Iranian Agriculture News Agency

مصرف‌کنندگان مراقب غش در معاملات برنج باشند

از آنجا که قیمت برخی ارقام برنج در مکان‌های غیر از تولید کمتر از استان‌های تولیدکننده برنج است، نشان می‌دهد که در معامله غش وجود دارد و مردم باید در این بخش هوشیارتر عمل کنند.

مصرف‌کنندگان مراقب غش در معاملات برنج باشند
مصرف‌کنندگان مراقب غش در معاملات برنج باشند

استاد دانشگاه جامع علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت برنج در کشور گفت: برنج امسالی در حال حاضر در بازار به‌وفور پیدا می‌شود و مشکلی از لحاظ قیمتی نداریم.

غلامرضا خانکشی‌پور افزود: با وجود آنکه تنها یک هفته از خرید و فروش رسمی برنج در بازار می‌گذرد، قیمت‌ها مناسب بوده و در حالت تعادل قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت شلتوک در حال حاضر از سه‌هزار تومان پایین‌تر نیامده و این مسئله نشان می‌دهد که بازار می‌تواند تجربه مناسبی را در این بخش داشته باشد.

خانکشی‌پور ادامه داد: اگر قیمت برنج پایین نیاید، پایداری تولید اتفاق خواهد افتاد و کشاورزان نیز ضرر و زیان نمی‌بینند.

صدور مجوز به واردات بی‌رویه، بزرگ‌ترین آفت بازار برنج

استاد دانشگاه جامع علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بزرگ‌ترین آفت بازار برنج، واردات بی‌رویه و صدور مجوزهای واردات است که نگرانی‌هایی در این بخش وجود دارد، چون با وجود آنکه واردات انجام نمی‌شود، اما ثبت سفارش انجام شده است.

وی یادآور شد: مسئولان باید در این بخش دقت نظر بیشتری داشته باشند تا به نحوی برنامه‌ریزی شود که ثبت سفارش طی سال محدود شود.

خانکشی‌پور درباره قیمت برنج تأکید کرد: برنج کهنه در بازار هشت‌هزار تومان است و برنج تازه که باید دو ماهی از خرید آن بگذرد، طبیعی است که قیمت کمترین داشته باشد و به‌طور معمول قیمت آن در بازار هفت‌هزار تومان است.

وی اظهار داشت: قیمت شلتوک نیز در کارخانه‌ها معادل سه‌هزار تومان در سال جاری برآورد شده است.

خانکشی‌پور همچنین گفت: برنج‌هایی که توسط تجار خریداری و نگهداری می‌شوند، مشمول هزینه‌های نگهداری شده و به‌دلیل خشک شدن آب برنج، از میزان حجم آن نیز کاسته می‌شود و طبیعی است که مشمول افزایش قیمت شود.

وی در ادامه افزود: دولت باید در بخش جلوگیری از واردات غیررسمی فعال‌تر عمل کند، زیرا در صورت اشباع شدن بازار از برنج، به تولید داخل لطمه وارد می‌شود.

خانکشی‌پور خاطرنشان کرد: واردات برنج می‌تواند با توجه به ثبت سفارش انجام‌شده در هر فصلی انجام شود که در این بخش باید در حد نیاز کشور ثبت سفارش صورت گیرد.

شناسنامه‌دار کردن برنج، راهی مطمئن برای جلوگیری از اختلاط و پایین آمدن کیفیت برنج

استاد دانشگاه جامع علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت با برنامه‌ریزی و شناسنامه‌دار کردن برنج‌های ایرانی و خارجی می‌تواند نقش اعظمی را در این بخش ایفا کند و بدین‌ترتیب مزیت دیگر این طرح آن است که مصرف‌کنندگان تهرانی و سایر استان‌های کشور می‌توانند مطمئن باشند که کیسه‌ای که با نام برنج هاشمی درجه یک خریداری کرده‌اند، از کیفیت مناسب برنج هاشمی درجه یک شمال برخوردار است؛ در غیر این صورت، ممکن است تقلب‌هایی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: لازم است در بخش برنج برندسازی انجام شود تا بدین‌ترتیب مشکلی از لحاظ کیفیت و تغییرات آن به‌وجود نیاید.

خانکشی‌پور یادآور شد: مصرف‌کنندگان باید نسبت به قیمت برنج در بازارهای مصرف هوشیار باشند، زیرا چطور ممکن است برنج هاشمی درجه یک در بازار گیلان قیمتی هشت‌هزار تومان داشته باشد و در بازار تهران با شش‌هزار تومان به فروش برسد. این معامله مشخص است که دارای غش بوده و لازم است مردم هوشیارتر باشند.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش معاونت غذا و دارو با وزارت جهاد کشاورزی وعده داده بودند که از اسفندماه شناسنامه‌دار کردن اجباری برنج را در دستور کار دارند که در این بخش باشد با سرعت بیشتری اقدامات لازم انجام می‌شد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940601-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید