Iranian Agriculture News Agency

نماینده قنات و عضو شورای روستای احمدآباد ابرکوه:

قنات یزد از بی‌اعتنایی مسئولان محلی جان داد/ مرگ قنات شاه‌آباد، مساوی نابودی روستا و مهاجرت

در حالی که قنات شاه‌آباد در منطقه ابرکوه به‌علت ریزش و نیاز به لایروبی از کار افتاده شده و کشاورزان قادر به ادامه فعالیت کشاورزی خود نیستند، مسئولان محلی و جهاد کشاورزی یزد هیچ اقدامی برای نجات قنات و جلوگیری از مهاجرت روستاییان نمی‌کنند.

قنات یزد از بی‌اعتنایی مسئولان محلی جان داد/ مرگ قنات شاه‌آباد، مساوی نابودی روستا و مهاجرت
قنات یزد از بی‌اعتنایی مسئولان محلی جان داد/ مرگ قنات شاه‌آباد، مساوی نابودی روستا و مهاجرت

نماینده قنات و عضو شورای روستای احمدآباد ابرکوه امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: روستای احمدآباد از بخش مرکزی ابرکوه دارای 96 خانوار است و تنها منبع درآمدزایی اهالی این روستا، از یک رشته قنات به نام قنات شاه‌آباد منشاء می‌گیرد که از سال 80 تاکنون به دلیل کم‌آب شدن، مبلغی بیش از 250 میلیون تومان هزینه برای ساکنان روستا دربر داشته است.

اکبر امیرپناه افزود: جهاد کشاورزی فقط 15 میلیون تومان کمک بلاعوض برای کف‌کشی و لایروبی این روستا تأمین کرده و مابقی این مبلغ را کشاورزان پرداخت کردند، این در حالی است که تنها یک کیلومتر از عرصه این قنات لوله‌گذاری شده و مابقی به‌علت نبود اعتبار و توانایی مردم روستا رها شده است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند فصل کشت محصولات کشاورزی رسیده و نیاز به آب در تولید محصولات کشاورزی انکارناپذیر است، اما اهالی روستا که به‌علت شرایط سخت مالی امکان لایروبی این قنات را ندارند، کار کشاورزی خود را تعطیل کرده و زندگی و امورات آنها در تنگنا قرار گرفته است.

اکبر امیرپناه ادامه داد: با وجود آنکه نامه‌ای به استاندار، مدیریت خاک و آب جهاد کشاورزی و نماینده ابرکوه در مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، هیچ اقدامی برای نجات کشاورزی منطقه انجام نمی‌شود.

200 تن غلات از آب قنات تولید می‌شود

نماینده قنات و عضو شورای روستای احمدآباد ابرکوه تصریح کرد: در عرصه قنات که حدود 3.5 کیلومتر را شامل می‌شود، اراضی کشت گندم، جو، یونجه و همچنین محصولات باغی کشت می‌شوند که حدود 200 تن انواع غلات در این منطقه تولید می‌شود.

وی یادآور شد: به‌علت کمبود آب و لایروبی نشدن این قنات، کشاورزی در این روستا در حال نابودی است و بسیاری از جوانان و ساکنان روستا به‌علت عدم رسیدگی و ناتوانی در تأمین معیشت اولیه خود، ناچار به مهاجرت به شهرهای اطراف هستند.

امیرپناه تأکید کرد: در حالی که مهاجرت از روستا به شهر به‌عنوان یک اقدام نکوهیده توسط دولت‌مردان، نمایندگان مجلس و مسئولان جهاد کشاورزی بارها مورد تأکید قرار گرفته است، اما با وجود تعطیل شدن کشاورزی یک روستا که دارای 96 خانوار است، هیچ مسئولی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان و لایروبی این قنات اقدامی نکرده است.

وی اظهار داشت: کارشناسانی که توسط اهالی روستا برای لایروبی این قنات به بازدید آمده‌اند، معتقدند بیش از یک میلیارد تومان هزینه لایروبی این قنات است که از توان مردم روستایی احمدآباد خارج است.

امیرپناه اظهار امیدواری کرد که در راستای شعارهای داده‌شده نمایندگان مجلس در زمان انتخابات و همچنین تکلیف قانونی مسئولان محلی این روستا، هرچه سریع‌تر تکلیف قنات شاه‌آباد مشخص شود./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

S-940826-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید