Iranian Agriculture News Agency

11هزارهکتار از اراضی کشاورزی تجهیز و نوسازی می شود

از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، یک میلیون و 450 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تجهیز و نوسازی شده است.

11هزارهکتار از اراضی کشاورزی تجهیز و نوسازی می شود
11هزارهکتار از اراضی کشاورزی تجهیز و نوسازی می شود

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، علیرضا پرستار، مدیرکل دفتر امور آب وخاک معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در گفت گو با خبرنگار ما با اعلام این مطلب، افزود: تاکنون 700 هزار هکتار از اراضی پایاب سدها و بندهای انحرافی مستقل از محل اعتبارات ملی، 650 هزار هکتار از اراضی پایاب شبکه‌های سنتی مانند چشمه‌ها و قنوات از محل اعتبارات استانی و نزدیک به 100 هزارهکتار اراضی شالیزاری در استان های شمالی تجهیز و نوسازی شده اند.

وی با بیان این که از طریق اجرای طرح های تجهیز و نوسازی و تسطیح اراضی، راندمان آبیاری به طور متوسط 14 درصد افزایش می یابد، اظهار داشت: با اجرای این طرح بین 1500 تا 2000 متر مکعب آب در هر هکتار صرفه جویی می شود.

پرستار، برنامه وزارت جهادکشاورزی برای تجهز و نوسازی اراضی کشاورزی کل کشور در سال 94 را 11 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: برای اجرای طرح تجهیز و نوسازی در سطح 11 هزار هکتار اراضی کشاورزی در سال جاری، 58 میلیارد تومان مصوب شده که از این رقم، 35 میلیارد تومان مربوط به تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری سه استان شمالی کشور و مابقی برای تجهیز و نوسازی اراضی پایاب سدها است.

وی در عین حال به اختصاص ردیف مستقل برای اجرای این طرح در استان فارس اشاره و تصریح کرد: امسال 9.8 میلیارد تومان به طور مستقل برای تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی استان فارس تصویب شده که در صورت تأمین این اعتبار، 200 هزار هکتار از اراضی ، زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرد.

مدیر دفتر امور آب و خاک معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: برای 11 هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی کشور، 20 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی پیش‌بینی کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: امسال 40 درصد عملیات تجهیز و نوسازی در زمین های شالیزاری و 60درصد نیز در اراضی پایاب سدها اجرا می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید