Iranian Agriculture News Agency

داستان جدید استفاده از روغن پالم درشیرهای پرچرب؛ از اعتراض بی سابقه وزیر تا واکنش انجمن صنایع لبنی

اظهار نظر وزیر بهداشت در حاشیه همایش شیر مادر که به بهانه روز جهانی شیر مادر برگزار شد، موجب تکاپویی در موضع گیری های پیرامون اوضاع بازار صنایع لبنی کشور شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در حالی که بحث قیمت شیر بحث هفته های اخیر این بخش بوده است، وزیر بهداشت در همایشی غیر مرتبط با شیر دامداران با عنوان شیر مادر، به موضوع استفاده برخی واحدهای لبنی از روغن نباتی پالم در فراورده های آن ها اشاره کرد که بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و حتا خارجی داشته است.

وی البته در حیطه ای که بیشتر به وزیر جهادکشاورزی مربوط می شود تا وزیر بهداشت به مساله افزایش اخیر قیمت شیر نیز اشاره کرده و گفته است ما با افزایش قیمت‌ها مخالف هستیم، زیرا شیر جزو غذاهای اصلی است و هرچه دولت در این زمینه هزینه کند، در درازمدت به نفع آن است. موضوعی که انتظار می رفت وزیر بهداشت فقط به ابراز مخالفتش با افزایش قیمنت شیر بسنده نمی کرد و از تدابیر آن وزارتخانه برای کمک به حوزه تولید و اختصاص بخشی از سهمیه یارانه نظام سلامت به پرداخت مابه التفاوت قیمت سابق شیرخام با نرخ تمام شده امروز خبر می داد.

وزیر بهداشت که در حاشیه همایش شیر مادر در جمع خبرنگاران صحبت می کرد درباره تخصیص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت نیز گفت: چیزی از این اعتبارات به ما تحویل داده نشده است و همچنان منتظر نظر معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری درخصوص این یک درصد هستیم!

وی افزود: ریز برنامه‌هایمان را برای هزینه‌کرد این اعتبار به دولت داده‌ایم که براساس آن می‌بایست بیش از 95 درصد مناطق محروم دارای پزشک شوند.

اما آنچه موجب پرهیاهو شدن اخبار شیر طی چند روز اخیر شده است نه بحث قیمت ها بلکه بحث اعلام صریح وزیر بهداشت در مورد تخلف برخی واحدهای لبنی در افزودن روغن نباتی پالم به برخی فراورده های لبنی که پرچرب هستند بود.

هاشمی با تایید استفاده از روغن پالم در شیر از ارائه گزارش‌های مربوط به این موضوع به رییس جمهوری خبر داد و همچنین این که صحبت‌هایی با وزیر جهادکشاورزی داشته‌ و به دستور او، استفاده از روغن پالم در شیر از 50 درصد به 30 درصد کاهش یافت.

وزیر بهداشت ادامه داد: در واقع بسیاری از شیرهای پرچرب بازار به خاطر چربی روغن نباتی و نه حیوانی خود شیرخام چرب هستند و سازمان غذا و دارو این موضوع را پیگیری می‌کند، اما مردم نیز باید دقت کنند که بابت چه چیزی هزینه بالاتری پرداخت می‌کنند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه این وزارتخانه با افزایش قیمت شیر مخالف است،گفت: شیر جزو غذاهای اصلی به ویژه در دوران شیردهی باید حداقل مادر در هر روز سه تا چهار لیتر شیر مصرف کند.

هاشمی همچنین تاکید کرد: کمبود ویتامین B در همه ایرانیان وجود دارد و کمبود کلسیم باعث شده مشکلات زیادی برای مردم به وجود بیاید.

پاسخ انجمن صنایع لبنی به اظهارات وزیر بهداشت

اما به 24 ساعت نکشیده انجمن صنایع لبنی که پیش از موضع وزیر ترجیح داده است سیاست سکوت را پیشه کند و اصولا عادت ندارد به طور خودکار به بحث بهداشت و کیفیت ورود کند، نتوانست به اظهارات وزیر بهداشت چشم ببندد و به آن واکنش نشان داد و مشخص گردید که به ویژه آن قسمت اظهارات وزیر بهداشت که گفت گزارش این تخلف را به رییس جمهوری خواهد داد، اصلا به مذاق دبیر انجمن صنایع لبنی و یارانش در این انجمن خوش نیامده که هیچ، موجب رنجش آن ها نیز شده؛ کما این که در نامه انجمن آمده که ای کاش وزیر بهداشت به جای ارایه گزارش به رییس جمهوری و انجام مصاحبه مطبوعاتی، علیه خاطی یا خاطیان اقدام قاطع کند و در واقع به زعم این انجمن اطلاع رسانی به شیوه وزارت بهداشت، نتیجه ای جز تشویش اذهان عمومی و آسیب گسترده به صنعت لبنیات ندارد.

دبیر این انجمن در نامه ای که به خبرگزاری ها و پایگاه های خبری ناشر اظهارات وزیر ارسال کرده است، توضیح داده است: "قطعاً جناب آقای وزیر آگاه هستند که اداره کل نظارت بر مواد غذایی از زیر مجموعه آن وزارتخانه مسئول صدور پروانه های ساخت محصولات لبنی است، که این انجمن از صدور پروانه ساخت «شیر پرچرب با چربی گیاهی» و «ماست پر چرب با چربی گیاهی» با استفاده از روغن پالم توسط آن وزارتخانه محترم بی اطلاع است و ایضاً از صدور پروانه استاندارد کالاهای فوق توسط سازمان ملی استاندارد ایران.

لذا چنانچه محصولات لبنی فوق بدون صدور پروانه های ساخت آن وزارتخانه و سازمان ملی استاندارد، تولید و به بازار عرضه شده باشد، به معنای تولید فاقد پروانه تلقی شده، لذا آن وزارتخانه مکلف به اعمال قوانین نظارتی خود در تعقیب قانونی، پلمپ خط تولید و معرفی به دستگاه قضائی کشور است و هیچ خطری صنعت لبنیات کشور را از اقدام قاطع تهدید نمی نماید که آن وزارتخانه ناچار به رعایت اقدامات تدریجی و زمان بر شود. مصاحبه مطبوعاتی و گزارش به ریاست محترم جمهور و وزیر محترم جهاد کشاورزی به جای اقدامات قانونی علیه متخلفین از طرف آن مقام محترم امری غیر متعارف و غیر قابل درک است که نتیجه ای جز تشویش اذهان عمومی و آسیب گسترده به صنعت لبنیات کشور ندارد و کمکی هم به این ملت گرفتار نخواهد کرد."

حال این که پس از این نامه و وعده امروز سازمان استاندارد استان تهران مبنی بر اعلام نتایج نمونه گیری ها و برخورد با متخلف یا متخلفان داستان جدید صنعت شیر کشور را وارد چه فاز دیگری خواهد کرد باید منتظر ماند و دید و بعد قضاوت کرد!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید