Iranian Agriculture News Agency

مصرف ماهی تیلاپیا برای سلامتی مضر نیست

با توجه به اقلیم و وضعیت منابع آبی استان کرمان در صورت انجام مطالعات زیست محیطی و اخذ مجوزهای قانونی لازم از سوی ارگان‌های ذی‌ربط پرورش و تولید این گونه، می‌تواند از جایگاه ویژه‌ای در صنعت آبزی‌پروری برخوردار باشد.

معاون مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: اخیراً در سطح برخی رسانه‌های نوشتاری و شبکه‌های اجتماعی درباره مضرات مصرف ماهی تیلاپیا شبهاتی ایجاد شده که به نوعی علاوه بر غیرواقعی بودن می‌تواند با ایجاد نگرانی‌های کاذب منجر به کاهش مصرف آبزیان شود.

رها ابوالقاسمی با اشاره به اینکه بر اساس آمار ارائه شده از سوی فائو مقدار کل تولید این ماهی به میزان تقریبی چهار میلیون تن است، افزود: زمینه تجارت ماهی تیلاپیا کشور چین با صادرات 223 هزار تن، بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده و آمریکا با واردات 9 درصد از مجموع ماهی تیلاپیای صادراتی کشورهای مختلف بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این ماهی در جهان است.

وی خاطرنشان کرد: واردات تیلاپیا به‌طور متوسط طی سال 2013 به اتحادیه اروپا از مبادی چین و اندونزی به میزان 14 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

ابوالقاسمی با اعلام این که تولید این ماهی به‌علت هزینه بسیار پایین تولید، نیاز اکسیژنی پایین، قابلیت رشد و تکثیر سریع، قابلیت تطبیق با انواع شوری آب، مقاومت نسبی در برابر بیماری‌ها و قابلیت تولید در انواع شرایط آب و هوایی به سرعت در حال افزایش است، ادامه داد: بر اساس اعلام فائو تا سال 2030 میزان تولید این ماهی به‌عنوان راه حلی برای جهش در آبزی‌پروری و افزایش پروتئین حیوانی، به بیش از 14.7 میلیون تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در تولید این ماهی چه در کشور چین و چه در سایر نقاط جهان تمامی استانداردهای فنی و بهداشتی همانند سایر آبزیان پرورشی رعایت شده و پایش باقیمانده‌ها نیز توسط کشورهای واردکننده در کنار سنجش سایر موارد تأثیرگذار بر سلامت محصول مورد سنجش قرار می‌گیرد، به‌ویژه اینکه این ماهی برای واردات به اروپا ملزم به رعایت استانداردهای جامعه اروپا بوده و برای واردات به آمریکا نیز استانداردهای سازمان غذا و داروی آمریکا را رعایت می‌کنند.

معاون مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان یادآور شد: کم‌چرب بودن، رشد سریع و گیاهخوار بودن این ماهی از فاکتورهایی است که سبب جلوگیری از تجمع فلزات سنگین از قبیل جیوه در آن می‌شود، لذا از مزایای این ماهی محسوب می‌شود.

ابوالقاسمی تأکید کرد: برای واردات این ماهی به ایران علاوه بر بازدید از شرایط فنی پرورش در کشورهای تأمین‌کننده نظیر ویتنام، چین و اندونزی و دریافت گواهی بهداشتی مبداء توسط سازمان دامپزشکی، بازدیدهای دقیقی از مزارع پرورش این ماهی و شرایط پرورش در آنها انجام شده و چه در بازدیدهای آنها و چه در سایر منابع و مراجع مورد دسترسی ذکری از استفاده از فضولات در پرورش این ماهی نشده و در شرایط عملیاتی نیز چنین اتفاقی نمی‌ا‌فتد.

وی با اشاره به این که یکی از خصوصیات آبزیان غنای آنها از اسیدهای چرب خانواده امگا3 بوده و دیگر خصوصیات آنها نسبت مناسب بالانس اسیدهای چرب امگا3 به امگا6 است، اظهار داشت: هر دوی این اسیدهای چرب برای بدن ضروری بوده، اما خانواده امگا3 علاوه بر ضروریت، دارای ارزش سلامت‌زایی و پیشگیری از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و ناراحتی‌های روانی در کنار سایر ارزش‌های تغذیه‌ای را دارا است.

ابوالقاسمی همچنین گفت: در نهایت آنچه که می‌توان در این شرایط توصیه کرد، مصرف دوبار در هفته ماهی برای سلامتی است که باید از انواع مختلف آبزیان در رژیم غذایی بهره برد.

وی در پایان افزود: با توجه به اقلیم و وضعیت منابع آبی استان کرمان در صورت انجام مطالعات زیست محیطی و اخذ مجوزهای قانونی لازم از سوی ارگان‌های ذی‌ربط پرورش و تولید این گونه، می‌تواند از جایگاه ویژه‌ای در صنعت آبزی‌پروری برخوردار باشد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

L-931225-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید