Iranian Agriculture News Agency

درخواست فعالیت آزادانه روزنامه نگاران کشاورزی در نقد چرایی بحران ها و قوانین

مارکوس ریدگر Markus Rediger رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران کشاورزی جهان و همچنین مایور Mayor رئیس شاخه ترکیه این فدراسیون که در نشست ازمیر نمایشگاه Agroexpoizmir حضور یافته بودند، در گفتگویی با یکی از روزنامه نگاران اعزامی ایرانی به آن نمایشگاه نظراتش را پیرامون آینده روزنامه نگاری کشاورزی و البته شرایط عضویت روزنامه نگاران بخش کشاورزی ایران در آن فدراسیون را اعلام کرد که در ادامه می خوانید.

آقای مارکوس، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران چند عضو دارد؟

خوشبختانه در حال حاضر این انجمن از 31 کشور جهان، بیش از 4500 خبرنگار و روزنامه نگار کشاورزی عضو دارد که همواره از نوآوری‌ها و نحوه کار اطلاع رسانی کشاورزی مطلع شده و خدمات خود را به کشاورزان، سرمایه‌گذاران، تشکل‌ها و دولت‌ها ارائه می‌دهند.

فدراسیون روزنامه نگاران کشاورزی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف فدراسیون به روز کردن اطلاعات و توامندی ژورنالیست‌های کشاورزی است تا تازه‌های مثلث علم، صنعت و تجارت را به کشاورزان انتقال دهند و تجارت ملی و کشاورزی محلی به تجارت جهانی پیوند بخورد. سال 2014 که از سوی سازمان ملل، سال کشاورزی خانوادگی‌ (رونق کار کشاورزی در محیط‌های کوچک) اعلام شد همکاران ما سعی کردند تا تکنیک‌های تولید و روش‌های افزایش محصول به کشاورزان انتقال یابد، چرا که روزنامه‌نگاران به صورت دائم با کشاورزان و همه آحاد ملت در ارتباط دو سویه هستند.

در یک کلام نظر انجمن درباره روزنامه نگاری کشاورزی و اطلاع‌رسانی در این حوزه چیست؟

ما معتقدیم ژورنالیست‌های کشاورزی باید آزادانه کار کنند و اطلاع رسانی کنند. سانسور یا ممانعت از نقد و ارائه راه کار موجب می‌شود تا کشاورزی در آن کشور رشد نکند. جایی که انتقاد نباشد پیشرفت وجود ندارد. الان در ایران چالش اصلی بحران آب است. زمانی که روزنامه نگاران کشاورزی بتوانند به کنکاش در چرایی بحران و نقد مدیریت و حتی قوانین و مقررات یا سخت‌گیری‌ها و چشم پوشی‌های بی مورد که موجبات این بحران را پدید آورده بپردازند، مسلماً اینگونه اطلاع رسانی موجب بهبود و اصولی شدن روند کار خواهد شد.

آیا روزنامه نگاران کشاورزی ایران عضو این انجمن هستند؟

خیر متأسفانه تاکنون از بین روزنامه‌نگاران کشاورزی ایران عضوی نداشته‌ایم و خوشحال می‌شویم که فعالان صنف رسانه‌های کشاورزی در خانه بین‌المللی خود حضور پیدا کنند به ویژه اینکه تعداد نشریات کشاورزی ایران در خور توجه است.

شرایط و نحوه عضویت در انجمن چگونه است؟

فدراسیون همواره پیشنهاد می‌کند رسانه‌های کشاورزی در هر کشوری دور هم جمع شوند و به وسیله انجمن‌های خود به فدراسیون متصل گردند تا ارتباط جهانی فراهم شود. مناسب‌ترین شکل عضویت، فعال شدن تشکل‌های مطبوعات کشاورزی و معرفی روزنامه نگاران است و عضویت انفرادی ممکن نیست. بر این اساس و برای حق عضویت هر خبرنگار سالانه 7 یورو پرداخت می‌گردد.

فدراسیون چه خدماتی به اعضاء ارائه می‌کند؟

علاوه بر فعالیت‌ها و خدمات معمول، همایش‌ها و کنگره‌های انجمن، بازدیدها و تورهای آموزشی اطلاع رسانی توسط فدراسیون سازماندهی می‌شود. به عنوان نمونه تور بازدید از نمایشگاه میلان که ربط به غذا و کشاورزی دارد یکی از تورهای بازدید انجمن است که اعضا می‌توانند در آن شرکت کنند. چرا که نمایشگاه ها در امر اطلاع رسانی و به روز کردن ژورنالیست‌ها و کشاورزان مهم هستند و نقش مهمی در ارتقاء دانش کشاورزان توسعه کشاورزی و تجارت آن دارند. امسال یک کنگره نیز از 14 تا 18 اکتبر در هامیلتون نیوزلند برگزار می کنیم که امکان حضور همکاران ایرانی در آن وجود دارد و در صورت درخواست اعضا، برای آنها دعوتنامه ارسال خواهد شد.

گفتگو: ابوالقاسم گلباف - روزنامه‌نگار کشاورزی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید