Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی کشور:

کشاورزان نگران سرمای هوای زمستان نباشند/ آماده‌باش هواشناسی کشاورزی کشور برای پیش‌بینی سرما

بررسی‌های مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که سرمای امسال ایران شبیه سرمای سال‌های 1341، 1347، 1351، 1361، 1376 و 1386 نیست و زمستان معتدلی در پیش روی کشاورزان است که سازمان هواشناسی در صورت رصد هرگونه تغییر در شرایط جوی، دو هفته زودتر از شروع فصل سرما هشدارهای لازم را ارائه خواهد داد.

کشاورزان نگران سرمای هوای زمستان نباشند/ آماده‌باش هواشناسی کشاورزی کشور برای پیش‌بینی سرما
کشاورزان نگران سرمای هوای زمستان نباشند/ آماده‌باش هواشناسی کشاورزی کشور برای پیش‌بینی سرما

رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور از سه ماه گذشته در پیش‌بینی‌های ماهانه و فصلی خود که همواره در هفته دوم هر ماه صادر می‌شود، به رخداد النینو قوی امسال اشاره داشته و با توجه به اثر آن بر شرایط جوی، پیش‌بینی‌های فصلی و بارشی را به‌صورت متن و نقشه ارائه کرده است.

مسعود حقیقت افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های فصلی صورت‌گرفته این مرکز برای پاییز امسال با توجه به اثر النینو، بارش با آغازی زودتر از فصل و با گرایش به نرمال پیش‌بینی شده است. همچنین میانگین حدود یک درجه بیش از نرمال 50 ساله برآورد شده که با توجه به نوسان دمایی سال‌های اخیر، انحراف چندانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم آن است که میانگین دما و بارش در یک دوره تناوب حدود یک هفته، مسئله‌ای عادی شمرده می‌شود و انتظار می‌رود در زمستان نیز بارش نرمال با گرایش جزئی به کمتر حادث شده و در نیمه دوم زمستان یعنی بهمن‌ماه تا 1.5 درجه بیش از نرمال پیش‌بینی شده باشد.

رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی کشور ادامه داد: بررسی شاخص‌های النینو و لانینا نشان می‌دهد که سرمای شدید زمستان 1386 با لانینا همراه بوده که طی آن، دمای هوای تهران برای حدود 10 روز همواره زیر صفر بود و کمینه دما نیز طی یک ماه زیر صفر باقی ماند و کمترین آن به منفی 11 درجه رسید.

حقیقت تصریح کرد: طی این دوره، کمترین دما در اردبیل، همدان، شهرکرد، مشهد، فرودگاه امام، بیرجند و رشت به ترتیب به 32، 31، 21، 20 و 12 درجه زیر صفر ثبت شد و حتی در اهواز به صفر رسید.

وی یادآور شد: بررسی‌های این دو شاخص، سرمای سال 1386 با بارش برف در سطح کشور را نشان داد که در خراسان رضوی به خشک شدن درختان انار 50 ساله منجر شد؛ لذا با بررسی شاخص‌های پیش‌بینی دوره‌های سرد و زمستان سال‌های 1341، 1347، 1351، 1361، 1376 و 1386 می‌توان برای سال جاری نیز پیش‌بینی‌هایی با ضریب بالا را به‌دست آورد.

حقیقت تأکید کرد: نتیجه بررسی‌های لمینا که نشان‌دهنده جریان‌های اقیانوسی است و با جابه‌جا شدن هوای گرم و سرد می‌تواند شاخص‌های دما را متغیر کند و به‌ویژه در سواحل کشور پرو خود را نشان خواهد داد، اثبات می‌کند سرمای سال جاری ایران نمی‌تواند خارج از مختصات سال‌های گذشته باشد.

کشاورزان نگران سرمای امسال نباشند

رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی کشور اظهار داشت: بررسی‌های شاخص‌های دما نشان می‌دهد زمستان امسال ایران نمی‌تواند زمستان سخت سال‌های سرد ذکرشده بالا را تکرار کند و انتظار می‌رود زمستان معتدلی پیش روی کشاورزان باشد.

وی همچنین گفت: با این وجود، سازمان هواشناسی کشاورزی کشور این آمادگی را دارد که دو هفته پیش از شروع فصل سرما، هشدارهای لازم را به کشاورزان ارائه کند تا اقدامات پیشگیرانه لازم را به‌عمل آورد.

حقیقت در پاسخ به این پرسش که چرا پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته جهانی برای ایران حادث نمی‌شود، افزود: مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور با رصد شاخص‌های دما طی 50 سال گذشته به‌ویژه سال‌های سرد به این نتیجه رسیده است که امسال زمستان ایران زمستان سردی هم‌پایه با سال‌های 86 نیست و وضعیت بارش نیز متناسب با زمستانی معتدل خواهد بود؛ هرچند احتمال منفی شدن دما وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان هواشناسی کشاورزی کشور در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد و این امکان را دارد که با معکوس شدن فاز لمینا، طی دو هفته زودتر از شروع فصل سرما هشدارهای لازم را به کشاورزان ارائه کند.

حقیقت در پایان تصریح کرد: بررسی‌های کارشناسانه سازمان‌های هواشناسی با ضریب اعتماد بالا حدود دو هفته قبل از شروع حادثه طبیعی رخ می‌دهد و نباید از اکنون که در فصل پاییز هستیم، کشاورزان را برای فصل زمستان نگران کرد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

S-940805-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید