Iranian Agriculture News Agency

همکاری‌های مشترک ایران و سازمان توسعه ملل متحد (یونیدو) گسترش می‌یابد

ایران و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) همکاری‌های مشترک خود را در قالب پروژه‌های درآمدزا در حوزه کشاورزی توسعه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در دیدار هومن فتحی، مدیرکل دفتر امور روابط بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با آلساندرو آمادیو، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران درباره زمینه‌های همکاری مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

هومن فتحی در این دیدار سطح روابط ایران با سازمان یونیدو را در بخش کشاورزی ناکافی خواند و گفت: با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی کشور، امیدواریم برنامه‌های همکاری مشترک میان ایران و سازمان یونیدو گسترش یابد.

الساندرو آمادیو نیز در این دیدار ضمن اشاره به توانمندی‌ها و استعدادهای بالقوه بخش کشاورزی ایران و لزوم تعیین و اجرای پروژه‌های اولویت‌دار کشاورزی در راستای افزایش درآمدزایی کشاورزان اظهار داشت: سازمان یونیدو نقش بالقوه‌ای در توسعه ارزش زنجیره و تأمین بخش تولیدات گلخانه‌ای دارد.

وی همچنین بر نقش صنعت گلخانه‌ای در ایجاد بستر پایدار برای صادرات و همکاری در زمینه ارتقاء بهره‌وری، آب و شیلات در ایران تأکید کرد.

در پایان این دیدار، توافق شد نشست‌های تخصصی میان کارشناسان سازمان یونیدو و معاونت‌های مختلف کشاورزی ایران به‌منظور تعیین طرح‌های اولویت‌دار و در راستای سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای همکاری‌های مشترک برگزار شود.

پروژه‌های غیراقتصادی در برنامه یونیدو نمی‌گنجد

در حاشیه این دیدار که در محل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی برگزار شد، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره پروژه‌های اولویت‌دار سازمان توسعه صنعتی ملل متحد افزود: سازمان یونیدو به پروژه‌های کارآمد و اقتصادی توجه دارد و بعضی از بخش‌ها در حوزه کشاورزی هستند که سودآوری بیشتری دارند.

آمادیو خاطرنشان کرد: ایران اکثر منابع لازم برای تولید محصولاتی با ایجاد ارزش افزوده بالا را دارد، بنابراین برای همکاری مشترک باید به سمت اجرای پروژه‌هایی در زمینه تولید محصولاتی مانند سبزی و صیفی برویم.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که ارزش افزوده برای بخش کشاورزی ایجاد نمی‌کنند در برنامه‌های سازمان یونیدو نمی‌گنجد و باید پروژه‌های جدید برای همکاری‌های مشترک تعیین شود.

گفتنی است، ایران با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، پروژه‌های مشترکی همچون پروژه توسعه خوشه‌های صنعتی ایران، پروژه نوسازی صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما، ظرفیت‌سازی صنعتی برای مدیریت فناوری در سطح واحدهای صنعتی، راهبرد ملی برای کارایی مصرف و انرژی و پروتکل مونترال درباره با کاهش مواد مخرب لایه اوزون و کاهش مصرف متیل بر مایه در کشاورزی اجرا کرده است.

برنامه جامع و برنامه کشوری یونیدو بر پایه شش زمینه همکاری راهبردی جهانی شدن، توسعه منطقه‌ای از طریق تقویت صنایع کوچک و صنایع محلی، بهبود محیط کسب و کار و توسعه بخش خصوصی، مدرن کردن صنایع وابسته به کشاورزی، مسائل مربوط به انرژی و مسائل مرتبط با محیط زیست و مسائل آب و هوایی تنظیم شده است.

سازمان یونیدو تلاش‌های خود را بر محور فقرزدایی از طریق تقویت رشد بهره‌وری متمرکز کرده است و در همین حال به بسیج دانش، مهارت‌ها، اطلاعات و فناوری برای پیشبرد اشتغال مولد، اقتصاد رقابتی و محط زیست سالم مبادرت می‌ورزد.

هدف اولیه سازمان یونیدو ارتقاء و شتاب بخشیدن به توسعه صنعتی کشورهای در حال توسعه و کشورهایی است که اقتصاد آنها در حال گذار است.

دفتر یونیدو در ایران در سال 1999 با هدف پشتیبانی از اولویت‌های صنعتی دولت و به‌منظور برقراری ارتباط نزدیک با وزارتخانه‌ها، ارگان‌های دولتی و خصوصی و مؤسسه‌های مدنی و تحقیقاتی گشایش یافته است./

خبرنگار: فرحناز هاشمی

A-930904-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید