Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی خبر داد:

بدهی 850 میلیارد تومانی صندوق بیمه به کشاورزان/ تغییر تعرفه گندم و پنج محصول باغی در سال جاری

امسال برای نخستین‌بار در کارنامه بیمه محصولات کشاورزی آیین‌نامه جدیدی ابلاغ شد که همراهی و مشارکت بهره‌بردار در آن به وضوح دیده شده و بدین ترتیب برای گندم و پنج محصول باغی پسته، خرما، انار، سیب و انگور تعرفه پرداخت‌شده تغییر کرده و دستورالعمل آن نیز به استان‌ها ابلاغ شده است.

بدهی 850 میلیارد تومانی صندوق بیمه به کشاورزان/ تغییر تعرفه گندم و پنج محصول باغی در سال جاری
بدهی 850 میلیارد تومانی صندوق بیمه به کشاورزان/ تغییر تعرفه گندم و پنج محصول باغی در سال جاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی امروز در مصاحبه مطبوعاتی با اعلام این خبر گفت: وجود بیمه در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری ضروری است و بیمه در واقع حمایتی است که می‌تواند فعالیت‌های بخش کشاورزی را در زمان آسیب‌های قهری و جدی دربر بگیرد، اما پرداخت غرامت آن در چارچوب اصول بیمه‌ای خواهد بود.

محمدابراهیم حسن‌نژاد افزود: در حال حاضر صندوق بیمه محصولات کشاورزی 153 محصول و 204 خطر را تحت پوشش دارد.

وی خاطرنشان کرد: 3.5 میلیون هکتار در بخش زراعت، 9 میلیون واحد دامی و 520 هزار هکتار باغ تحت پوشش خدمات صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد.

حسن‌نژاد ادامه داد: از نظر تعداد محصولات و خطرهایی که بخش را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ایران جزو کشورهایی است که بیشترین پوشش بیمه‌ای را دارد.

وی تصریح کرد: بیمه فقط در بخش طیور در حال حاضر اجباری است و در سایر بخش‌ها کاملاً اختیاری بوده، البته همیشه نیاز به آن داریم که محصولات استراتژیک تحت پوشش قرار گیرد.

عضو هیأت‌مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی یادآور شد: به‌طور متوسط حدود 75 درصد حق بیمه توسط دولت و 25 درصد مابقی توسط کشاورز پرداخت می‌شود و از لحاظ رتبه‌بندی 40 تا 75 درصد خسارات توسط دولت برای اشخاص بیمه‌شده پرداخت می‌شود.

حسن‌نژاد تأکید کرد: به‌طور متوسط یک میلیون و 600 هزار پرونده در این صندوق وجود دارد که در بخش زراعت و باغبانی یک میلیون و 350 پرونده غرامت‌بگیر این صندوق هستند.

وی با اعلام اینکه هرساله تعدادی از مشتریان در برخی محصولات همچون گندم از خسارت 25 درصدی برخوردار هستند، اظهار داشت: خشکسالی، کم‌بارشی و سرما از عواملی است که می‌تواند خسارت ثابتی را به اندازه 25 درصد برای محصول گندم به‌وجود آورد، اما به گفته کارشناسان، این رقم قابل کاهش است؛ بنابراین در سال جاری برای محصول گندم و پنج محصول باغی دیگر روش تعرفه‌گذاری بیمه‌ای تغییر کرد.

مشارکت کشاورزان برای کاهش خسارت محصولات کشاورزی

قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی همچنین گفت: برای نخستین‌بار در کارنامه بیمه محصولات کشاورزی آیین‌نامه جدیدی ابلاغ شد که همراهی و مشارکت بهره‌بردار در آن به وضوح دیده شده و بدین ترتیب برای گندم و پنج محصول باغی پسته، خرما، انار، سیب و انگور تعرفه پرداخت‌شده تغییر کرده و دستورالعمل آن نیز به استان‌ها ابلاغ شده است.

حسن‌نژاد در ادامه افزود: به‌عنوان مثال در محصول گندم 25 درصد لایه نخست ریسک حذف می‌شود. یعنی این رقم که هرساله به‌صورت ثابت خسارت محسوب می‌شود، بر عهده بهره‌بردار گذاشته می‌شود تا با روش‌های مدیریتی بتواند آن را به صفر برساند.

وی خاطرنشان کرد: تعهدات صندوق بیمه در گندم دیم از 150 به 450 هزار تومان در هر هکتار افزایش یافته و در گندم آبی نیز از 800 تومان به دو میلیون تومان رسیده است.

حسن‌نژاد ادامه داد: کشورهای دیگر نیز خسارت‌های جزئی را به عهده کشاورز می‌گذارند و بیمه خسارت‌های شدیدتر را جبران می‌کند.

وی تصریح کرد: در این طرح، حمایت‌های نظام‌مند بیمه‌ای از کشاورزان خسارت‌دیده در برابر خطرات قهری و جبران خسارت‌های سنگین‌تر با مشارکت بیمه‌گزاران خواهد بود و در صورتی که حوادث غیرمترقبه‌ای باعث از بین رفتن 100 درصدی محصول شود، در آن صورت بیمه کل خسارت را علاوه بر کف تعیین‌شده، پرداخت می‌کند.

حسن‌نژاد یادآور شد: از محاسن این طرح می‌توان به کاهش ریسک و ضریب خطر، افزایش مسئولیت‌پذیری بیمه‌گذار، افزایش قابل ملاحظه تعهدات بیمه‌گر، کاهش حق بیمه، استفاده بهینه از منابع مالی، برنامه‌ریزی در جهت مدیریت ریسک و حمایت مؤثر از کشاورزان در زمان وقوع خسارت‌های شدید اشاره کرد، به‌گونه‌ای که در این طرح با پیشگیری و مدیریت کردن خسارت‌های جزئی و خسارت‌هایی که ضرر و زیان ناچیزی به کشاورزان وارد می‌آورد، می‌توان بستر لازم برای جبران واقعی‌تر خسارت‌های سنگین را فراهم آورد تا کشاورزان بتوانند در چرخه تولید پایدار مانده و سرمایه‌گذاری آنها در تولید کشاورزی به نوعی تضمین‌شده باشد.

وی تأکید کرد: در این طرح به‌رغم افزایش 250 درصدی تعهد بیمه‌گر (سقف غرامت) در گندم آبی، حق بیمه سهم بیمه‌گذار به‌طور قابل ملاحظه‌ای به نفع بیمه‌گذاران کاهش می‌یابد و همچنین برای مزارع گندم دیم، حداکثر تعهد بیمه‌گر بر اساس میانگین تولید گندم در مناطق مختلف کشور متفاوت در نظر گرفته شده و با افزایش 115 تا 160 درصدی تعهد صندوق بیمه، سهم بیمه‌گذار نسبت به سال‌های گذشته با هدف ایجاد مطلوبیت بیشتر برای گندم‌کاران کاهش یافته یا ثابت در نظر گرفته شده است.

تخصیص 17 درصد از اعتبارات مصوب در سال جاری

عضو هیأت‌مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی از نداشتن ردیف بودجه‌ای صندوق خبر داد و اظهار داشت: در سال جاری، از محل ماده 10 و 12 که مربوط به مدیریت بحران می‌شود، غرامت‌های بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود.

حسن‌نژاد همچنین گفت: در ردیف در نظر گرفته‌شده برای بیمه محصولات کشاورزی 150 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و در سال گذشته یک‌هزار و 200 میلیارد تومان خسارت به محصولات تحت پوشش بیمه وارد شد و همه تعهدات صندوق بیمه به حساب بیمه‌گذاران زیان‌دیده واریز گردید، این در حالی است که 65 میلیارد تومان آن توسط دولت پرداخت شد.

وی در ادامه افزود: از یک‌هزار و 150 میلیارد تومان مصوب‌شده، 150 میلیارد تومان از محل ردیف بودجه‌ای مربوطه و یک‌هزار میلیارد تومان دیگر از مواد 10 و 12 (مدیریت بحران) است.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: تاکنون 200 میلیارد تومان یعنی معادل 17 درصد از اعتبارات مصوب دریافت شده و مابقی آن همچنان در انتظار دریافت از دولت باقی مانده است.

وی ادامه داد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حال حاضر 850 میلیارد تومان به کشاورزان بدهکار است که بخشی از آن مربوط به سال زراعی گذشته و بخش دیگری مربوط به امسال است.

پراخت غرامت به بیمه‌شدگان ایلام و لرستان

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی از ارائه طرحی در مجلس درباره اعتبارات صندوق بیمه خبر داد و تصریح کرد: بر اساس این طرح، اعتبارات مصوب‌شده مربوط به بیمه کشاورزی باید 100 درصد تخصیص‌یافته تلقی شود یا ذخیره گردشی در اختیار صندوق بیمه باشد تا بتوانیم به‌موقع نسبت به پرداخت غرامت اقدام کنیم؛ زیرا در حال حاضر اعتبار به این بخش تعلق می‌گیرد، اما محل آن از سرجمع درآمدهای کشور است.

حسن‌نژاد یادآور شد: این طرح در مجلس مراحل خود را طی می‌کند که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

وی درباره بیمه بخش‌های مختلف کشاورزی تأکید کرد: سالانه 760 میلیون قطعه طیور بیمه می‌شوند و در بخش شیلات نیز 75 میلیون مترمربع سطح پوشش بیمه‌ای وجود دارد و علاوه بر آن، 9 میلیون واحد دامی سبک و سنگین نیز تحت پوشش هستند.

حسن‌نژاد درباره خسارت سیل اخیر به استان‌های ایلام و لرستان اظهار داشت: تمامی کشاورزانی که بیمه بودند و از سیل اخیر خسارت دیده‌اند، غرامت دریافت می‌کنند.

وی درباره وضعیت استخدامی کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی که چندی پیش توسط ایانا مطرح شد و در صحن علنی مجلس نیز تحت بررسی قرار گرفت، گفت: حدود 300 نمایندگی بیمه توسط این کارگزاران ایجاد شده و اداره می‌شود، به‌گونه‌ای که در زمانی که کشاورز برای بیمه محصول خود مراجعه می‌کنند، این نمایندگی‌ها حق‌السهم خود را برداشت می‌کنند و سپس اقدامات دیگر را انجام می‌دهند.

عضو هیأت‌مدیره صندوق بیمه کشاورزی افزود: طرح یک‌فوریتی استخدام کارگزاران صندوق بیمه محصولات کشاورزی در بانک کشاورزی از صحن علنی مجلس خارج شد و توسط نمایندگان به تأیید نرسید.

حسن‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگر ایانا درباره بیمه ادوات و درآمد خاطرنشان کرد: با مشارکت بیمه ایران، طرحی در حال انجام است تا بتوانیم ادوات بخش کشاورزی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم، به‌گونه‌ای که ابنیه و گلخانه‌ها جزو آن محسوب می‌شوند.

وی در پایان تصریح کرد: در کمیته فنی صندوق بیمه این مهم در حال بررسی است که امیدواریم به نتایج مثبت برسد، اما بیمه درآمد در ایران به‌دلیل مشخص نبودن درآمدها حتی در بخش کارمندان دولت نیز نمی‌تواند کاربرد داشته باشد، زیرا درآمد واقعی افراد و حتی کشاورزان مشخص نیست./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940813-08

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید