Iranian Agriculture News Agency

با تصویب لایحه خاک در سال جهانی خاک انجام می‌شود؛

تعیین متولی برای خاک کشور/ ممنوعیت فروش خاک

با تصویب لایحه خاک، تدوین هرچه سریع‌تر آیین نامه‌های لازم و تعیین متولی برای خاک کشور شاهد تحولات تازه در این بخش خواهیم بود.

تعیین متولی برای خاک کشور/ ممنوعیت فروش خاک
تعیین متولی برای خاک کشور/ ممنوعیت فروش خاک

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از ممنوعیت فروش خاک با تصویب لایحه خاک در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با تصویب این لایحه، انتقال بی‌رویه خاک و از بین خاک سطحی متوقف خواهد شد.

علیرضا فلاح افزود: هم‌اکنون هیچ قانونی برای حفاظت از خاک وجودن دارد، اما در لایحه خاک از انتقال خاک جلوگیری خواهد شد و برای هرگونه انتقال باید مجوز گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرایی شدن قانون خاک در کشور، مصرف بهینه کود نیز عملیاتی خواهد شد و از تولید و مصرف انبوه دو میلیون تنی در کشور جلوگیری به‌عمل خواهد آمد، به‌گونه‌ای که مصرف کود بر اساس نیاز خاکی و کمبود عناصر خاک صورت گیرد و توزیع آن متعادل شود.

فلاح با اشاره به افزایش فرسایش خاک در کشور و مضرات و آسیب‌هایی که به محیط زیست و سلامت انسانی وارد می‌کند، ادامه داد: در تحقیقی که در آمریکا صورت گرفته، محاسبه شده هزینه فرسایش هر تن خاک، 28 دلار است که این رقم در کشور ما با فرسایش سالانه دو میلیون تن سرسام‌آور است.

وی تصریح کرد: با تدابیر لازم برای ثابت نگه داشتن میزان مواد آلی خاک و جلوگیری از کاهش سالانه آن اندیشیده شود و با اعمال قانون، کشاورزان ملزم به بازگرداندن بقایای گیاهی به خاک و در نهایت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی شوند.

دبیر انجمن علوم خاک ایران یادآور شد: بی‌شک با تصویب لایحه خاک و اجرایی شدن آن، بحران خاک همانند بحران آب به شرایط تدوین سریع آیین‌نامه‌های اجرایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی پررنگ‌تر خواهد شد.

فلاح نکته حائز اهمیت در تصویب لایحه خاک را تعیین متولی برای خاک در کشور اعلام کرد و اظهار داشت: در اسرع وقت باید مشخص شود که متولی خاک وزارت جهاد کشاورزی است یا وزارت نیرو و اینکه مسئول این امر در وزارت جهاد کشاورزی، معاونت آب و خاک است یا مؤسسه تحقیقات خاک و آب؟

وی تأکید کرد: جهت داشتن یک برنامه منسجم برای خاک کشور، باید هرچه زودتر متولی آن صراحتاً مشخص شده و عهده‌دار برنامه‌های آموزشی، تحقیقاتی و اجرایی شود.

فلاح اظهار امیدواری کرد که با تدوین آیین‌نامه‌ها، این لایحه هرچه سریع‌تر اجرایی شده و تحول خوبی در زمینه خاک کشور صورت گیرد.

وی با اشاره به نزدیک شدن به روز جهانی خاک گفت: با توجه به آنکه امسال در سال جهانی خاک هستیم، به‌دنبال برگزاری روز جهانی خاک در سال آن در مؤسسه تحقیقات خاک و آب با حضور سران کشور و وزیر جهاد کشاورزی هستیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور در پایان به برگزاری کنگره علوم خاک در رفسنجان، مسابقه عکاسی، شب شعر، برنامه‌های فرهنگی، دوبله فیلم مستند خاک با کمک وزارت جهاد کشاورزی در سال خاک اشاره کرد و افزود: امیدواریم تا پیش از پایان یافتن سال جهانی خاک، شاهد اجرایی شدن لایحه خاک در کشور باشیم./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

S-940711-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید