Iranian Agriculture News Agency

پتانسیل یک میلیارد دلاری صادرات گل مغفول ماند

در حالی که اتیوپی با جذب فاینانس هلندی صادرات خود را به 600 میلیون دلار افزایش داده‌اند، یک میلیارد دلار پتانسیل صادراتی گل ایران در بی‌اعتنایی مطلق به گل مغفول ماند.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با ابراز تأسف از حذف روز ملی گل و گیاه طی سال‌های گذشته از تقویم رسمی کشور، میزان سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در کشور را پنج‌هزار هکتار عنوان کرد و گفت: دوهزار هکتار از کشت‌ها در گلخانه صورت می‌گیرد و توان تولید ما بسیار بیشتر از این مقدار است.

پژمان آزادی میزان صادرات گل و گیاهان زنتی کشور را 40 میلیون دلار و پایین‌تر از پتانسیل تولیدات اعلام کرد و افزود: کشورهای توسعه‌نیافته اتیوپی و کنیا طی چند سال گذشته با زیرساخت‌هایی که دولت‌ها فراهم کرده‌اند و ورود سرمایه‌گذاران هلندی به این کشورها میزان صادرات خود را به 600 میلیون دلار رسانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز باید با ایجاد زمینه‌های لازم، فراهم کردن شرایط ایده‌آل توسط دولت و ورود سرمایه‌گذاران خارجی تولید و صادرات را توسعه دهیم.

آزادی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای جهان کشت گلخانه‌ای کمتر از پنج‌هزار هکتار توجیه اقتصادی ندارد، ادامه داد: در کشور بیشتر گلخانه‌ها سه تا چهارهزار متری هستند و کشت در این فضاهای کوچک صرفه اقتصادی ندارند.

وی تصریح کرد: تولید در سطح بالا، باعث فراهم شدن حجم زیاد تولید، تولید با قیمت مناسب و قابل رقابت، ورود به صادرات و پوشش بازارهای جهانی خواهد شد.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی کشور با اشاره به اینکه پیشنهاد توسعه سرمایه‌گذاری به‌ویژه ورود سرمایه‌گذاران خارجی را داده‌ایم، یادآور شد: با توجه به معضل آب موجود در کشور، باید بتوانیم برای افزایش بهره‌وری کشت گلخانه‌ای را افزایش دهیم.

آزادی تأکید کرد: باید بتوانیم با اراده ملی موجبات افزایش اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران داخلی و اعتماد سرمایه‌گذارن خارجی را فراهم کنیم.

وی خواستار بازگشت روز ملی گل و گیاه به تقویم رسمی کشور شد و اظهار داشت: گل‌ها و گیاهان زینتی علاوه بر زیبایی و سلامت روان جامعه، می‌توانند با جذب عناصر سرطان‌زا، آلودگی‌های داخل منزل و محل کار را حذف کنند.

آزادی همچنین گفت: با توجه به تنوع محصولت داخلی، ویژگی کشت متمرکز داخل گلخانه‌ها و وجود تولیدکنندگان مشتاق و باتجربه پتانسیل این را داریم که صادرات گل و گیاهان زینتی کشور تا میزان یک میلیارد دلار افزایش دهیم و بیش از 10 درصد صادرات گل کشاورزی را به این بخش اختصاص دهیم که این مهم با عزم ملی و فراهم شدن زیرساخت‌ها حاصل خواهد شد.

وی در پایان افزود: صادرات گل و گیاهان زینتی می‌تواند نقش زیادی در حوزه درآمدهای غیرنفتی داشته باشد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940324-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید