Iranian Agriculture News Agency

30 هزار روستا در کشور خالی از سکنه است

  مشاور رئیس ستاد سرمایه‌گذاری مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر 92 هزار روستا در کل کشور وجود دارد که تعداد 30 هزار آن خالی از سکنه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی فرمانداری قاین، احمد خوارزمی در جلسه بررسی اجرای طرح‌های تولیدی مشارکتی در روستاهای قاین، اظهار داشت: خالی شدن روستاها در سطح کشور، مسائل و مشکلاتی را در شهرستان‌های بزرگ و دیگر شهروندان به وجود آورده است.

وی با بیان اهداف و قوانین و مقررات مربوط به اجرای طرح‌های تولیدی مشارکتی در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته، افزود: تمامی افراد علاقمند به شرکت در این طرح باید با ایجاد و ثبت یک شرکت و دیگر اقدامات قانونی مرتبط، به هر میزان که سرمایه اولیه کل اعضا است، در حسابی به همین منظور واریز کنند.

مشاور رئیس ستاد سرمایه‌گذاری مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: در این طرح دولت نیز چهار برابر سرمایه اعضا را به این حساب با سود سه درصد و توقف پنج ساله اختصاص خواهد داد.

خوارزمی بیان داشت: این طرح گام مؤثری در راستای رونق اشتغال و تولید و ماندگاری روستائیان در روستاها است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به همه مسائل و مشکلاتی که در بحث اعتبارات وجود دارد، امکانات و زیرساخت‌های لازم در بیشتر روستاهای خراسان جنوبی فراهم شده است.

محمدرضا شفیعی بیان داشت: به دلیل بیکاری، روز به روز شاهد مهاجرت بی‌رویه روستائیان به حاشیه شهرها هستیم.

وی افزود: اجرای این طرح گامی مؤثر برای توانمندسازی روستا و ماندگاری روستائیان در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته است.

فرماندار قاین نیز گفت: در نظام مردم‌سالاری دینی مردم اساس و پایه اصلی در رشد و توسعه در همه حوزه‌های صنعتی و کشاورزی هستند که بر همین مبنا سیاست دولت تدبیر و امید بیش از پیش بر مشارکت مردم در تمامی امور اقتصادی و اجتماعی است.

بهمن کهن‌ترابی اظهار داشت: این جلسه برای آشنایی اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران در راستای اجرای طرح‌های تولیدی مشارکتی در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته شهرستان و توانمندسازی روستاها برگزار شده است که امیدواریم از این فرصتی که دولت برای قشر جوان و تحصیل‌کرده که فعلا بیکار هستند و تمامی افرادی که به دنبال تولید و اشتغال پایدار هستند، فراهم کرده است، بتوانند به درستی استفاده کنند.

وی اذعان داشت: روستاهای قاین زمانی مرکز تولیدات محصولات کشاورزی و دامی بودند اما در شرایط کنونی به دلیل خشکسالی‌های متوالی و مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها امروزه به مصرف کننده و حاشیه‌نشینی در شهرها تغییر رویه داده‌اند.

فرماندار قاین خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد با توجه به ظرفیت، پتانسیل و توانمندی که در روستاها وجود دارد، با تدبیر در سالی که از سوی مقام معظم رهبری همدلی و همزبانی نامگذاری شده با همراهی و مشارکت مردم در راستای توسعه، تحول و عمران و آبادانی روستاها و کل شهرستان گام برداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید