Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن علوم خاک ایران اعلام کرد:

افزایش دوبرابری تولید محصولات کشاورزی با مدیریت خاک/ تأثیر مستقیم بحران خاک بر افزایش سیلاب‌ها

با ایجاد یک تشکیلات منسجم برای مدیریت خاک کشور و ارائه یک برنامه پنج تا 10 ساله می‌توانیم تولید محصول را به دوبرابر برسانیم.

افزایش دوبرابری تولید محصولات کشاورزی با مدیریت خاک/ تأثیر مستقیم بحران خاک بر افزایش سیلاب‌ها
افزایش دوبرابری تولید محصولات کشاورزی با مدیریت خاک/ تأثیر مستقیم بحران خاک بر افزایش سیلاب‌ها

رئیس انجمن علوم خاک ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به نزدیک شدن به روز جهانی خاک (پنجم دسامبر - 15 آذرماه)، متولی برگزاری مراسم این روز را مؤسسه تحقیقات خاک و آب اعلام کرد.

منوچهر گرجی با اظهار خرسندی از تصویب لایحه ایجاد قانون حفاظت از خاک کشور در سال جهانی خاک افزود: با توجه به اخبار رسیده، این لایحه بیش از اتمام سال جاری به صحن علنی مجلس می‌رود و با اعمال اصل 85 به اجرا درخواهد آمد.

وی استفاده بی‌رویه و بی‌موقع از کود و سم بدون نظارت را یکی از دلایل نابودی خاک عنوان کرد و ادامه داد: با ثبت مواد کودی در مؤسسه تحقیقات خاک و آب، تمامی شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده موظف به ثتب مواد کودی تولید داخلی و وارداتی هستند که این امر می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های وارد به خاک شود.

عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اظهار امیدواری کرد که با فعال‌تر شدن معاونت آب و خاک و با همکاری انجمن علوم خاک ایران، دفتر مستقل خاک در وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان خاک و کسب بودجه لازم، خواهیم توانست ارزش و حاصلخیزی اراضی کشاورزی کشور را حفظ کنیم.

گرجی تخصیص بودجه‌های مناسب و کافی برای اجرای برنامه‌های فوری، میان‌مدت و بلندمدت و تدوین برنامه‌های کلان ملی در راستای حفاظت و مدیریت منابع خاک را در کنار تعیین متولی جدی و تشکیلات اجرایی مناسب برای حفاظت و مدیریت منابع خاک از مهم‌ترین راهکارها برای خروج از بحران خاک اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از معضلات امروز نظیر ریزگردها، طوفان شن، تشدید خشکسالی و افزایش سیل‌ها در نتیجه عدم توجه به مسئله خاک است، تصریح کرد: با ایجاد یک تشکیلات منسجم برای مدیریت خاک کشور و ارائه یک برنامه پنج تا 10 ساله می‌توانیم تولید محصول را به دوبرابر برسانیم.

گرجی در پایان اظهار امیدواری کرد که روز جهانی خاک در واپسین روزهای سال جهانی خاک به بهترین شکل و با همکاری تمامی سازمان‌های ذی‌ربط برگزار شود.

گفتنی است، پنجم دسامبر به نام روز جهاین خاک نام‌گذاری شده است و با توجه به اعلام فائو مبنی بر نام‌گذاری سال 2015 به نام سال خاک، امسال روز جهانی خاک در سال مختص به آن برگزار می‌شود./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

S-940817-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید