Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور خبر داد:

اثرات اعلام دیرهنگام قیمت خرید تضمینی گندم، در تولید خرداد 95/ بنیاد ملی خبرگان گندم 4007 عضو دارد

امروز و فرداهای تیم اقتصادی دولت در اعلام خرید تضمینی محصول استراتژیک گندم به‌طور قطع اثرات خود را بر محصولی که در خردادماه سال 95 تولید می‌شود، خواهد گذاشت؛ زیرا کشاورزان عمده، هنوز مبادرت به کشت نکرده‌اند.

اثرات اعلام دیرهنگام قیمت خرید تضمینی گندم، در تولید خرداد 95/ بنیاد ملی خبرگان گندم 4007 عضو دارد
اثرات اعلام دیرهنگام قیمت خرید تضمینی گندم، در تولید خرداد 95/ بنیاد ملی خبرگان گندم 4007 عضو دارد

مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از امروز و فردا کردن تیم اقتصادی دولت در اعلام نرخ خریدهای تضمینی گلایه کرد و گفت: با وجود آنکه بخش کشاورزی و تمامی بخش‌های ذی‌ربط متفق‌القول هستند که باید قیمت خرید تضمینی گندم قبل از کشت پاییزه اعلام می‌شد، اما همچنان در وضعیت سردرگمی به‌سر می‌بریم.

علی خان‌محمدی افزود: کشاورزان گندمکار بزرگ کشور چشم‌انتظار تعیین قمیت خرید تضمینی هستند تا بتوانند برای محصول تولیدی خود برنامه‌ریزی کنند.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل آنکه یک کشاورز طی 9 ماه کار روی محصول گندم دیگر نمی‌تواند به فکر سایر محصولات باشد، بنابراین اگر نرخ اعلام‌شده فوق با قیمت تمام‌شده محصول برابری نداشته و سود مناسبی عاید کشاورزان نکند، ممکن است از سال‌های آینده با تغییر کاربری اراضی گندمکاری روبه‌رو شویم.

خان‌محمدی ادامه داد: کشت دیگرهنگام گندم در برخی مناطق در حال اتفاق است که این امر باعث می‌شود تا با مشکلات مختلفی همچون بیماری‌ها، آفات و حتی آبیاری نامناسب روبه‌رو شویم.

وی تصریح کرد: تأخیر یک روز در کشت نیز می‌تواند ضربه به تولید وارد کند، بنابراین تیم اقتصادی دولت هرچه سریع‌تر برای این محصول استراتژیک تصمیم‌گیری کند، سود آن عاید کل مملکت خواهد شد.

خان‌محمدی یادآور شد: اعلام نکردن قیمت خرید تضمینی محصول گندم باعث خواهد شد که در خردادماه سال 1395 با افت تولید در محصول گندم روبه‌رو باشیم.

دستیابی به خرید 8.5 میلیون تنی، در سایه اعلام زودهنگام نرخ خرید تضمینی

مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور تأکید کرد: خرید 8.5 میلیون تنی گندم در سال زراعی گذشته به‌دلیل اعلام زودهنگام نرخ خرید تضمینی بود که باعث شد دو میلیون تن میزان خرید نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته باشد؛ با وجود آنکه کشاورزان در سالی که گذشت، از بحران‌های آبی و خشکسالی‌های مطلق در مذیقه بودند، اما مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار گندمکاران سال زراعی جدید است.

وی با اعلام اینکه از سال 1393 بنیاد گندم در کشور راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: با رهنمودهای به‌موقع به گندمکاران کشور توانستیم محلول‌پاشی به‌موقع را در اراضی گندمکاری پیاده کنیم و بدین‌ترتیب بتوانیم این محصول را از تنش‌های مختلف محفوظ داریم.

خصوصی‌سازی تحقیقات، در خدمت گندم

خان‌محمدی همچنین گفت: در برنامه داریم که بتوانیم تحقیقات را خصوصی‌سازی کرده و به خدمت بگیریم تا ژن‌ها، بذور و سایر عواملی که مورد نیاز است را به نفع تولید رقم بزنیم.

وی در ادامه افزود: این بنیاد با رهنمودهای علمی و استفاده از دانش محققان توانسته است ارتقای کمی و کیفی محصول گندم را رقم بزند، به‌گونه‌ای که در کشت دیم، کشاورزانی که بالای 2.5 تن تولید داشته باشند، به عضویت درمی‌آیند و کشاورزانی که کمتر از این تولید دارند، با رهنمودهای ترویجی تلاش می‌شود تا به سطح تولید مناسبی دست پیدا کنند.

مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور خاطرنشان کرد: در بخش گندم آبی نیز بهره‌بردارانی که شش تن به بالا عملکرد دارند، از اعضای این صندوق هستند و سایرین نیز برای رسیدن به این رقم ترغیب می‌شوند.

خان‌محمدی ادامه داد: در حال حاضر چهارهزار و هفت نفر در استان‌های کشور به عضویت این بنیاد درآمده‌اند و در برنامه داریم که تعداد آنها را افزایش دهیم و بتوانیم با اختصاص کارت هوشمند به گندمکاران، تمامی امکانات مورد نیاز برای تولید و رفاه زندگی آنها را فراهم آوریم.

وی تصریح کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این تشکل بتواند در زمینه خرید گندم و ورود سیلوهای بخش خصوصی به این مجموعه، بر قیمت نیز تأثیر بگذارد و خود عاملی برای تعیین قیمت خرید تضمینی باشد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940719-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید