Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیرجهاد کشاورزی:مرغ مورد نیاز ایام نوروز تامین شده است

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مقدمات لازم برای تامین مرغ مورد نیاز مردم در ایام نوروزفراهم شده گفت: هیچ مشکلی دراین زمینه وجود ندارد.

به گزارش ایانا سعادت الله عباسی در بندرعباس اظهارداشت: از آنجایی که جوجه ریزی در دی ماه و اوایل بهمن ماه بیش از ظرفیت صورت گرفته هیچگونه افزایشی در قیمت مرغ شب عید نیز نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برای اولین بار مرغداری ها آمادگی خود را برای صادرات مرغ مازاد برمصرف داخل اعلام کرده اند، گفت: این موضوع نتیجه برنامه ریزی های اصولی به خصوص افزایش بهره وری در راستای هدفمندسازی یارانه ها و عمل به شعار سال جهاد اقتصادی است.

این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی، قیمت اعلام شده برای فروش مرغ زنده را در سال جاری هر کیلوگرم 23هزارو 600 ریال( 2360تومان) عنوان کرد و ابرازداشت: هم اکنون بین یکهزار تا یکهزارو 500 ریال پایین تر ازقیمت اعلام شده، مرغ زنده از مرغداری های خریداری می شود.

عباسی تصریح کرد: با توجه به قیمت تمام شده مرغ در تلاش هستیم که مرغداران بتوانند با قیمت اعلام شده (2360تومان) مرغ زنده خود را بفروشند.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفت: از معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت بطور مکتوب خواسته ایم بمنظوربالابردن قیمت خرید از تولید کننده، از توزیع مرغ های ذخیره شده داخلی و خارجی جلوگیری کنند.

عباسی با بیان اینکه در چند ماه گذشته شاهد افزایش قیمت نهاده‌های موردنیاز صنعت مرغداری ها بوده ایم، گفت: دراین مدت قیمت گوشت مرغ درحالت ثابت نگه داشته شده که اصلی ترین دلیل آن توزیع مرغ منجمد ذخیره شده داخلی و وارداتی به بهانه انقضا تاریخ مصرف است.

وی با بیان اینکه ادامه این روند مخاطراتی را برای صنعت طیور به همراه دارد خواستار اصلاح قیمت ها و همچنین جمع آوری مازاد تولید و جلوگیری از عرضه مرغ ذخیره شده داخلی و خارجی شد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی آمار مرغداری های صنعتی کشور را 20 هزار واحد با ظرفیت تولید دو میلیون تن درسال اعلام و پیش بینی کرد که تا پایان امسال افزون بر یک میلیون و 700 هزار تن گوشت مرغ تولید شود.

وی امنیت غذایی را از اهداف اساسی این وزارتخانه عنوان ویادآورشد: با تلاش های صورت گرفته در زمینه تولید محصولات اساسی در بخش تولیدات دامی شامل گوشت قرمز، شیر خام، گوشت مرغ و عسل وهمچنین زیر بخشهای آنها، به بیش از 94درصد ضریب خودکفایی رسیده ایم.

به گفته عباسی فقط در زمینه گوشت قرمز تنها 10 درصد نیاز کشور از خارج وارد می شود که دلیل اصلی آن وابسته بودن 80درصد دامهای سبک به مراتعی است که در چند سال گذشته به دلیل خشکسالی شاهد وارد آمدن خسارات زیادی به آنها هستیم.

به گفته وی با برنامه ریزی های دردست انجام به مرور اتکای دام سبک به مرتع کاهش می یابد و به سمتی می رویم که بتوانیم بیش از50 درصد علوفه مورد نیاز آنها را به صورت دستی تامین کنیم.

معاون وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب بعنوان جهاد اقتصادی نامیده شده امسال برای اولین بار واردات مرغ و شیرخشک صنعتی را قطع و اعلام کردیم دیگر نیازی به واردات نیست.

وی با بیان اینکه پارسال 25هزارتن تخم مرغ صادر کردیم، افزود: امسال هم شاهد افزایش صادرات فرآورده های لبنی هستیم و با استقبال تشکل های تعاونی و خصوصی توانمند و یکپارچه و راه اندازی تولیدات زنجیره ای بجای جزیره ای، درحال حرکت به سمت تولید پایدار هستیم.

درآمارهای منتشره وزارت جهاد کشاورزی میزان تولیدات دامی شامل گوشت قرمز ، شیرخام، گوشت مرغ، عسل، تخم مرغ و دیگر فرآورده ها درزمان حاضر بیش از 10 میلیون تن اعلام شده که علاوه بر نیاز کشورهرساله مقداری نیز به خارج صادرمی شود بطوریکه ایران از وارد کننده این محصولات به صادر کننده تبدیل شده است.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بمنظورشرکت در کارگاه آموزشی' مدیریت ریسک و طرح های کاهندگی خسارت در بخش دام و طیور' که با حضور معاونان بهبود تولیدات دامی استانها و مدیران ستادی این معاونت در بندرعباس برپا شده به این شهرستان سفر کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید