Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی کمیسیون کشاورزی: صنایع لبنی قدرت خرید شیرخام 1440 تومانی را ندارند

پرداخت یارانه نقدی به دامداران به‌رغم مصوبه دولت عملیاتی نشده و جزیره‌ای دیدن یک بخش از زنجیره تولید نیز به نفع حوزه کشاورزی نیست.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند دولت پرداخت یارانه نقدی به دامداران را تصویب کرده است، اما تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.

محمدمهدی برومندی افزود: امسال دولت اعلام کرد مانند سال گذشته به بخش تولید یارانه نقدی پرداخت کرده و به ازای هر کیلوگرم شیر حدود 190 تومان یارانه به دامداران پرداخت می‌کند که تاکنون اقدام مشخصی در این زمینه انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که نرخ شیرخام یک‌هزار و 440 تومان تعیین شده است، هیچ‌کدام از صنایع حاضر به خریداری شیر از دامداران به این قیمت نیستند، چرا که اساساً این نرخ قابلیت اجرایی ندارد.

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد تصریح کرد: در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون کشاورزی با انجمن صنایع لبنی و دامداران برگزار کردند، فعالان صنایع لبنی اعلام کردند تا زمانی که نرخ محصولات تولیدی آنها افزایش پیدا نکند، قدرت اقتصادی خرید شیرخام به قیمت یک‌هزار و 440 تومان را ندارند.

گفتنی است، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن، به دامدارانی که شیر خام خود را مطابق چهارماهه پایانی سال 92 به کارخانه‌های لبنی تحویل داده‌اند، به همان نسبت دریافت مابه‌التفاوت نقدی مشمول می‌شوند.

بر همین اساس، هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت جهادکشاورزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید شیرخام از ابتدای سال جاری، دامدارانی که در سه‌ماهه نخست سال 93 شیرخام خود را مطابق روال چهارماهه پایان سال 92 بر اساس تصویب‌نامه مورخ 15 بهمن‌ماه 92 به کارخانه‌های لبنی تحویل داده‌اند، به همان نسبت مشمول دریافت مابه‌التفاوت نقدی شوند.

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با توجه به تبصره 21 قانون بودجه سال 92 کل کشور و بر اساس گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و از طریق وزارت جهادکشاورزی نسبت به تأمین و تخصیص یارانه اقدام کنند.

معاون اول رئیس جمهوری این مصوبه را برای اجرا به وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ابلاغ کرده است.

بر اساس قانون بودجه سال 93 کل کشور، دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید 10 هزار میلیارد تومان به بخش تولید کشور اختصاص دهد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-930422-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید