Iranian Agriculture News Agency

برگزاری دوره آموزشی کشاورزی فرا سرزمینی/ فروش یا اجاره 70 میلیون هکتار زمین کشاورزی در جهان

دوره آموزشی کشاورزی فراسرزمینی صبح امروز در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

برگزاری دوره آموزشی کشاورزی فرا سرزمینی/ فروش یا اجاره 70 میلیون هکتار زمین کشاورزی در جهان
برگزاری دوره آموزشی کشاورزی فرا سرزمینی/ فروش یا اجاره 70 میلیون هکتار زمین کشاورزی در جهان

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) براساس این گزارش، در این دوره آموزشی دکتر نصر اصفهانی، مدرس و پژوهشگر مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که کشاورزی فراسرزمینی نوعی سرمایه گذاری خارجی است گفت: این نوع سرمایه خارجی به تولیدات کشاورزی، دامی، شیلاتی و ... در کشور میزبان اشاره دارد.

وی افزود: تولید برای تأمین امنیت غذایی، تولید به منظور تأمین انرژی، تولید با هدف صادرات و یا ترکیبی از هر سه نوع از اهداف موضوع کشاورزی فراسرزمینی به شمار می رود.

پژوهشگر مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که منظور از کشاورزی فراسرزمینی سرمایه گذاری و بهره برداری از منابع عوامل، ظرفیت ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی است، یادآور شد: کسب زمین به صورت اجاره، امتیاز یا خرید آشکار توسط اشخاص حقیقی، شرکت ها یا دولت ها، اراضی بزرگ مقیاس، سرمایه گذاری در سایر کشورها، طولانی مدت بودن (30 ساله - 99 ساله) از ویژگی های کشاورزی فراسرزمینی محسوب می شود.

به گفته این مدرس، افزایش جمعیت روز افزون، افزایش فشار بر منابع طبیعی و کمبود آب، محدودیت های اعمال شده صادراتی از سوی تولیدکنندگان عمده، بی اعتمادی رو به رشد در عملکرد بازارهای منطقه ای و جهان از دلایل تغییر نگرش به کشاورزی فراسرزمینی است.

وی با اشاره به توجه موضوع کشاورزی فراسرزمینی در کشورمان خاطرنشان ساخت: متوسط بارندگی در ایران حدود یک سوم متوسط جهانی و نصف بارندگی آسیاست، برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی همچنان در کشورمان ادامه دارد، خشکسالی های اخیر و ... باعث شده به این موضوع بیشتر توجه شود.

نصر اصفهانی با بیان این که طی سال های 2000 تا 2009، 70 میلیون هکتار زمین کشاورزی در جهان فروخته یا اجاره داده شده است، افزود: آفریقا با 37 میلیون هکتار، آسیا با 27 میلیون هکتار، آمریکای لاتین با 4 میلیون هکتار و سایر مناطق با 2 میلیون هکتار به ترتیب بالاترین واگذاری ها را داشته اند و در مجموع 1/4 درصد از اراضی کشاورزی جهان را در برگرفته است.

پژوهشگر مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به مزایای اجرای کشاورزی فراسرزمینی در جهان گفت: ایجاد قابل توجهی مزرعه، ایجاد تعداد قابل توجهی شغل، بهبود زیر ساخت های توسعه روستایی، کاهش فقر، ایجاد منابع برای فناوری، بکارگیری شیوه های جدید تولید و ... از مزایای اجرای کشاورزی فراسرزمینی به حساب می آید.

به گفته این پژوهشگر، خطر از دست دادن زمین کشاورزان خرده پا به دلیل روابط نابرابر معامله گران، احتمال تأثیر بر امنیت غذایی کشور میزبان، آثار نامطلوب زیست محیطی به ویژه تخریب منابع طبیعی، تأثیر بر ارزش اقتصادی زمین و آب، از بین رفتن اشتغال، کاهش درآمد و شرایط معیشتی کشاورزان، ایجاد اختلاف طبقاتی و ... از دلایل مخالفان اجرای کشاورزی فراسرزمینی در جهان است.

وی در خاتمه به انواع قرادادها در اجرای کشاورزی فرا سرزمینی اشاره کرد و یادآورشد: قرارداد دولت با دولت، بخش خصوصی با دولت، بخش خصوصی با بخش خصوصی، بخش خصوصی با ناشناس و صندوق سرمایه گذاری از انواع قراداد در اجرای کشاورزی فرسرزمینی محسوب می شود.

خبر: حبیب ا... افزونی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید