Iranian Agriculture News Agency

کلنگ احداث شبکه های فرعی خداآفرین دشت مغان زمین خورد/ اختصاص 270 میلیارد تومان اعتبار برای دومین پروژه مهم آبیاری کشور

کلنگ احداث بزرگ ترین پروژه شبکه های فرعی آبیاری ناحیه عمرانی دوم خداآفرین با اعتبار 270 میلیارد تومان  و با حضور قائم مقام وزیر در درشت مغان به زمین زده شد.

کلنگ احداث شبکه های فرعی خداآفرین دشت مغان زمین خورد/ اختصاص 270 میلیارد تومان اعتبار برای دومین پروژه مهم آبیاری کشور
کلنگ احداث شبکه های فرعی خداآفرین دشت مغان زمین خورد/ اختصاص 270 میلیارد تومان اعتبار برای دومین پروژه مهم آبیاری کشور

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران از استان اردبیل، خلیل آقایی در آیین افتتاح این پروژه مهم استانی افزود: سه پروژه مهم آبیاری در سطح کشور در دست اجراست 46 هزار هکتار درسیستان و بلوجستان و 500 هزار هکتار در استان خوزستان و 83 هزار هکتار آن در استان اردبیل که امیدواریم با اتمام علمیات اجرایی آنها شاهد تحول مهمی در افزایش محصولات کشاورزی باشیم.

آقایی افزود: خاک زراعی سرمایه ملی هر کشوری است. شاید آب را از طریق لوله کشی و بشکه بتوان وارد و یا صادر کرد، ولی خاک سرمایه گران قیمتی است که صادرات و واردات آن امکان پذیر نیست. می بایست قدر این سرمایه ملی را بدانیم، زیرا از همین خاک پر برکت در کشورمان در اراضی دیم نیز توانسته ایم بیش از 4 تن محصول در هکتار برداشت نمائیم .

وی افزود: عشایر عزیز مغان و روستائیان زحمتکش که با تحمل سختی ها ییلاق و قشلاق می کنند، می بایست از امکانات مناسب کوچ و زندگی برخوردار باشند . بروز جنگ تحمیلی و تحریم ها با عث شد تا کشورمان به فکر صندوق توسعه ملی باشد تا با استفاده از آن بتوان با اجرای پروژه های اساسی وزیر بنایی مشکلات کشاورزی را حل کرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با ابزاز خرسندی از زحمات سازمان جهاد کشاوزری استان و قدردانی از زحمات رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل افزود: در سال 92 به میزان 4 میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد. این میزان در سال 93 به 6 میلیون و 600 هزار تن و در سال جاری 8 میلیون و80 هزار تن و این در حالی است که در سال جاری 20 درصد آبیاری و نزولات آسمانی کاهش یافت 130 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زراعت هایی به غیر از گندم اختصاص یافت و 500 هزار هکتار از اراضی نیز دچار خشکسالی و غیره شد ولی با عنایت خداوند و زحمات دست اندرکاران و کشاورزان شاهد رشد و طرقی کشور در تولید این محصول مهم و استراتژیک هستیم.

وی اضافه کرد: طی دو سال گذشته 31 میلیارد تومان اعتبار جهت تجهیز و نوسازی ادوات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین هزینه شد که خود قدم بسیار مهمی در رشد و رونق بخش کشاورزی استان بود امیدواریم که آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ ترین پروژه شبکه های فرعی آبیاری ناحیه عمرانی دوم خداآفرین که با اختصاص اعتباری بالغ بر 270 میلیارد تومان صورت می گیرد با زیر کشت رفتن 12500 هکتار از اراضی دیم به آبی شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش استان خصوصا در دشت مغان باشیم ./

ارسال خبر: جاوید صحرایی- اردبیل

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید