Iranian Agriculture News Agency

فضای مناسب اجرای پروژه‌های آب و خاک در کشور فراهم شد

روند تخصیص اعتبارات به بخش آب و خاک جهشی بوده و اعتبارات ملی سال 92 نسبت به سال قبل هفت برابر و مجدداً در سال 93 نسبت به 92 حدود سه برابر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک و صنایع امروز در همایش مدیران ستادی آب و خاک و امور فنی و مهندسی سراسر کشور که در کرمان در حال برگزاری است، گفت: عملکرد مناسب مدیران و کارکنان مدیریت آب و خاک سازمان‌های جهاد کشاورزی، مشکلات طبیعی ازجمله خشکسالی و توجه خاص دولت یازدهم فضای کار مناسبی برای پروژه‌های آب و خاک فراهم آورده که این یک فرصت است.

سیدرحیم سجادی افزود: خوشبختانه روند تخصیص اعتبارات به بخش آب و خاک جهشی بوده و اعتبارات ملی سال 92 نسبت به سال قبل هفت برابر و مجدداً در سال 93 نسبت به 92 حدود سه برابر شده است.

وی در این جلسه خاطرنشان کرد: کارشناسان و مدیران باید اجرای آبیاری تحت فشار رادر سطح سبز طراحی کنند و یارانه فقط به سطح سبز تعلق می‌گیرد. آب مازاد باید در زیرزمین ذخیره شود تا مشکل خشک شدن چاه‌ها را در آینده نداشته باشیم.

اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی کرمان، اجرای سیستم‌های آبیاری نوین

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در همایش مدیران ستادی وزارت جهاد کشاورزی و مدیران آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور اظهار داشت: 10 هزار و 500 هکتار اجرای آبیاری تحت فشار در دست اجرا است و شش‌هزار هکتار نیز پرونده آنها تکمیل شده و منتظر تخصیص اعتبار هستیم.

عباس سعیدی ادامه داد: جایگزینی کشت محصولات کم‌آب و با نیاز آبی پایین‌تر نظیر زرشک، عناب، گل‌محمدی و زعفران نیز از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان است که برای انجام آن برنامه‌ای پنج‌ساله تدارک دیده شده است.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات استان شوری بالای آب و کاهش کیفیت آن است که باغداران به فکر تهیه دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن افتاده و تاکنون سه دستگاه در شمال استان با دبی 25 لیتر در ثانیه آب را شیرین کرده و تحویل کشاورزان می‌دهد.

سعیدی به طرح‌های ابتکاری کشاورزان استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: اجرای سیستم‌های کم‌فشار زیر سطحی با استفاده از لوله‌های سیمانی به قطر 30 و بعضاً 50 سانتیمتر در عمق 40 تا 50 سانتیمتری زیر زمین پای درخت و لوله‌های پلیکا با قطر 110 میلی‌متر در عمق 30 تا 40 سانتیمتری زیر زمین به‌صورت خود اجرایی در حال اجرا است که انتظار می‌رود از اعتبارات بلاعوض برای این‌گونه طرح‌ها نیز تخصیص یابد.

در جلسه کارگروه کشاورزی آب و منابع طبیعی همایش نیز که با حضور دکتر زاهدی رئیس مجمع نمایندگان استان و امیری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در محل سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: برای مقابله با آفات زنجره خرما، کرم خراط، بیماری خشکیدگی خوشه خرما و سایر آفات و بیماری‌ها برنامه پنج‌ساله‌ای تدوین شده که در آن تمامی موارد ازجمله مبارزه غیرشیمیایی، تغذیه، هرس باغ‌ها، رعایت الگوی کشت و اصلاح باغ‌ها و در صورت لزوم مبارزه شیمیایی برنامه‌ریزی، اما با توجه به ضرورت‌های پیش‌آمده در نظر داریم به‌صورت الگویی در مناطق استراتژیک اقدام به برگزاری روز مزرعه و دعوت از کشاورزان جهت مشاهده نتایج سریعاً ترویج عملی صورت گیرد.

در این جلسه زاهدی در خصوص تلاش برای جذب اعتبارات مورد نیاز در رابطه با برنامه‌های ترویجی که زمینه مشارکت مردمی در مقابله با آفات و بیماری‌ها را فراهم آورد قول مساعد داده و افزود در نظر داریم اعضا کمیسیون کشاورزی مجلس را در آینده نزدیک به استان دعوت تا آنها از نزدیک با مسائل و مشکلات کشاوزان استان آشنا و پیگیر آنها باشند./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940215-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید