در کشور وجود دارد، اما نیاز است که مانیتورینگ‌های بیشتری اعمال شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این مؤسسه هم‌راستا با سایر بخش‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تولید محصولات سالم و ارگانیک برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

دکتر حسین بشارتی افزود: تولید محصولات سالم به مانیتورینگ محصولات و خاک‌های کشور نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه کودهای آلی و زیستی حدود 14 دانش فنی به ثبت رسیده است و همچنین در زمینه بهینه‌سازی مصرف کودهای شیمیایی نیز تحقیقات جامعی انجام شده است.

بشارتی ادامه داد: به‌صورت نمونه در 10 استان کشور که محصول سیب‌زمینی سطح زیر کشت بالایی دارد، میزان تجمع نیترات تحت بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: به‌صورت موردی پایش محصولات کشاورزی به انواع فلزات سنگین و مواد مختلف تحت بررسی قرار گرفته، اما از آنجایی که تولید محصولات سالم و ارگانیک نیاز دارد که به‌صورت جامع‌تری این بررسی‌ها انجام شود، لازم است بودجه مناسبی در اختیار قرار گیرد.

نگرانی به آلودگی عناصر سنگین در خاک‌های کشور وجود ندارد

این مقام مسئول یادآور شد: بر اساس نقشه خاکی که تهیه شده است، آلودگی به عناصر سنگین تحت بررسی قرار گرفته و به این نتیجه رسیده‌ایم که در بسیاری از این مناطق نگرانی خاصی وجود ندارد.

بشارتی تأکید کرد: مصرف سموم و کودهای شیمیایی در مناطق شمالی کشور به‌دلیل شرایط آب و هوایی خاصی که دارد، باید با احتیاط مصرف شود. به‌گونه‌ای که مصرف بهینه در این موارد رعایت شود. زیرا بارندگی بالا باعث می‌شود که شستن خاک به‌وجود آید و احتمال نشت مواد شیمیایی به آب‌های زیرزمینی به‌وجود آید.

وی اظهار داشت: مؤسسه تحقیقات آب و خاک کشور سه برنامه راهبردی در زمینه بهره‌وری از منابع خاک و در راستای استفاده از کودهای آلی و کشاورزی حفاظتی تدوین کرده است که اجرایی شدن آنها نیازمند حمایت است.

بشارتی همچنین از آماده شدن نقشه حاصلخیزی خاک‌های کشور خبر داد و گفت: این نقشه کمک می‌کند که در مصرف کودهای شیمیایی دقت داشته باشیم و بدانیم هر منطقه‌ای به چه مقدار کود نیازمند است.

وی در پایان افزود: امیدواریم با اختصاص 5/0 تا سه درصد از بودجه به بخش پژوهش بتوانیم به برنامه‌های جامع‌تری دست پیدا کنیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید