Iranian Agriculture News Agency

عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور خبر داد:

کاهش مصرف کود در ایران به 100 کیلوگرم در هکتار/ افزایش 2.8 درصدی تقاضای مصرف کود در جهان

آنچه در حال حاضر کشور با آن روبه‌رو است، عدم توزیع مناسب کود بر اساس توصیه‌های کارشناسی و نتایج آنالیز خاک و گیاه است.

کاهش مصرف کود در ایران به 100 کیلوگرم در هکتار/ افزایش 2.8 درصدی تقاضای مصرف کود در جهان
کاهش مصرف کود در ایران به 100 کیلوگرم در هکتار/ افزایش 2.8 درصدی تقاضای مصرف کود در جهان

رئیس بخش تحقیقات شیمی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به اینکه یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی بشر استفاده از انواع حاصلخیزکننده‌های خاک و به‌ویژه کودها هستند، گفت: در تمام دنیا، هم در کشورهای توسعه‌یافته و هم در کشورهای در حال توسعه با افزایش تقاضای مصرف کود روبه‌رو هستیم.

محمدمهدی طهرانی میزان افزایش تقاضا را 2.8 درصد اعلام کرد و افزود: متوسط مصرف انواع کود در جهان نشان می‌دهد که به‌طور متوسط در هر هکتار حدود 200 کیلوگرم کود مصرف می‌شود، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای آفریقایی به‌دلیل مشکلات مالی و کشاورزی، مقدار مصرف بسیار پایین است و در کشورهای اروپایی و آمریکایی مقادیر مصرف حتی به بیش از 600 کیلوگرم در هکتار نیز می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما طی چندین سال گذشته با توجه به گران شدن کودها و تحریم‌های موجود، مقدار مصرف تا 100 کیلوگرم در هکتار تقلیل یافت که این امر مشکلاتی را از لحاظ میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور ایجاد کرد.

طهرانی با بیان اینکه در کشور سالانه نیاز به تولید 100 میلیون تن مواد غذایی داریم تا در اختیار آحاد جامعه قرار دهیم، ادامه داد: این امر بدون مصرف انواع کودها غیرممکن است.

وی تصریح کرد: آنچه در حال حاضر کشور با آن روبه‌رو است، عدم توزیع مناسب کود بر اساس توصیه‌های کارشناسی است.

رئیس بخش تحقیقات شیمی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور با تأکید بر اینکه توصیه کودی باید بر اساس نتایج آنالیز خاک و گیاه صورت گیرد، یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر در بسیاری از محصولات کشاورزی این امر علمی صورت نی‌گیرد، بنابراین کشاورزان در برخی محصولات مقدار کودی بسیار بیشتر از مقدار قابل توصیه مصرف می‌کنند و در برخی محصولات مقدار کود بسیار کمی را به‌کار می‌گیرند و تعادلی در مصرف کود وجود ندارد.

طهرانی تأکید کرد: استفاده خودسرانه کود باعث افزایش باقیمانده کود در برخی محصولات کشاورزی کشور شده است و در نتیجه خاک و محیط زیست را نیز به مخاطره انداخته است.

وی اظهار داشت: همچنین در کشت‌هایی که کود کمتر از میزان نیاز مصرف شده است، مقدار تولید به حداکثر پتانسیل نرسیده و کاهش عملکرد مشاهده می‌شود؛ لذا لازم است بخش‌های اجرایی، تحقیقاتی و ترویجی کشور با اهتمام بیشتری به آموزش و ترویج چگونگی مصرف کود در مزارع و باغ‌های کشور بپردازند تا هر نهاده‌ای به مقدار لازم و در محل مناسب مصرف شود، در این صورت بیش‌بودی از آلاینده‌ها در محصولات وجود نداشته و کاهش تولید نیز بر اثر کم بون مصرف کود نخواهیم داشت و به تولید پایدار در زمینه کشاورزی نزدیک‌تر خواهیم شد.

طهرانی همچنین گفت: خوشبختانه در سال جاری مؤسسه تحقیقات خاک و آب وابسته به وزارت جهاد کشاورزی مأموریت یافت تا با تجهیز دفتری تحت عنوان دفتر ثبت مواد کودی، تمامی کودهای وارداتی و تولید داخلی را از نظر مقدار عناصر غذایی و همچنین آلاینده‌های زیست‌محیطی بررسی کرده و برای محصولات کودی مورد نظر گواهی ثبت صادر کند. بدین‌ترتیب از این پس تمامی کودهای مصرفی توسط کشاورزان بررسی شده و فقط به کودهایی اجازه توزیع داده می‌شود که شماره ثبت مربوطه را اخذ کرده باشند.

وی در پایان افزود: بسیاری از کودهایی که مقدار عناصر غذایی موجود در آنها با مقدار عنوان‌شده روی برچسب محصول هم‌خوانی نداشته باشد یا مقدار عناصر آلاینده آنها بیش از مقدار مجاز باشد، اجازه توزیع و مصرف توسط کشاورزان نخواهند داشت که این کار نیز می‌تواند در تولید محصولات سالم‌تر کشاورزی نقش مؤثری داشته باشد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

S-940711-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید