Iranian Agriculture News Agency

سطح زیر کشت کلزا در استان کرمان 5 برابر افزایش یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، از افزایش پنج برابری سطح زیر کشت کلزا در سال جاری در استان خبر داد.

سطح زیر کشت کلزا در استان کرمان 5 برابر افزایش یافت
سطح زیر کشت کلزا در استان کرمان 5 برابر افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی کرمان، عباس سعیدی گفت: برنامه اجرایی کشت محصول کلزا به عنوان یک دانه روغنی در جهت افزایش تولید و پیشبرد اهداف خودکفایی در تولید روغن کشور، تدوین و ابلاغ شده و در سطحی معادل 2 هزار هکتار برای استان کرمان تعیین شده است که معادل پنج برابر سطح زیر کشت در سال گذشته است.

وی افزود: کشت این محصول در شهرستان‌های ارزوئیه و صوغان، بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در حال پیگیری است و تاکنون با توزیع بیش از 9 تن انواع بذور هیبرید وارداتی و داخلی نسبت به کشت در سطحی معادل یک هزار و 200 هکتار اقدام شده و تا حدود یک ماه آینده ادامه خواهد داشت و امیدواریم که با تامین بذور وارداتی به سطح مورد نظر برسیم.

http://www.maj.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=484617a3-1949-4194-a3ca-81b6b7073775

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان، همچنین در خصوص طرح مقایسه ارقام مشارکتی به عنوان P.V.S اشاره کرد و گفت: این طرح برای محصول کلزا در دو منطقه معتدله سرد بردسیر و نیمه‌گرمسیری ارزوئیه با همکاری مرکز تحقیقات برای مقایسه 33 رقم کلزا با پتانسیل عملکرد بالا از کل کشور و بذور کلزای خارجی، انتخاب و برای مقایسه سازگاری و عملکرد به اجرا درآمده است.

وی اظهار امیدواری کرد در سال آینده، با انتخاب بهترین ارقام، شاهد افزایش چشمگیری در عملکرد در واحد سطح و تولید کلزا در استان باشیم.

بنابه این گزارش، کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دارای میانگین 45-40 درصد روغن خوراکی در دانه و 26-17 درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی 50 درصد پروتئین است که برای مصارف خوراک دام کاربرد دارد.

روغن کلزا به دلیل پایین بودن اسیدهای چرب اشباع و دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع و فاقد کلسترول از جمله باکیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است که در فصل زمستان منابع غنی شهد و گرده را در اختیار زنبور عسل قرار می‌دهد.

این گیاه دارای دو تیپ رشد پاییزه و بهاره است. تفاوت این دو تیپ رشد در این است که ارقام دارای تیپ رشد جهت رفتن به فاز گلدهی حتما باید زمستانگذرانی داشته باشند. ارقام پاییزه مختص کاشت در مناطق معتدل و سرد بوده و ارقام بهاره مختص کاشت در مناطق گرم و مرطوب و گرم و خشک می باشند البته کاشت هر دو تیپ در پاییز انجام می‌شود.

از مزایای کاشت این محصول در تناوب با گندم، جو و ذرت علاوه بر افزایش ماده آلی خاک می‌توان به کاهش علف‌های هرز، آفات، بیماری‌ها و پایداری عملکرد آنها اشاره کرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید