Iranian Agriculture News Agency

گام‌های بلند "جهاد کشاورزی" در بهبود تولید برنج

اولویت وزارت جهاد کشاورزی توجه به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است. یکی از این گام‌ها در مکانیزاسیون کشاورزی ایجاد بانک نشاء برنج و توسعه کشت این محصول در کشور است. صرفه‌جویی در استفاده از نیروی انسانی، کاهش دوره آماده‌سازی نشاء از 30 روز به 20 روز، کاهش مصرف بذر و کاسته شدن عوامل بیماری‌زا، آفات حیوانی و خسارات ناشی از تغییرات دمایی به‌دلیل مراقبت‌های مستمر و تولید نشاء مرغوب از دیگر مزایای ایجاد بانک نشاء برنج است.

ایجاد بانک نشاء برنج در صرفه‌جویی هزینه‌های تهیه نشاء و تولید برنج، افزایش راندمان تولید در واحد سطح مؤثر است. این بانک در کاهش میزان ضایعات و افزایش بهره‌وری و استفاده از نهاده‌های کشاورزی در تمامی مراحل زراعی بسیار مفید خواهد بود. استفاده از متخصصان بخش کشاوزی برای تهیه و تولید نشاء سالم و عاری از آفت و بیماری، صرفه‌جویی در میزان بذر مصرفی در واحد سطح، امکان استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی و توسعه کشت مکانیزه برنج از مهمترین اهداف ایجاد این بانک است. این طرح با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و مجهز توسط بخش خصوصی ایجاد شده و در سال زراعی هزاران جعبه نشاء برنج در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. به‌دلیل استقبال کشاورزان و به‌منظور تأمین جعبه نشاء مورد نیاز برنج‌کاران، تلاش می‌شود امکانات را توسعه داده و تولیدات بانک نشاء افزایش یابد. استفاده از متخصصان بخش کشاورزی برای تهیه و تولید نشاء سالم و عاری از آفت و بیماری، صرفه‌جویی در میزان بذر مصرفی در واحد سطح، امکان استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی و توسعه کشت مکانیزه برنج از مهمترین اهداف ایجاد این بانک است.

ایجاد بانک نشاء برنج همچنین در صرفه‌جویی هزینه‌های تهیه نشاء و تولید برنج، افزایش راندمان تولید در واحد سطح، کاهش میزان ضایعات و افزایش بهره‌وری در استفاده از نهاده‌های کشاورزی در کلیه مراحل زراعی بسیار مؤثر خواهد بود. کاهش دشواری کار کشاورزی، امکان توسعه فرصت‌های شغلی جدید برای اقشار تحصیل‌کرده و ممانعت از مهاجرت جوانان روستایی و نیز ایجاد انگیزه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش کشاورزی از دیگر اهداف راه‌اندازی بانک نشاء برنج است.

تا دهه 50 برنجکاران ایرانی معتقد بودند که هرکس نشاء برنج خود را باید بکارد و این موضوع در دهه 60 به‌دلیل تغییرات ناگهانی آب و هوایی و عدم دسترسی برنجکار به نشاء محصول خود، وادار کرد که از سایر همکاران و همسایگان خود نشاء قرض کند. این موضوع بر آن شد که وزارت جهاد کشاورزی بر آن شد که با تغییر نگاه برنج‌کار به استفاده از نشاء برنج، بحث راه‌اندازی بانک نشاء را به اجرا دربیاورد.

شالیکاران همواره با ابراز نگرانی از بالا رفتن هزینه‌های کارگری و قیمت نهاده‌های کشاورزی، ادامه کشت و کار را کم‌صرفه و در مواردی بی‌صرفه دانسته و آنان معتقدند، دستمزدها و هزینه‌های کارگری در فصل جاری کشت نسبت به دوره قبل افزایش جهشی داشته است. خوشبختانه استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی در کشت برنج، تولید این محصول باارزش را متغیر کرده و استقبال برنج‌کاران از این روش کار را برای تولید با کیفیت و اصلاح‌شده بیش از گذشته نشان می‌دهد. به گفته دبیر برنج ایران، استقبال برنج‌کاران از بانک نشاء برنج نشان از آگاهی بیشتر آنان از علم نوین و تولید با کیفیت‌تر است.

این تنها یکی از گام‌هایی است که در طی سال‌های اخیر برای تولید با کیفیت برنج برداشته شده است. امید می‌رود تداوم در اجرا و اقدام این نوع روش‌ها برای بهبود وضعیت تولید به‌خصوص در این سال با توجه به نام آن به تولید ملی با راندمان بیشتر و کیفیت بهتری دست یابیم./

خبرنگار: مریم بهنام‌راد

T-910120-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید