Iranian Agriculture News Agency

شایعه آلودگی آب‌های معدنی ایران از کجا آب می‌خورد؟

اظهارنظرهای ضد و نقیضی که در روزهای اخیر درباره آلودگی آب‌های معدنی و آشامیدنی صنایع داخلی مطرح می‌شود، سوار بر موج انتقاداتی شده که بر ساحل صنایع غذایی می‌کوبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، انتشار خبر ارسال آب‌های معدنی ایران به ناتو برای مصرف سربازهای این سازمان مانند برگشت خوردن آن عجیب و دارای شائبه‌های فراوان است.

در مرحله نخست خبر ارسال و بعد از آن بازگشت آب‌های معدنی ایران به ناتو که بخش عمده‌ای از نیروهای آن را سربازان آمریکایی تشکیل می‌دهد، جذابیت‌های زیادی برای خوانندگان داشت و در موج رسانه‌ای که در روزهای اخیر گریبان صنعت غذا را گرفته، سوار شد.

جالب است بدانید، منبع این خبر که در روزهای اخیر در بخش صنعت غذای کشور پیچیده و بر پیکره ضعیف آن ضربه می‌زند، مربوط به گزارشی است که در 17 شهریورماه سال 1388 در روزنامه "اعتماد" به چاپ رسید و در تاریخ 22 شهریورماه 1388 نیز تکذیبیه آن در همین روزنامه به چاپ شد.

حال اینکه این خبر چگونه در روزهای اخیر دوباره مطرح شده است، به پرسش اخیر یک خبرنگار درباره احتمال آلودگی آب‌های معدنی تولیدشده در ایران و مورد تأیید قرار نگرفتن توسط یک سازمان بین‌المللی مطرح شد بازمی‌گردد که رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز بر خلاف اظهارنظرهای جنجالی قبلی خود این موضوع را به جد رد کرد.

با کمی تأمل بر روی این موضوع و لزوم توجه به خورد و خوراک نیروهای نظامی یک سازمان بین‌المللی نیز ، این خبر رنگ خواهد باخت.

ممیزهای ناتو از ایران خرید نمی‌کنند

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: نیروهای نظامی ناتو که از ملیت‌های بزرگ دنیا و در رأس آنها آمریکا تشکیل شده است، برای تأمین امنیت غذای نیروهای خود ممیزهای خاص و سختگیرانه‌ای دارد.

پیمان فروهر افزود: این سازمان‌ها برای تأمین غذای خود دارای ممیزها و بازرسان مستقر در کشور ارسال‌کننده است و به‌طور معمول محصولات مورد نیاز خود را از خود کشورهای عضو ناتو تأمین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: به صراحت اعلام می‌کنم که هیچ شرکت ایرانی ارسال محموله آب را به نیروهای ناتو نداشته که محصول آن نیز برگشت بخورد.

صادرات هفت میلیون دلار آب معدنی در سال

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران ادامه داد: شرکت کوکاکولای آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده آب نیروهای نظامی ناتو در عراق یا سایر کشورهای منطقه است.

فروهر درباره وضعیت صادرات آب معدنی و نوشیدنی ایران به سایر کشورها تصریح کرد: این در حالی است که در سال‌های اخیر و بعد از هدفمندی یارانه‌ها، با بالا رفتن نرخ انرژی و هزینه‌های حمل و نقل، از صادرات آب معدنی ایران کاسته شده و صادرات آن نیز از صرفه اقتصادی افتاده است.

وی یادآور شد: برای تأمین بازار مناسب کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران رقابت دشواری با شرکت‌های تولیدکننده داخلی و کشورهای همسایه دارد که به‌دلیل بالا بردن کرایه‌های حمل و نقل، دارای قیمت تمام‌شده بیشتری هستیم.

فروهر در پایان تأکید کرد: در سال گذشته هفت میلیون دلار صادرات آب معدنی وجود داشته که عمده آن به کشورهای عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر شده است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-930526-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید