Iranian Agriculture News Agency

نوآوری‌های مصرفی ‌سال ٢٠١٦ با نگاه به بحران آب در جهان / تولید کاهو با لامپ «ال‌ای‌دی»

کارشناسان تخمین می‌زنند در ٢٠١٦ میلادی کمبود منابع آب در غرب به اوج خود برسد  و متعاقب آن، با خشکسالی جهانی، کاهش تولید محصولات کشاورزی نیز تشدید خواهد شد.

نوآوری‌های مصرفی ‌سال ٢٠١٦ با نگاه به بحران آب در جهان / تولید کاهو با لامپ «ال‌ای‌دی»
نوآوری‌های مصرفی ‌سال ٢٠١٦ با نگاه به بحران آب در جهان / تولید کاهو با لامپ «ال‌ای‌دی»

روزنامه "شهروند" در گزارشی جالب به ارزیابی تحلیلی اوضاع خشکسالی و تامین آب مورد نیاز برای بخش کشاورزی با نوآوری‌های مصرفی ‌در دست ساخت برای 2016 پرداخته است؛ این روزنامه در شماره امروز خود نوشت:" ایران تنها کشوری نیست که گرفتار خشکسالی شده است. علاوه بر ایران کشورهای بسیاری با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این درحالی است که به نظر نمی‌رسد این چالش در آینده نزدیک رفع شود.کارشناسان تخمین می‌زنند در ٢٠١٦ میلادی کمبود منابع آب در غرب به اوج خود برسد و متعاقب آن، با خشکسالی جهانی، کاهش تولید محصولات کشاورزی نیز تشدید خواهد شد. در ایم میان ایالت کالیفرنیا در آمریکا از بدترین خشکسالی طی ١٢٠٠‌سال اخیر رنج می‌برد و ٩٨‌درصد این ایالت رسما در خشکسالی قرار دارد که ٣٢‌درصد آن شاهد خشکسالی حاد است.

این موارد دلیلی شده تا هدف کاهش ٢٠‌درصدی مصرف آب تا قبل از ٢٠٢٠ میلادی در این ایالت تعریف شود. همچنین برزیل نیز از بدترین خشکسالی طی ٨٠‌سال اخیر رنج می‌کشد. به‌طوری ‌که از ١٨ منبع بزرگ آب این کشور ١٧ مورد در وضع بحرانی قرار دارد و سطح آب آنها حتی از سطح بحران ٢٠٠١میلادی نیز کمتر شده است. خشکسالی ممتد در ایالت آلبرتای کانادا نیز ممکن است به کاهش ٢٥تا ٣٠‌درصدی تولید گندم در ٢٠١٥ منجر شود. در تایلند نیز خشکسالی ٩٦٠‌هزار هکتار زمین کشاورزی را خشک کرده است. به این ترتیب خطر کاهش ذخایر جهانی برنج هم جهان را تهدید می‌کند. از همه بدتر این بحران‌ها سبب شده‌اند، ١١درصد جمعیت جهان نتوانند به آب پاک دسترسی داشته باشند. اکنون جهان باید تا ٢٠٣٠میلادی ذخایرآب خود را برای آبیاری ١٤ تا ١٧‌درصد بیفزاید تا بتواند غذای مورد نیاز جمعیت خود را تأمین کند. درکنار آن، افزایش قیمت کالاها وآب به مشکلات اصلی خرده‌فروشان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تبدیل خواهند شد.

تمام این مسائل در بخش مصرف تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین شرکت‌ها همه به دنبال راه‌حلی هستند تا بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند. در اینجا بحث کمبود منابع و استفاده درست از آنها به جدالی برای حفظ سهم از بازار تبدیل شده است.

مصرف‌کنندگان باید برای تأمین نیازهای خود از آب حفاظت کنند، به همین دلیل سراغ برندهایی خواهند رفت که در سطح شخصی و عمومی به این امر کمک می‌کنند. در بخش خانگی مصرف‌کنندگان برای حفظ آب بسیار هوشمندانه عمل کرده‌اند. تحقیق موسسه «مینتل» نشان می‌دهد ٣٣‌درصد مصرف‌کنندگان انگلیسی بهای بیشتری برای کالاهایی می‌پردازند که به کاهش هزینه‌های آبونمان آب یا انرژی آنان کمک می‌کند. درحوزه‌هایی مانند کمبود آب، آب بسته‌بندی شده یک راه نجات به حساب می‌آید.

با وجود آن‌که این کالا اکنون مصرف‌کنندگان زیادی دارد، اما تحقیقات مینتل نشان داد ٥٢‌درصد مصرف‌کنندگان ایتالیایی و ٤٩‌درصد مصرف‌کنندگان فرانسوی درباره تأثیرات زیست‌محیطی نوشیدن آب‌های بسته‌بندی نگران هستند. مصرف‌کنندگان تمام تلاش خود برای کاهش مصرف را انجام می‌دهند، آنها آبی را که به آن دسترسی دارند، پاک و از آلوده‌کردن منابع خودداری می‌کنند. درحقیقت ٤٩‌درصد مصرف‌کنندگان انگلیسی نگران تأثیرات استفاده بیش از حد محصولات شیمیایی بر محیط‌زیست هستند و ٨٦‌درصد نیز احساس می‌کنند که وظیفه دارند تا از محصولاتی استفاده کنند که به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند.

در اروپا بیش از سه‌چهارم مصرف‌کنندگان اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسوی و آلمانی تمایل دارند برای محصولات شوینده‌ای بیشتر هزینه کنند که پاک‌کردن آن نیاز به آب کمتری دارد. در سراسر اروپا مصرف‌کنندگان همچنین به محصولات بهداشتی و زیبایی تمایل دارند که کمتر به آب وابسته هستند. ٢٨‌درصد مصرف‌کنندگان انگلیسی و ٣٣‌درصد مصرف‌کنندگان ایتالیایی به محصولات تغلیظ شده برای حمام‌کردن اعتماد بیشتری دارند.

تولید کاهو با لامپ LED و تبدیل آب فاضلاب به شرب

تأثیر واضح این روند بر کشاورزی کاهش محصولات، خسارات مالی و از دست‌رفتن مشاغل است. دانشگاه کالیفرنیا تخمین می‌زند هزینه خشکسالی ٢٠١٥میلادی بر این ایالت ٢,٧٤‌میلیارد دلار و ١٠‌هزار شغل فصلی درمزارع باشد. علاوه بر این موادغذایی در تولید گوشت و برنج نیز مشکلاتی وجود خواهد داشت. بنابراین شاهد آن خواهیم بود که گلابی‌های پلاسیده فقط برای دام چیده نمی‌شود و انسان‌ها نیز از آن تغذیه خواهند کرد.

همچنین بر بخش نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و محصولات مبتنی بر آب فشارهایی وارد خواهد شد. این امر ممکن است فعالیت برای شرکت‌های تولید آب بسته‌بندی را سخت‌تر کند. اما درعوض بازیگران تازه صنعت، راه شرکت‌هایی مانند NEWater سنگاپور را دنبال خواهند کرد که از آب بازیافت شده فاضلاب شهری برای تولید آب پاک و قابل آشامیدن استفاده می‌کند.

در این میان، شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی سعی دارند مصرف آب و انرژی درمحصولات خود را بکاهند. به‌عنوان مثال، شرکت‌های تولید مواد شوینده سعی می‌کنند با تولید مواد شوینده فشرده مانند کپسول‌های شوینده ماشین لباسشویی و ژل‌های پاک‌کننده مشتریان را به خود جذب کنند. همچنین برندها باید از آلودگی بیشتر آب خودداری کنند. مقررات اتحادیه اروپا از هم اکنون میزان فسفات آب را محدود کرده‌اند تا وارد ذخایر آب نشوند.

برند محصولات خانگی باید فناوری‌های نوینی را به کارگیرند. در این زمینه IKEA یک طرح مفهومی آشپزخانه ٢٠٢٥ طراحی کرده که از دو سینک ظرفشویی استفاده می‌کند. یکی برای آب سیاه که وارد فاضلاب می‌شود و دیگری آب خاکستری که دوباره در ماشین ظرفشویی یا برای آبیاری گل‌ها استفاده می‌شود. درحرکتی مشابه دربرزیل هم دوش‌های هوشمند مصرف آب کاربر را کنترل می‌کنند. البته نمونه‌های جالب بسیاری از این دست وجود دارد. در کافه‌ها و رستوران‌های جمهوری چک برای کمک به مردم‌ هاییتی آبی که از شیر آب تهیه می‌شود، فروخته می‌شود.

استفاده از فناوری در بخش کشاورزی نیز خارق‌العاده بوده است. برندهایی مانند پاناسونیک با استفاده از لامپ‌های LED و فناوری هیدروفونیک برای تولید محصولات کشاورزی پیشرو بوده‌اند. دانشگاه مهندسی و فناوری در لیما (پایتخت پرو) نیز با تبلیغ درباره دستگاه‌های بخوری که به تولید هزاران بوته کاهوی ارگانیک در هفته کمک می‌کند، در این روند سهیم شده است. فناوری برداشت مه نیز یک حوزه وسیع دیگر است که برندها می‌توانند به شیوه‌ای دوستانه درقبال محیط‌زیست به حفظ آب کمک کنند.

بنیاد گیتس در آمریکا نیز برای ساخت یک ماشین عظیم سرمایه‌گذاری کرده که JanickiOmniprocessor نام دارد و به‌طور ایمن فاضلاب انسانی را به آب قابل آشامیدن تبدیل می‌کند. در بخش زیبایی نیز توجه زیادی به دستمال‌های پاک‌کننده صورت، بدن و دندان و شوینده بدن و شامپوهای خشک‌شده است. محصولات بدون آب، تغلیظ شده و عدم استفاده از مواد نگهدارنده ممکن است پرهزینه باشد اما این روند در صنعت تولید محصولات مراقبت از پوست در کره رشد بسیاری کرده است.

همزمان با تبدیل‌شدن آب به یک موضوع مهم ابزارهای تشخیص و ارزیابی خانگی مانند تراشه اورال برای اندازه‌گیری رطوبت پوست و خدمات مشاوره که آبرسانی کل پوست را بررسی می‌کنند، نیز اوج گرفته‌اند. اتحادیه اروپا همچنین مشغول بررسی برچسب‌های تأثیرگذاری روی محیط‌زیست است. همچنین احتمال دارد صرفه‌جویی آب درمحصولات بسته‌بندی شده مصرفی مانند وسایل خانگی مورد توجه قرار گیرد./"

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید