Iranian Agriculture News Agency

بخش کشاورزی با مصرف 13 درصد برق پرمصرف‌ترین حوزه

مدیر دفتر بهره‌وری انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران گفت: از 800 هزار چاه موجود در کشور 220 هزار آن برقی شده که این امر سبب کاهش در آب‌های زیر زمینی شده است.

محمد اکبری سیار مدیر دفتر بهره‌وری انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران(سابا) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مصرف انرژی بخش کشاورزی گفت: بخش کشاورزی با مصرف 13 درصد از برق و 4 درصد از کل انرژی کشور جزو پرمصرف‌ترین حوزه‌های اقتصادی به حساب می آید.

وی در ادامه اظهار داشت:عمده مصرف انرژی بخش کشاورزی مربوط به چاه‌های آب است که از 800 هزار چاه موجود در کشور 220 هزار آن برقی شده است.

مدیر دفتر بهره‌وری انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران در ادامه اظهار داشت: بنا بر قانون سالانه 20 درصد چاه‌ها می‌تواند برقی شود که این امر یک چاش بزرگ برای انرژی کشور به حساب می‌آید زیرا این امر سهولت استفاده در مقایسه با چاه‌های دیزلی و سنتی را به دنبال داشته که در نهایت استفاده بیش از حد از آب‌های زیر زمینی و کاهش سطح این آب‌ها را به دنبال داشته است.

اکبری در ادامه بیان کرد: به طور مثال در مناطق جیرفت و کرمان تا چند سال گذشته در عمق 35 الی 55 متری امکان دستیابی به آب وجود داشت ولی هم اکنون باید برای رسیدن به آب به عمق نزدیک به 400 متری زمین را حفر کنند.

وی تصریح کرد: این کاهش در آب‌های زیر زمینی نشان دهنده آن است که هم انرژی مصرف شده و هم تلفات داشته‌ایم.

مدیر دفتر بهره‌وری انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران گفت: در دنیا الگو و شاخص‌های کشت تعریف شده که به ازای یک متر مربع از زمین چه میزان انرژی برای چگونه‌هایی از گیاهان باید مصرف شود که ما می‌توانیم با استفاده از این الگوها بهره‌وری انرژی و کشاورزی را به همراه داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید