Iranian Agriculture News Agency

نماینده مؤسسه تحقیقات خاک و آب در کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

کمیته فناوری نانو در جهاد کشاورزی؛ کمیته‌ای مشورتی است، نه اجرایی

کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی زمانی می‌تواند تأثیرگذار باشد که از حالت مشورتی و پیشنهادی خارج شده و قابلیت اجرایی داشته باشد.

کمیته فناوری نانو در جهاد کشاورزی؛ کمیته‌ای مشورتی است، نه اجرایی
کمیته فناوری نانو در جهاد کشاورزی؛ کمیته‌ای مشورتی است، نه اجرایی

نماینده مؤسسه تحقیقات خاک و آب در کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه برنامه‌های این کمیته سیاست‌گذاری توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی در برنامه‌های کلان، آموزش و حمایت از تحقیقات است، از تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی در راستای توسعه این فناوری خبر داد.

کریم شهبازی افزود: کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی با مأموریت توسعه فناوری نانو در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در راستای تأمین امنیت غذایی، افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، کاهش ضایعات و ایجاد مواد باارزش افزوده بالا از پسماندها و دستیابی به توسعه پایدار و حفظ منابع ملی تشکیل شد.

وی اهداف این کمیته را بسترسازی جهت توسعه و به‌کارگیری فناوری نانو در بخش کشاورزی، ایجاد و تقویت زیرساخت‌های علمی، فنی و قانونی مورد نیاز جهت توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی، بهره‌گیری از فناوری نانو به‌منظور افزایش تولیدات و کاهش ضایعات بخش کشاورزی و حمایت از بخش خصوصی به‌منظور تجاری‌سازی محصولات و فرآیندهای مبتنی بر فناوری نانو در بخش کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد: کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور با دیدگاه مبتنی بر توسعه پایدار با ارائه سیاست‌ها و برنامه‌های علمی به‌دنبال افزایش فعالیت‌ها در این زمینه است.

شهبازی با بیان اینکه با تدوین اسناد راهبردی و حمایت از تحقیقات و آموزش سعی شده است از این فناوری در حل چالش‌های بخش استفاده شود، خاطرنشان کرد: با شناسایی پتانسیل‌های فناوری‌های نانو در عرصه‌های مختلف، به‌دنبال حل چالش‌ها بوده‌ایم که می‌توان به استفاده از این فناوری در بحران آب و خاک موجود در کشور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه نانوفناوری می‌تواند برای حل معضلاتی همچون کمبود آب، پایین بودن راندمان آب، کاهش کیفیت آب، فرسایش و آلوده شدن خاک و عدم مصرف متعادل کود به یاری بخش کشاورزی بیاید، تصریح کرد: تاکنون نیز فعالیت‌های تحقیقاتی قابل توجهی برای حذف آلودگی‌ها از آب و خاک با توسعه فناوری و آموزشی بهره‌برداران انجام شده است.

نماینده مؤسسه تحقیقات خاک و آب در کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: برای تأثیرگذاری بیشتر این کمیته باید سطح کیفی آن ارتقاء یابد و فواصل بین تشکیل جلسات کوتاه‌تر شود، همچنین باید کمیته از حالت مشورتی خارج شود و قابلیت اجرایی داشته باشد.

شهبازی با عنوان اینکه در حال حاضر تصمیمات کمیته بیشتر حالت مشورتی و پیشنهادی دارد و اجرایی نیستند، تأکید کرد: کمیته زمانی می‌تواند تأثیرگذار باشد که بتواند مستقل عمل کند.

وی بخشی از فعالیت‌های انجام‌شده در کمیته را تاکنون کاهش آلودگی آب‌ها، استفاده از نانوفیلترها برای تصفیه آب‌ها و تولید نانوکودها اعلام و اظهار امیدواری کرد که با انتخاب رئیس جدید کمیته نانو و رسیدن این سمت به رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، این سازمان بتواند کمک بیشتری در ارتقای کمیته داشته باشد.

شهبازی اظهار داشت: متأسفانه توسعه فناوری نانو در کشاورزی تاکنون رضایت‌بخش نبوده و سرعت لازم را نداشته است که از عوامل مهم این امر عدم تأثیرگذاری کمیته بوده است که باید بتوان با تقویت آن به افزایش فعالیت‌ها کمک کرد.

وی در پایان با بیان اینکه با وجود برخی نواقص، میزان عرضه محصولات نانو در بازار چشم‌گیر بوده است، پیش‌بینی کرد با تغییر ریاست کمیته نانوفناوری وزارت جهاد کشاورزی، دفتر این کمیته از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منتقل شود./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

S-940827-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید