Iranian Agriculture News Agency

وزارت نیرو مکلف به جداسازی آب شرب از سایر مصارف در شهرها و روستاهای بالای 200 خانوار شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، وزارت نیرو را مکلف کردند به منظور جلوگیری از هزینه های بالای تصفیه و اتلاف آب شرب در شهرها و روستاهای بالای 200 خانوار، نسبت به جداسازی آب شرب از سایر مصارف اقدام کند.

وزارت نیرو مکلف به جداسازی آب شرب از سایر مصارف در شهرها و روستاهای بالای 200 خانوار شد
وزارت نیرو مکلف به جداسازی آب شرب از سایر مصارف در شهرها و روستاهای بالای 200 خانوار شد

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران - ایانا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس، موادی از طرح توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور را تصویب کردند.

نمایندگان ماده 4 این طرح را با 152 رأی موافق، 6 رأی مخالف، 7 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس آن، وزارت نیرو موظف است با همکاری وزارت راه و شهرسازی در شهرها و روستاهای با میانگین بارش سالانه 250 میلیمتر و بالاتر نسبت به ارایه تسهیلات لازم به مشترکان جهت احداث تاسیسات لازم به منظور جمع آوری آب باران و استفاده مجدد از آن با رعایت استانداردهای لازم اقدام کند.

آیین نامه اجرایی این بند ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارتخانه های نیرو و راه و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین ماده 5 این طرح را با 143 رأی موافق، 11 رأی مخالف، 9 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر مصوب کردند و بر اساس این ماده وزارت نیرو را مکلف کردند به منظور جلوگیری از هزینه های بالای تصفیه آب و اتلاف آب شرب در شهرها و روستاهای بالای 200 خانوار با اولویت مواردی که دارای منابع آبی با کیفیت پایین تر از آب شرب هستند، نسبت به جداسازی آب شرب از سایر مصارف اقدام کنند.

بر این اساس، طراحی و ساخت شهرهای جدید منوط به فراهم سازی زیرساخت های لازم برای جداسازی آب شرب و آب بهداشت است.

همچنین نمایندگان، ماده 6 این طرح را برای بررسی بیشتر به 150 رأی موافق، 12 رأی مخالف، 4 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر به کمیسیون عمران مجلس ارجاع دادند که در این ماده بیان شده دولت مکلف است به منظور ارتقای شاخص های بهره مندی از آب شرب در روستاهای کشور و مدیریت بحران آب اقدامات زیر را انجام دهند.

الف- به منظور ایجاد توازن بین شهرستان هایی که کمتر از متوسط کشور از آب آشامیدنی برخوردارند، با اولویت مراکز دهستان ها و روستاهای بالای 20 خانوار، 5 درصد از اعتبار بودجه عمرانی دولت برای توسعه تاسیسات آبرسانی با اولویت مجتمع های آبرسانی روستایی تخصیص یابد.

ب - شورای برنامه ریزی استان ها مکلفند حداقل 10 درصد از اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه ای استانی را برای آبرسانی به روستاها اختصاص دهند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین ماده 7 این طرح را با 149 رأی موافق، 14 رأی مخالف، 6 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر به کمیسیون عمران مجلس ارجاع دادند که بر اساس آن 5 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبرسانی روستایی اختصاص می یابد تا با معرفی شرکت های ذیربط وزارت نیرو در اختیار پیمانکاران بخش خصوصی قرار گیرد.

نمایندگان ماده 8 این طرح را نیز با 148 رأی موافق، 2 رأی مخالف، 3 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس آن به وزارت نیرو اجازه داده می شود از محل فروش اموال و دارایی های خود در بخش های مختلف پس از واریز به خزانه و پیش بینی در بودجه سنواتی نسبت به تکمیل و اجرای طرح های آبرسانی روستایی هزینه کند.

نمایندگان همچنین ماده 9 این طرح را با 133 رأی موافق، 3 رأی مخالف، 7 رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران مجلس ارجاع دادند.

بر اساس این ماده ، وزارت نیرو به تناسب اعتبارات دریافتی مکلف است اقدامات زیر را انجام دهند:

یک - به مدت سه سال مجتمع های آبرسانی روستایی را تکمیل و حداقل 92 درصد جمعیت تحت پوشش روستایی کشور را از آب شرب به سطح یک آب روستایی ارتقا دهد.

دو - در مواردی که تامین کسری آب صرفا با عملیات آبخیزداری ممکن باشد، با تامین اعتبار مورد نیاز و با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی طرح های ذی ربط را اجرا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید