Iranian Agriculture News Agency

تصمیم‌گیری بد بهتر از تصمیم‌نگرفتن است!

مهندس داوود غیاثوند*

کاترین کلر درباره کارآفرینان موفق گفته است: «هیچ کس نمی‌گوید دست از تلاش بردارید؛ ولی می‌توانید به دولت به عنوان نمونه‌ای تمام و کمال از انفعال در تصمیم‌گیری توجه کنید." سال‌ها برنامه‌ریزی، بحث و جدل، برگزاری نشست‌ها، تشکیل هیئت‌های بررسی، کمیسیون‌های فرعی، کنار هم چیدن پیشنهادها و فهرست کردن آن‌ها تا اینکه سال‌ها بعد بالاخره مقامات به برنامه‌ای برای اجرا دست پیدا می‌کنند؛ اما با این همه، برنامه مدنظر در مرحله‌ای است که باید به طور مستمر تنظیماتی را در طول مسیر پیشبرد آن اعمال کنند.

ما به عنوان انسان، می‌خواهیم از خطاها و شکست دوری کنیم. مغز ما آموخته است که با تصمیم‌گیری نادرست آزرده شود. برای همین، ما از هرگونه تصمیم‌گیری می‌ترسیم مگر اینکه از درستی آن کاملاًَ مطمئن باشیم. بدین ترتیب جنبه نظارت ما متقاعد شده است که اگر همه قطعات پازل را داریم، می‌توانیم با کنار هم گذاشتن آن‌ها برنامه کاملی به‌دست می‌آوریم و از حس آزردگی اجتناب کنیم. چنانچه کمی بیشتر پژوهش کنیم، کمی بیشتر بررسی کنیم، کمی بیشتر تجزیه و تحلیل کنیم، آن گاه می‌توانیم از درد و رنج دور بمانیم. اما این خیال باطلی است که در ذهن ما شکل می‌گیرد.

از قضا این تنش و فشار که ما تحمل می‌کنیم هنگامی که تصمیم‌گیری نمی‌کنیم دقیقا هم اندازه همان تنش و فشاری است که سعی می‌کنیم در امان بمانیم با گرفتن تصمیمات نادرست.

هرگز برنامه کاملی وجود نخواهد داشت. کارآفرینان موفق با شک و تردید کنار آمده اند. آن‌ها اجازه نمی‌دهند وقت و انرژی‌شان با بی‌تصمیمی هدر رود. این کار آفرین‌ها می‌دانند که تصمیم‌گیری، حتی تصمیم نادرست، حرکت روبه جلو است. آن‌ها با آگاهی به این نتیجه رسیده‌اند که اشتباه کردن بهترین معلم است.

حرف آخر: تنها تصمیم زیان آور برای خود و کسب و کارتان همانا تصمیم نگرفتن است.»

در ادامه شایان ذکر است که نشست‌های متعدد روابط عمومی با مطبوعات تخصصی صرفاً منجر به ارائه آمارهای نشست بوده و بس و هیچ نتیجه‌ای دربرنداشته است. همچنین، در این نشست‌ها هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

با توجه به اینکه نشریات کارآفرین می‌باشند، انتظار مسئولین آن است که این قشر زحمت‌کش نباید مطالبات اجتماعی داشته باشند. باتوجه به اینکه برگزاری جلسات منجر به افزایش دستمزد و افزایش ضریب حقوقی برای افراد خواهد بود؛ اما نشریات دست از تلاش بر نمی‌دارند.

*رئیس گروه نشریات تحقیقاتی با تولیت کشاورزی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید