Iranian Agriculture News Agency

نگاهی به برنامه 100 روزه وزیر جدید کشاورزی افغانستان/ دولت 115 مکتب آموزشی برای کشاورزان می سازد

اعلام برنامه های صد روز اول وزیر جدید وزارت کشاورزی افغانستان نگاه فعالان کشاورزی آن کشور و حتی کشورهای همسایه مانند ایران را متوجه اجرایی شدن آنها کرده است؛ اتفاقی که توسعه زیر ساخت های آموزشی و همچنین تدابیر خودکفایی در غلات که افغانی ها از آن به عنوان خود بسندگی یاد می کنند را هدف گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، این روزها افغانستان در تب و تاب توسعه اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی است که بر اساس گزارش مستند بنیادهای جهانی حدود 60 درصد فعالان اقتصادی این کشور در امر کشاورزی اشتغال دارند. لذا پس از آن که اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و آبیاری افغانستان با رای اعتماد مجلس این کشور و با برنامه صد روزه اول کار به وزارت برگزیده شد، همگان چشم انتظار تحولات وعده داده شده از سوی او هستند. وعده هایی که یکی از آن ها افزایش سواد و دانش کشاورزی نزد بهره بردارانی هستند که در کشور افغانستان از آن ها به عنوان دهقان یاد می شود.

ضمیر با اعلام این که به زودی ۱۱۵ مکتب برای آموزش کشاورزان در ۳۴ ولایت افغانستان تشکیل خواهد شد، افزود: هدف از این اقدام، تنظیم آب در زمین‌های زراعتی است؛ اگرچه وی جزئیات بیشتری درباره تاسیس این مکتب‌ها ارائه نکرد.

بنابراین گزارش، در افغانستان بیشتر کشاورزان از سواد کافی برخوردار نیستند و کسانی هم که در رشته کشاورزی تحصیل می‌کنند، عمدتاً در نهادهای دولتی و سازمان‌های غیردولتی استخدام می‌شوند.

بر پایه این گزارش، در حال حاضر کشاورزی در افغانستان سنتی است و از روش‌های جدید و مکانیزه در آن کمتر استفاده می‌شود و دهقانان در برخی ولایت‌های افغانستان هنوز هم از سیستم آبیاری برای رشد زراعت شکایت دارند.

بر اساس اطلاعات موجود انتظار می‌رود که ۳۰ کلینیک / مرکز بهداشت نیز برای تشخیص آفات زراعتی در ولایت‌های مختلف افغانستان ایجاد شود.

بنابراین گزارش، ضمیر همچنین با اعلام برنامه صد روزه خود در امر تصدی گری وزارت زراعت افغانستان گفت: این بار تقویت سیستم آبیاری در اولویت‌های کاری این وزارت قرار دارد.

او افزود: "در جریان صد روز اول، کار تکمیل و بهره‌برداری از ۱۳ شبکه آبیاری در پنج منطقه کشور، بازسازی سه شبکه آبیاری در کابل، ننگرهار و بلخ تکیل می شود."

وزیر زراعت و آبیاری ( کشاورزی) افغانستان گفت: این امر باعث افزایش دسترسی کشاورزان به آب و محصولات کشاورزی خواهد شد./

به گزارش ایانا، اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و آبیاری که حدود یک ماه پیش از سوی مجلس تأیید شد، یکی از وزیران جوان کابینه است که تلاش می‌کند طرح خودکفایی کشور به غله را دنبال کند.

وزیر زراعت و آبیاری گفته بود در ۱۰۰ روز نخست کار این وزارت ۱۳ شبکه آبیاری در پنج حوزهی کشور، بیش از ۳هزار و ۵۰۰ باغ جدید در ۱۵ ولایت کشور از بهرهبرداری خواهد شد.

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و آبیاری افغانستان

"ساخت ۲ کارخانهی بزرگ پروسس پنبه دانه و روغن نباتی در کشور، جلوگیری از آفتهای نباتی و بیماریهای حیوانی، مراقبت از حدود یکهزار و ۶۰۰ هکتار جنگل پسته و چلغوزه در کشور، عملی شدن برنامههای ارتقا‌ء ظرفیت کارمندان وزارت زراعت و آبیاری، ایجاد بیش از ۲۰۰ ذخیره گاه آب برای کشت و تطبیق پروژهی مصونیت غذایی برای ۲هزار و ۵۰۰ خانواده در ده ولایت کشورمشمول برنامه های صدروز نخست وزارت زراعت و آبیاری اعلام شده بود".

ضمیر در روز رای اعتماد تصریح کرد برای تطبیق پلان ۱۰۰ روز بودجهی کافی داریم و برای عملی ساختن این برنامه ۸ تا ۱۰ میلیون دلار آمریکایی هزینه خواهد شد تا به گفته خودش این کشور با عملی شدن برنامههای محلی، به انقلاب زراعتی گام بگذارد.

به گزارش ایانا، ساخت پنج سردخانه‌ی اقلیمی سبزیجات در ولایت بدخشان، ساخت ۲۰۰ کشمش خانه در چهار ولایت کشور، توزیع ۲هزار و ۵۰۰ قرضه کوچک برای کشاورزان و ساخت ۲۸۰ مزرعه زنبورداری نیز مشمول برنامههای ۱۰۰ روز نخست این وزارت است.

کما این که بر اساس این برنامه ۵ هزار واکسن برای دامداران فراهم خواهد شد و افزایش تولید گندم تا چهار سال دیگر از برنامههای مهم این وزارت خواهد بود.

فراهم کردن زمینه ۱۱۵ بورسیه برای کارمندان این وزارت برای حضور در کشورهای ژاپن و کره جنوبی برای آموزش ز جمله اقدام های دیگر برنامه صد روزه وزیر کشاورزی افغانستان اعلام شده است./

گزارش و ترجمه: افسانه زعیم زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید