Iranian Agriculture News Agency

اعلام آمادگی اتحادیه دامداران ایران برای تنظیم بازار گوشت کشور

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در نشست مشترک تعاون روستایی با مطبوعات تخصصی حوزه کشاورزی از آمادگی و توانایی اتحادیه دامداران ایران برای تنظیم بازار گوشت کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، سعید سلطانی‌سروستانی در حاشیه نشست مشترک و ماهانه تعاون روستایی با اتحادیه‌های تخصصی بخش که نخستین مورد آن شامل حال این اتحادیه بود، گفت: شبکه تعاونی‌های کشاورزی اتحادیه دامداران ایران در 32 استان و 361 شهرستان با تعداد یک میلیون و 350 هزار عضو بزرگ‌ترین تشکل تولیدی در صنعت کشاورزی و حتی کشور است که بیش از 95 درصد فعالیت‌های خود اعم از تقلیح مصنوعی، رکوردگیری، ثبت مشخصات، آزمایشگاه تست بار میکروبی شیر، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی را به‌صورت درون‌سازمانی و بدون نیاز به کمک‌های دولتی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه اتحادیه یادشده قادر به تأمین شیرخام کارخانه‌های لبنی سراسر کشور در هر شرایطی است و در سال گذشته نیز با رصد کردن بازار و شناسایی عوامل محدودکننده تولید شیر توانست در شریط اقتصادی وخیم شیر مورد نیاز کشور را تأمین کند، افزود: یکی از عوامل کاهش میزان شیردهی دام، تب سه‌روزه است، اما به‌رغم تحریم از سوی آمریکا و استرلیا و با کمک یکی از شرکت‌های خصوصی موفق به واردات این واکسن از کشور ژاپن شدیم و از این بحران عبور کردیم.

بنا بر این گزارش، در ادامه نشست یادشده مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران به توزیع یارانه شیرخام دامداران اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون حدود دوهزار میلیارد ریال یارانه 190 تومانی شیر در بین دامداران به‌صورت نقدی توزیع شده که البته هنوز یک‌هزار میلیارد ریال آن باقی مانده است، اما در مجموع دامداران ترجیح می‌دهند به جای توزیع یارانه نقدی، یارانه را کاربردی‌تر یعنی به‌صورت علوفه دریافت کنند.

به گفته سلطانی‌سروستانی، دامداران بدون نیاز به یک ریال یارانه قادر به اداره خود هستند و فقط بعضی قوانین و موانع اداری باید برداشته شود.

وی با بیان اینکه اگر قرار است صادرات انجام شود، باید این کار هدفمند صورت گیرد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون گوسفند ایرانی در منطقه ارزش 1.6 برابری نسبت به سایر گوسفندها دارد که این امر در صادرات باید در نظر گرفته شود.

سلطانی‌سروستانی تصریح کرد: هم‌اکنون 10 درصد گوشت مورد نیاز کشور از منابع خارجی تأمین می‌شود که اگر در کشور قانون افزایش بهره‌داری اجرا شود، می‌توانیم گوشت مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

به گفته وی، هم‌اکنون وزن لاشه گوسفندی در کشور 17 کیلوگرم است که در برخی نژادها حتی تا 35 کیلوگرم هم می‌رسد و با اصلاح بهره‌وری می‌توان به استقلال در زمینه تأمین گوشت مورد نیاز کشور رسید./

L-930617-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید