Iranian Agriculture News Agency

گردهمایی روسای دامپزشکی کشورهای عضو اکو در ایران برگزار می شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: واکسیناسیون جمعیت گوسفند و بز علیه بروسلوز یا بیماری تب مالت توسط این سازمان در سال گذشته ، 4 درصد و میزان نمونه برداری برای تشخیص دام مبتلا 14 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، مهدی خلج در سمینار مدیریت بروسلوز دامی در کشور، چالش ها و راهکارها که امروز در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: برای امسال نیز برنامه ما این است که براساس تصمیم کمیته فنی این سازمان مشروط بر تامین منابع مالی، واکسن مورد نیاز برای مبارزه با بیماری بروسلوز دامی را تهیه کنیم.

خلج در عین حال قطع واکسیناسیون دام های بالغ و ادامه واکسیناسیون دام های جوان را از برنامه های سازمان دامپزشکی عنوان کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: این سازمان به زودی میزبان روسای دامپزشکی کشورهای عضو سازمان اکو خواهد بود و ما قصد داریم در آن گردهمایی، یک دفتر منطقه ای از سازمان بهداشت جهانی درخواست کنیم تا ضمن آن که از مباحث و موضوعات علمی جهان تاثیر می گیریم بتوانیم سهمی در تاثیرات بهداشت جهان داشته باشیم.

در این سمینار، عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: برای جلوگیری از شیوع بیماری تب مالت باید پیشگیری کنیم و در غیر این صورت هزینه های درمانی زیادی به دولت تحمیل می شود.

وی ادامه داد: دولت نیز باید اولویت خود را بر واکسیناسیون دامی و پیشگیری از بیماری های دامی در راستای سلامت جامعه بگذارد.

رستمیان در همین حال بر حمایت از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تاکید کرد و گفت: اگر این موسسه حمایت مالی شود، می تواند تمام واکسن های مورد نیاز برای مبارزه با بروسلوز را تهیه کند.

در این سمینار همچنین محمد مهدی برومندی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز طی سخنانی خواستار آن شد که به منظور تامین سلامت جامعه و مردم، بخشی از اعتبارات در حوزه سلامت که در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد به سازمان دامپزشکی کشور اختصاص یابد.

در ادامه این سمینار حمید کهرام، رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: هرچند واکسیناسیون دام ها می تواند عامل مهمی در پیشگیری از بیماری های دامی باشد، اما تازمانی که ورود دام های بیمار از مرزهای کشور کنترل نشود، پیشگیری از بیماری ها آن طور که انتظار می رود اتفاق نمی افتد.

وی در مورد تولید واکسن اظهار داشت: ما هر سال بر اساس قراردادهایی که با سازمان دامپزشکی کشور داریم بیش از 30 میلیون دُز واکسن تولید می کنیم .

کهرام گفت: برای حرکت به سمت روش های جدید تولید واکسن و افزایش کیفیت آن به منابع مالی نیاز داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید