Iranian Agriculture News Agency

هشدار سازمان هواشناسی / شاید امروز سیل بیاید

سازمان هواشناسی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به احتمال وقوع آبگرفتگی یا سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها همچنین لغزندگی جاده‌ها در پایان هفته هشدار داد.  

هشدار سازمان هواشناسی / شاید امروز سیل بیاید
هشدار سازمان هواشناسی / شاید امروز سیل بیاید

خطر سیل از آنچه می‌گفتند به ایران نزدیک‌تر شده است و حالا زمان آشکار شدن پیامدهای تخریب پوشش گیاهی جنگل‌ها و همچنین ساخت و سازها در حریم رودخانه‌ها و تغییر بستر آنها شرایط را برای وقوع سیل و تکرار آن در شهرهای مختلف کشور فراهم کرده است. دیروز هم سازمان هواشناسی نسبت به خطر وقوع سیل و بارش شدید در کشور هشدار داد و از مردم و کشاورزان خواست با توجه به پیش‌بینی بارندگی‌های شدید اقداماتی را انجام دهند که در صورت مواجهه با سیل، بادهای شدید و همچنین رعد و برق کمترین میزان خسارات را متحمل شوند. در اطلاعیه این سازمان آمده است: «انتقال رطوبت به وسیله بارش‌های گرم و مرطوب از عرض‌های جنوبی همچنین از شرق مدیترانه در لایه‌های زیرین جو و از طرفی گذر تدریجی و آرام ناوه تراز میانی، موجب شکل گیری سامانه بارشی فعال در نیمه غربی کشور شده است.»

با وجود زبانه پرفشار در عرض‌های شمالی، جبهه گرم این سامانه سبب بارش‌های بسیار خوبی در استان‌های نیمه غربی، دامنه‌های زاگرس و دامنه‌های جنوبی البرز همچنین تحت‌تأثیر جریان‌های شمالی در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل خواهد شد. بنا بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی این سامانه تا اوایل هفته آینده همچنان در این مناطق فعال خواهد بود و اواخر هفته به شمال شرق کشور نیز گسترش خواهد یافت. علاوه بر بارندگی‌های شدید از امروز (پنجشنبه٧ آبان) با تقویت جریان‌های شمالی ضمن کاهش دما، بارش باران در دامنه‌های شمالی البرز و سواحل دریای خزر تشدید می‌شود و ارتفاعات البرز به‌ویژه دامنه‌های شمالی و مناطق مرکزی آن بارش برف را تجربه خواهند کرد. چنانکه در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است، با توجه به بارش باران که گاهی به سبب تشدید شرایط همرفتی با رشد ابرهای جوششی و وقوع تندر همراه خواهد بود، احتمال وقوع شرایط آبگرفتگی یا سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها همچنین لغزندگی جاده‌ها امروز (پنجشنبه٧ آبان‌ماه) در استان‌های گیلان، مازندران، ایلام، جنوب همدان، استان مرکزی، ایلام و شرق کرمانشاه، استان لرستان و خوزستان و شمالغرب چهار محال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود. در این روز بارش در لرستان و خوزستان در حوزه رود دز قابل توجه و گاهی با رگبار شدید خواهد بود.

بنا بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در این روز هوای استان‌های تهران و البرز با بارش باران، گاهی با رگبار و رعد و برق همراه خواهد بود که احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در این روز وجود دارد.

این سازمان توصیه کرده، برای حفظ ایمنی، احتیاط لازم در تردد جاده‌ای به سبب لغزندگی ناشی از بارش باران و کاهش دید افقی به علت مه غلیظ در جاده‌های کوهستانی البرز و تردد در مناطق مستعد بروز سیلاب شود. به توصیه سازمان هواشناسی، فعالان حوزه کشاورزی این توصیه‌ها را به کار بندند: خودداری از انجام هرگونه عملیات محلول‌پاشی و سم‌پاشی، برداشت سریع محصولات قابل برداشت در استان‌های شمال غرب و شمال شرق کشور به سبب افت دما و انتقال به مکان‌های مسقف و سر پوشیده، تهویه و تنظیم دما و رطوبت سالن‌های پرورش قارچ و انبارها با توجه به کاهش دما، پاک سازی راه آب مزارع و باغات و اطمینان از محکم بودن دیواره استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی جهت جلوگیری از سرریز آب، کاهش آب استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی با توجه به افزایش سطح آب کانال‌ها و رودخانه‌ها.توصیه دیگر قطع غذادهی و کوددهی جهت جلوگیری از استرس در صورت گل‌آلود شدن آب و هوادهی استخرهای پرورش ماهی، خودداری از صید ماهی در زمان بارندگی در استخرهای پرورش ماهی‌های گرم‌آبی، جهت جلوگیری از تخریب دیواره آب‌بندان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید