Iranian Agriculture News Agency

هویت‌دار شدن برنج ایرانی، طرحی به نفع کشاورزان و مصرف‌کنندگان

هویت‌دار شدن برنج ایرانی دغدغه‌ای است که ذهن مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و انجمن‌های مربوطه را درگیر کرده است؛ به‌گونه‌ای که مسئولان معتقدند اگر برنج شناسنامه‌ای که نشان‌دهنده اصالت، محل تولید، کیفیت و... داشته باشد، دیگر جلوی بسیاری از تقلب‌ها گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو از شناسنامه‌دار شدن برنج ایرانی در سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: همان‌گونه که برنج‌های وارداتی از نظر سلامت تأیید شده و دارای شناسنامه است، ارقام تولید داخل نیز با استفاده از ادوات و دستگاه‌هایی که توسط این وزارتخانه تجهیز شده است، قابلیت تفکیک دارد.

رسول دیناروند از صدور شناسنامه برای محصولاتی که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد خبر می‌دهد و می‌افزاید: علاوه بر برنج، آرد، لبنیات و فرآورده‌های گوشتی نیز شناسنامه‌دار خواهند شد.

طرح شناسنامه‌دار شدن برنج ایرانی در وزارت کشاورزی تدوین می‌شود

مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز معتقد است: شناسنامه‌دار شدن به مفهوم استاندارد نیست، بلکه بدین‌معناست که تولیدکنندگان برنجی را که تولید می‌کنند، همان باشد که داخل کیسه بسته‌بندی شده است.

کاوه خاکسار خاطرنشان می‌کند: شناسنامه‌دار کردن محصول برنج باعث می‌شود که سودجویان از اختلاط ارقام محلی با پرمحصول و سایر ارقام جلوگیری کنند و بدین‌ترتیب مصرف‌کنندگان می‌توانند اطمینان داشته باشند مبلغ کالایی را که پرداخته‌اند "داخل کیسه" است.

وی ادامه می‌دهد: وزارت جهاد کشاورزی در حال تدوین طرحی است که بتواند چنین شناسنامه‌ای را تهیه کند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز قرار است سلامت محصول را پایش کنند.

خاکسار تصریح می‌کند: طرح وزارت بهداشت آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود پس از تکمیل این طرح در وزارت جهاد کشاورزی، سلامت و کیفیت برنج تولیدی شناسنامه‌دار شود.

احیای دوباره کانون هماهنگی، کمکی برای شناسنامه‌دار شدن برنج‌های ایرانی

دبیر سابق کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج نیز می‌گوید: در صورتی که این کانون دوباره احیاء شود، خواهد توانست در شناسنامه‌دار کردن انواع برنج‌های ایرانی کمک کند.

غلامرضا خانکشی‌پور یادآور می‌شود: مؤسسه تحقیقات برنج، کتابچه‌ای تهیه کرده که خصوصیات ارقام مختلف برنج را در آن گردآوری کرده و می‌توان با مقایسه آنها و آزمایش‌های تکمیلی دیگر، میزان خلوص کیسه‌های برنج را اندازه‌گیری کرد.

وی تأکید می‌کند: حدود سه میلیون تن برنج در ایران توزیع می‌شود و اگر کمتر از یک درصد از قیمت نهایی این محصول برای شناسنامه‌دار شدن هزینه شود، علاوه بر اشتغال‌زایی و اعتماد خاطر مشتریان می‌توان زحمات تولیدکنندگان را نیز ارج نهاد.

خانکشی‌پور می‌افزاید: کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج از نظر دولت نیاز به انتخاب هیئت مؤسس دارد که باید دوباره انتخاب شده و به معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری اعلام شود.

وی خاطرنشان می‌کند: از سوی اتاق استان گیلان نیز حمایت‌های لازم برای ادامه کار این کانون اقداماتی انجام شده است.

سلامت و کیفیت برنج همزمان پیگیری شود

دبیر انجمن برنج کشور نیز در این باره می‌گوید: قرار بود که شناسنامه‌دار شدن و اختصاص کد رهگیری به برنج ایرانی از سال 94 شروع شود که در حال حاضر عده‌ای در صف نوبت هستند تا بتوانند کد رهگیری سلامت را از وزارت بهداشت دریافت کنند.

جمیل علیزاده شایق ادامه می‌دهد: در کمیته سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجمن برنج، دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز عضو هستند و بدین‌ترتیب مسئله کیفیت و سلامت را همزمان پیگیری می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: با اضافه شدن طرح وزارت جهاد کشاورزی که مربوط به کیفیت برنج است، شناسنامه کاملی برای محصول برنج تهیه می‌شود و در این راستا انجمن همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.

شناسنامه‌دار کردن محصول برنج علاوه بر آنکه جلوی بسیاری از تقلبات را می‌گیرد، باعث می‌شود که مشتری اگر برنج هاشمی خریداری می‌کند، اطمینان داشته باشد که این کالا با ارقام دیگر مخلوط نشده است؛ چرا که در حال حاضر عده‌ای که به‌عنوان واسطه می‌توان از آنها نام برد، پس از خریداری محصول برنج کشاورزان، آنها را با ارقام پرمحصول مخلوط می‌کنند و سپس به دست مشتریان می‌رسانند و مصرف‌کننده از کالای خریداری‌شده و کیفیت آن ناراضی است.

همچنین برنج‌های وارداتی که چندی پیش مشکوک به آلودگی‌های فلزات سنگین بود نیز در حال حاضر با توجه مسئولان تحت آزمایش قرار می‌گیرد و از لحاظ سلامت پایش شده است. امیدواریم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، طرح سلامت و کیفیت برنج ایرانی را یکپارچه کرده و در نهایت کالایی تحویل مردم شود که روی کیسه نام آن آورده شده است./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940125-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید